Citat:
Ursprungligen postat av
Hominem
Nja, förr när man hade gängade frikransar på cyklar med utanpåliggande växel så blev bakaxeln mer belastad än med navväxlar eller utanpåliggande växlar med kassetter eftersom ena kullagret är så långt in på axeln. Jag fick brott på en sådan bakaxel på en Crescen-cykel utan att jag cyklade över stenrösen eller var överviktig för det.
Min senaste cykel, en MTB-stigcykel, har förresten varken solid axel eller quickrelease utan en s k genomgående axel med insexfattning.
Jag ämnade skämta en smula
Självklart är avståndet mellan kullagret och infästningen / axelmuttern väldigt viktig, eller viktigast av allt. Det är det som bestämmer böjmomentet och för varje varv hjulet roterar under vår tyngd, så tröttas stålet.
En hjulaxel av finaste titan skulle vara helt värdelös för sin dåliga tolerans mot utmattning. Det är som med vevstakar, har någon hört talas om vevstakar av titan ? Hejarsmidda av aluminium är vanliga men själv anser jag stål dito vara långt bättre, även om de är tyngre.
Vad tycker ni om lösa kullagerkulor, justerbara konor (kvinnor), jämfört med kapslade enhetslager eller kulkransar?
Förr hatade jag de förra men har kommit till att veta att det är överlägset bäst, bara att man lär sig att inte tappa kulorna i vattenlåset / slasken

Man kan med fördel sätta i proppen först.