• 1
  • 2
2018-09-01, 15:21
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

Jag har cyklat under många års tid. I veckan när jag cyklade till arbetet så gick plötsligt bakaxeln av, den gick av på mitten. Alltså den axel som går igenom baknavet.

Jag har aldrig varit med om detta tidigare. Hur vanligt är det?

Vad bör man tänka på när man köper nytt, extra härdat stål eller?
Citera
2018-09-01, 15:28
Medlem
Jogens avatar
För mig hände detta en gång, med en gammal racer från 80-talet. Den hade då gått många tusen mil, under cirka 25 års tid. Så visst händer det. Allt kan ju gå sönder förr eller senare, ibland tyvärr rätt tidgt.

Du köper en likadan axel som reservdel. Den håller troligtvis. För en diskussion om detta med din cykelhandlare (som kanske även gör jobbet, om du inte kan själv förstås).
Citera
2018-09-01, 15:31
Medlem
Det måste vara väldigt ovanligt att en hjulaxel bara "går av".

Var det på en standardcykel (0-, 3-, 5-växlad) eller en sportcykel med ihålig axel och snabbkoppling?

Är du extremt tung? Över 100 kilo eller så. Eller var lagren dåligt smorda så att hade byggts upp värme och förslitningar?

Det är väl stor risk att något inuti navet har blivit skadat också. Har du skruvat isär och tittat?

Jag tror inte att det finns så mycket olika hjulaxlar att välja på: är det ett märkesnav så vill du förstås ha en originalaxel.
Citera
2018-09-01, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
... cyklade till arbetet så gick plötsligt bakaxeln av, den gick av på mitten.
Hoppar du mycket och kör mot/utför kanter? Din cykel är förmodligen inte byggd för cirkuskonster.

Själv knäckte jag en ram på en minicykel när jag var grabb men det hade sin förklaring i att jag övade hopp med den. Den gick dock svetsa ihop igen, dock lite sned.
Citera
2018-09-01, 15:50
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Det måste vara väldigt ovanligt att en hjulaxel bara "går av".

Var det på en standardcykel (0-, 3-, 5-växlad) eller en sportcykel med ihålig axel och snabbkoppling?

Är du extremt tung? Över 100 kilo eller så. Eller var lagren dåligt smorda så att hade byggts upp värme och förslitningar?

Det är väl stor risk att något inuti navet har blivit skadat också. Har du skruvat isär och tittat?

Jag tror inte att det finns så mycket olika hjulaxlar att välja på: är det ett märkesnav så vill du förstås ha en originalaxel.

21 växlad cykel. Soda cykel (Sportson). Ihålig axel. Ej snabbkoppling. 28 tums hjul. "Stor" ram.

80 Kilo. Lagren hade fortfarande fett. Axeln hade ytrost.

Jag vet inte om navet har blivit skadat, har inte tittat efter ännu.
Citera
2018-09-01, 15:58
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hoppar du mycket och kör mot/utför kanter? Din cykel är förmodligen inte byggd för cirkuskonster.

Själv knäckte jag en ram på en minicykel när jag var grabb men det hade sin förklaring i att jag övade hopp med den. Den gick dock svetsa ihop igen, dock lite sned.

Jag önskar att jag kunde göra cirkuskonster med cykeln

Jag cyklar på cykelvägar. En och annan kant får man ibland köra över. Men det borde cyklar hålla för.

Du övade hopp... det tär på cykel
Citera
2018-09-01, 16:01
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
För mig hände detta en gång, med en gammal racer från 80-talet. Den hade då gått många tusen mil, under cirka 25 års tid. Så visst händer det. Allt kan ju gå sönder förr eller senare, ibland tyvärr rätt tidgt.

Du köper en likadan axel som reservdel. Den håller troligtvis. För en diskussion om detta med din cykelhandlare (som kanske även gör jobbet, om du inte kan själv förstås).

Allt går sönder någon gång, visst är det så. Men det känns spontant ovanligt att hjulaxlar går sönder, men jag kan ha fel.

Jag byter axel själv. Får tala med den lokala cykelhandlaren om det finns axlar som håller extra bra...
Citera
2018-09-01, 18:46
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Allt går sönder någon gång, visst är det så. Men det känns spontant ovanligt att hjulaxlar går sönder, men jag kan ha fel.

Jag byter axel själv. Får tala med den lokala cykelhandlaren om det finns axlar som håller extra bra...

Nä, du har rätt. Jag både har och har haft en jävla massa cyklar - det har bara hänt mig en (1!) gång.
Om man (som jag gått och blivit) är lite tyngre, så går ekrarna i bakhjulet av långt mer än något annat.
Har faktiskt aldrig hört talas om hållbarare hjulaxlar, för det ska inte behövas. Du får en "likadan" som den du hade, i en rimlig prisklass och så håller den. Men du kan säkert få en dubbelt så dyr, om du vill.
Citera
2018-10-20, 20:30
Medlem
olasvenssons avatar
Jag köpte en ny bakaxel men den passade inte (köpte från råd av cykelverkstaden). Köpte en ny fälg med axel. Fanns inga andra alternativ.
Citera
2018-10-27, 21:35
Medlem
Knäckte flera bakaxlar på en crescent 18vxl cykel på 90-talet..
Citera
2019-02-02, 05:40
Avstängd
Knivur-273s avatar
Allt har sin ände.

Så ock med en stålaxel.

Byt hjulet, det är ett bra tips.
Citera
2019-02-02, 09:14
Avstängd
Knivur-273s avatar
Problemen finns i stort sett bara med fjolliga så kallade quick-release-hjul med ihålig hjulaxel. Ett modefenomen. Förr var bockstyren högsta mode även för helt vanliga damcyklar, inte alls längre. Vem fan har nytta av att kunna demontera hjulet utan en 15mm ringnyckel vid punktering utom tävlingscyklister, inte ens de har nytta av det egentligen. Vanliga hjul har solida axlar av ø10mm molybdenstål. De går i stort sett aldrig av, såvida man inte är extremt överviktig och gillar att cykla över stenrösen och sånt.

Man behöver förvisso inte kolfiberhjul med lagerkulor av unobtanium för att få sig lite motion eller att åka och handla mjölk.

En del är så förbannat nördiga att de har ekernipplar av svag aluminium istället för ordentlig mässing, för att spara kanske 30 gram. Släng bort en liten skvätt ur vattenflaskan och det är sak samma.

1,2 gram per nippel gånger 36 bak och 32 fram ger vid handen cirka 82 gram för mässingsnipplar men cirka 0,38 gram per nippel utförd i 6061 Aluminium. En viktbesparing av ~56 gram vid noggrann beräkning. Jag gissade fel på 26 gram.

Till priset av fullständigt värdelösa och bögiga ekernipplar som inte tål något vidare vridmoment och så riskerar de att kallsvetsas till fälgen.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-02-02 kl. 09:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in