2018-09-03, 10:44
Medlem
BadHair3s avatar
Hej,

hur fungerar egentligen total moralitet i dagens tid? Jag har svårt att se hur det i olika facetter ser ut. Jag tänker mig att i absolut moral så dödar vi inte, och inte heller orsakar vi rejäl skada mot någon. Och hur detta då blir ihop med att vetenskapliga presentationer säger att mikrober existerar överallt är en svår nöt att knäcka.

Hur går detta ihop?
Citera
2018-09-03, 11:05
Medlem
Menar du att eftersom det är fel att mörda så är det lika fel att döda bakterier, har jag förstått dig rätt då?
Citera
2018-09-03, 12:19
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadHair3
hur fungerar egentligen total moralitet i dagens tid?
Ingen modern sekulariserad man erkänner moralisk absolutism. Det finns förstås tillfällen då någon eller något måste dödas eller skadas, stjälas eller förrådas et cetera.

Tror du på tomtar, troll, gudar och demoner och/eller dylika väsen så är det förstås en annan historia, men ändock knappast relevant vare sig som rättesnöre eller filosofisk ideologi för oss andra.
Citera
2018-09-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadHair3
Jag tänker mig att i absolut moral så dödar vi inte, och inte heller orsakar vi rejäl skada mot någon.

Varför det? Det är väl möjligt att tänka sig att det är ett uttryck för god och absolut moral att döda någon eller några.
Citera
2018-09-17, 20:17
Medlem
BadHair3s avatar
Jag undrar fortfarande härikring.
Citera
2018-09-17, 20:26
Medlem
Fråga dina föräldrar vilket håll,
stressa som fan men inte jätte mycket,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera