Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-01, 11:19
  #1
Medlem
DixieDs avatar
Någon som jobbat för SÄPO?

Hur brukar förmåner och lön se ut? Varför får man inte gå ut med information att man sökt tjänst hos SÄPO till anhöriga?

Finns det någon specifik anledning till att man intervjuas utanför SÄPOS kontor och inte i deras lokaler?

Om man jobbat inom militär/säkerhet

Brukar chansen se större ut att få jobb inom SÄPO?

Någon som vet?
Citera
2018-09-01, 11:27
  #2
Medlem
Om du skall vara en spion som håller koll på folket och dess åsikter åt staten så är det naturligtvis en fördel att du förblir anonym.

Men det är egentligen inte så ovanligt innom näringslivet heller att det t.ex inte är okej att berätta för nära och kära villken kund man jobbar åt när man är konsult osv.
Citera
2018-09-01, 12:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Varför får man inte gå ut med information att man sökt tjänst hos SÄPO till anhöriga?
Det är för att vissa tjänster kan omfattas av sekretess.
Citera
2018-09-01, 12:23
  #4
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Det är för att vissa tjänster kan omfattas av sekretess


Det är ju så för vissa tjänster men i detta fall får man inte ens säga att man ansökt och får man jobbet så får man inte ens säga vart man jobbar någonstans.

Lite läskigt att aldrig få ens säga vart man jobbar. Ska man ljuga/hitta på för sina anhöriga?

Hur ska SÄPO ha koll om jag berättar för anhöriga?
Citera
2018-09-01, 12:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Det är ju så för vissa tjänster men i detta fall får man inte ens säga att man ansökt och får man jobbet så får man inte ens säga vart man jobbar någonstans.

Lite läskigt att aldrig få ens säga vart man jobbar. Ska man ljuga/hitta på för sina anhöriga?

Hur ska SÄPO ha koll om jag berättar för anhöriga?
Jag tror att du stött på en generell uppmaning bara. De ber en då att avvakta med att gå ut med information innan man fått klartecken på att det är okej.
Citera
2018-09-01, 12:47
  #6
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Det är ju så för vissa tjänster men i detta fall får man inte ens säga att man ansökt och får man jobbet så får man inte ens säga vart man jobbar någonstans.

Lite läskigt att aldrig få ens säga vart man jobbar. Ska man ljuga/hitta på för sina anhöriga?

Hur ska SÄPO ha koll om jag berättar för anhöriga?


Varför är det "läskigt" ? Givetvis berättar säpoanställda för sina närmaste vart de jobbar någonstans men sedan håller de god min till arbetsgivaren.

Det ska vara "hemligt".

De flesta som arbetar med det operativa inom säpo har gått via polisen och så finns det folk som sysslar med ren statistik och redovisar rapporter som kriminologer och sociologer.

Det är inte så spännande som det låter misstänker jag.

Bombacci 006
Citera
2018-09-01, 12:48
  #7
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Det är ju så för vissa tjänster men i detta fall får man inte ens säga att man ansökt och får man jobbet så får man inte ens säga vart man jobbar någonstans.

Lite läskigt att aldrig få ens säga vart man jobbar. Ska man ljuga/hitta på för sina anhöriga?

Hur ska SÄPO ha koll om jag berättar för anhöriga?
Tror du att andra toppskiktade säkerhetstjänster i andra länder inte har sekretess kring arbetet?

Varför dem gör så är för att hålla koll på dig, desto mindre du säger desto mer lyssnar du.
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Varför är det "läskigt" ? Givetvis berättar säpoanställda för sina närmaste vart de jobbar någonstans men sedan håller de god min till arbetsgivaren.

Det ska vara "hemligt".

De flesta som arbetar med det operativa inom säpo har gått via polisen och så finns det folk som sysslar med ren statistik och redovisar rapporter som kriminologer och sociologer.

Det är inte så spännande som det låter misstänker jag.

Bombacci 006
006, vad är din relation till SÄPO? Kräver svar senast 1700
Citera
2018-09-01, 12:51
  #8
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Varför är det "läskigt" ? Givetvis berättar säpoanställda för sina närmaste vart de jobbar någonstans men sedan håller de god min till arbetsgivaren.

Det ska vara "hemligt".

De flesta som arbetar med det operativa inom säpo har gått via polisen och så finns det folk som sysslar med ren statistik och redovisar rapporter som kriminologer och sociologer.

Det är inte så spännande som det låter misstänker jag.

Bombacci 006


För min del har det alltid varit spännande. Jag har drömt om att jobba för SÄPO en dag. Tiden är inne känner jag när jag såg annonsen för deras senaste utskick.

Var på intervju och fick träffa någon utanför deras *lokaler*. Ombads att inte berätta för någon om intervjun eller att jag sökt tjänsten.

Nästa intervju kommer jag träffa en annan på en annan plats och då blev jag återigen ombedd att inte tala om för vänner eller anhöriga vart jag ska.

Det blir dock snart konstigt för min man när jag säger att jag ska på en del hemliga uppdrag (efter jobbet) eller under jobbet och därför kan han inte nå mig under en viss tid.
Citera
2018-09-01, 12:52
  #9
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Tror du att andra toppskiktade säkerhetstjänster i andra länder inte har sekretess kring arbetet?

Varför dem gör så är för att hålla koll på dig, desto mindre du säger desto mer lyssnar du.

006, vad är din relation till SÄPO? Kräver svar senast 1700


Det är så jag tänkte också. Nu har SÄPO tillgång till all min information och kan rota bland LinkedIn, Facebook osv.

Brukar SÄPO göra så?
Citera
2018-09-01, 12:53
  #10
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
För min del har det alltid varit spännande. Jag har drömt om att jobba för SÄPO en dag. Tiden är inne känner jag när jag såg annonsen för deras senaste utskick.

Var på intervju och fick träffa någon utanför deras *lokaler*. Ombads att inte berätta för någon om intervjun eller att jag sökt tjänsten.

Nästa intervju kommer jag träffa en annan på en annan plats och då blev jag återigen ombedd att inte tala om för vänner eller anhöriga vart jag ska.

Det blir dock snart konstigt för min man när jag säger att jag ska på en del hemliga uppdrag (efter jobbet) eller under jobbet och därför kan han inte nå mig under en viss tid.

Känns som du gör en höna av en fjäder. Du kommer troligtvis få berätta att du jobbar för säpo för din man. Arbetsgivaren kommer inte sätta in hemliga kamerar i din lägenhet så berätta för han bara så är det klart sen.

Du tror inte att andra som jobbar med "hemliga" saker berättar för sina partners vad de gör?

Mycket inom säpo är väldigt öppet för allmänheten och media idag.
Citera
2018-09-01, 12:56
  #11
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Det är så jag tänkte också. Nu har SÄPO tillgång till all min information och kan rota bland LinkedIn, Facebook osv.

Brukar SÄPO göra så?
Hahaha ha.

Nej, det gör polisen.

Ifall du skall jobba hos säkerhetspolisen så blir nog dina sociala kontakter kartlagda & sedvanlig säkerhetsprövning görs. Gissar på att det finns olika grader i helvetet (säpo) och således leder grundläggande behörighet i organisationen inte till att du kan klicka på den stora röda knappen eller slå på djungeltrumma som går hela Sverige att skälva.
Citera
2018-09-01, 12:56
  #12
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Känns som du gör en höna av en fjäder. Du kommer troligtvis få berätta att du jobbar för säpo för din man. Arbetsgivaren kommer inte sätta in hemliga kamerar i din lägenhet så berätta för han bara så är det klart sen.

Du tror inte att andra som jobbar med "hemliga" saker berättar för sina partners vad de gör?

Mycket inom säpo är väldigt öppet för allmänheten och media idag.


Konstigt bara att den första intervjun skedde på ett "cafe" för att inse se deras lokaler.
Andra intervjun kommer också ske på ett cafe för att inte se deras lokaler. Det är först tredje intervjun som man får se lokalerna och kollegorna.

Jag berättade lite diskret för mannen att jag har varit på intervju för drömjobbet och han kopplade pusslet till att det måste vara SÄPO.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback