• 1
  • 2
2018-09-01, 17:14
Vi går mot ett mer tolerant samhälle - åtminstone i teorin - där alla "ska med". Att mycket utav toleransen är indirekt påtvingad med ett våldskapital verkar många inte förstå eller bry sig om. Om man hamnar utanför eller i onåd för att man verkligen inte gillar Pride och högljutt vädrar sina åsikter tycks många tycka att man förtjänar alla potentiellt dåliga konsekvenser.

Men Pride är ju bara en del, en stor och lätt pjäs att fundera kring. Men det finns ju mindre men även mer extrema exempel. Får man tycka illa om folk som är fula? Fattiga? Feta? Korta? Får man tycka illa om folk som har en viss hudfärg? Får man tycka illa om folk som är duktiga i skolan/dåliga i skolan? Får man hata folk som håller på AIK? Får man tycka illa om folk som sitter i rullstol?

Dessa är ganska kraftiga exempel. Det finns ju mer oklara ämnen. Som; är det okej att tycka illa om folk som gillar orangea t-shirts? Är det okej att tycka illa om folk som dricker kaffe? Är det okej att tycka illa om folk som säger "okej" för ofta? Är det okej att tycka illa om folk som läser Aftonbladet?

Många tycker nog det är normalt att tycka illa om folk som petar sig i näsan, så att andra ser det, även om näspetaren direkt tvättar händerna efteråt. Men många skulle nog tycka det vore fel att anse att folk från Thailand är fula och ser ut som idioter. Men det finns ju folk till allt!

Vad är okej att tycka illa om?
Ska man ens bry sig om vad folk tycker illa om?
Citera
2018-09-01, 17:16
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vi går mot ett mer tolerant samhälle - åtminstone i teorin - där alla "ska med". Att mycket utav toleransen är indirekt påtvingad med ett våldskapital verkar många inte förstå eller bry sig om. Om man hamnar utanför eller i onåd för att man verkligen inte gillar Pride och högljutt vädrar sina åsikter tycks många tycka att man förtjänar alla potentiellt dåliga konsekvenser.

Men Pride är ju bara en del, en stor och lätt pjäs att fundera kring. Men det finns ju mindre men även mer extrema exempel. Får man tycka illa om folk som är fula? Fattiga? Feta? Korta? Får man tycka illa om folk som har en viss hudfärg? Får man tycka illa om folk som är duktiga i skolan/dåliga i skolan? Får man hata folk som håller på AIK? Får man tycka illa om folk som sitter i rullstol?

Dessa är ganska kraftiga exempel. Det finns ju mer oklara ämnen. Som; är det okej att tycka illa om folk som gillar orangea t-shirts? Är det okej att tycka illa om folk som dricker kaffe? Är det okej att tycka illa om folk som säger "okej" för ofta? Är det okej att tycka illa om folk som läser Aftonbladet?

Många tycker nog det är normalt att tycka illa om folk som petar sig i näsan, så att andra ser det, även om näspetaren direkt tvättar händerna efteråt. Men många skulle nog tycka det vore fel att anse att folk från Thailand är fula och ser ut som idioter. Men det finns ju folk till allt!

Ska man ens bry sig om vad folk tycker illa om?

Nej, vi går inte till ett mer tolerant samhälle. Vi går mot ett samhälle med andra normer. Men vi är inte mer toleranta nu än för 30 år sedan mot den som bryter normerna.
Citera
2018-09-01, 17:18
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, vi går inte till ett mer tolerant samhälle. Vi går mot ett samhälle med andra normer. Men vi är inte mer toleranta nu än för 30 år sedan mot den som bryter normerna.

Jo. Från Wikipedia: Samhällelig tolerans betecknar att samhället accepterar andra politiska åsikter, religioner och etniciteter än de som för tillfället är dominerande, utan diskriminering. Begreppet är närbesläktat med politisk liberalism.
Citera
2018-09-01, 17:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jo. Från Wikipedia: Samhällelig tolerans betecknar att samhället accepterar andra politiska åsikter, religioner och etniciteter än de som för tillfället är dominerande, utan diskriminering. Begreppet är närbesläktat med politisk liberalism.

Samhället var mer accepterande för 30 år sedan än det är nu. Det är mer polariserat nu, och det finns saker man fick säga då som man inte fick säga nu.

Här är en tankeställare, vad är tolerans egentligen? Vårt samhälle är otroligt intolerant.
Senast redigerad av Trollfeeder 2018-09-01 kl. 17:28.
Citera
2018-09-01, 17:28
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Jag tycker att man får tycka illa om allt, dock så har man inte rätt att behandla människor illa bara för att man inte tycker om dem...
Citera
2018-09-01, 17:29
Medlem
Man får tycka illa om samhället. Men inte påverka det.
Citera
2018-09-01, 17:40
Medlem
Mia-Rovys avatar
På rak arm skulle jag säga:
Det är okej att hata någon för dennes gärningar i livet, inget annat.
Citera
2018-09-01, 17:40
Medlem
Pallestroms avatar
Får tycka illa om vad som helst!
Citera
2018-09-01, 17:54
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Vad är okej att tycka illa om? Ska man ens bry sig om vad folk tycker illa om?
Du får tycka illa om precis vad du vill, vare sig det gäller lakrits eller tiggare. Frågan är om du tjänar någonting på att gå omkring och ogilla saker eller personer.

Man behöver inte bry sig nämnvärt, det beror på vad personen tycker illa om, är det exempelvis en särskild maträtt så är det onödigt att servera denne person just den rätten.
Citera
2018-09-01, 18:14
Medlem
Europes avatar
Att tolerera något är på intet sätt oförenligt med att tycka illa om samma sak. Det är bara i den nutida propagandan som man under nyspråksordet "tolerans" kräver att alla ska tycka lika, men det är ju just för att det handlar om extrem intolerans mot att någon annan ska få tycka något annat än en själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
På rak arm skulle jag säga:
Det är okej att hata någon för dennes gärningar i livet, inget annat.

Kort sagt är det inte okej att hata någon för att denne är homosexuell, utan det är endast okej att hata någon för att denne begår homosexuella gärningar?

Obs, att jag för min personliga del nog bedömer folk utifrån det du skrev, men jag ville bara vara säker på om du verkligen håller med om det du skrev.

Edit: När det gäller andras homosexuella handlingar, så är jag personligen likgiltig inför dem, utan min negativa bedömningar av andra bygger på andra slags handlingar. Men andra bedömer istället utifrån andra handlingar, så mitt exempel duger lika bra som något annat liknande exempel.
Senast redigerad av Europe 2018-09-01 kl. 18:22. Anledning: Edit
Citera
2018-09-01, 18:28
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Kort sagt är det inte okej att hata någon för att denne är homosexuell, utan det är endast okej att hata någon för att denne begår homosexuella gärningar?

Obs, att jag för min personliga del nog bedömer folk utifrån det du skrev, men jag ville bara vara säker på om du verkligen håller med om det du skrev.

Edit: När det gäller andras homosexuella handlingar, så är jag personligen likgiltig inför dem, utan min negativa bedömningar av andra bygger på andra slags handlingar. Men andra bedömer istället utifrån andra handlingar, så mitt exempel duger lika bra som något annat liknande exempel.
Yes. Det var så jag menade, ja.

Jag menade dock såklart inte att alla gärningar är okej att hata. Men endast gärningar är en okej grund för att hata någon. Enligt mig.

Jag anser t.ex. inte att homosexuella handlingar är rätt att hata en person för.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-09-01 kl. 18:30.
Citera
2018-09-01, 21:19
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:

högern om du ska få ligga i sto stan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera