• 1
  • 2
2018-08-31, 23:04
Medlem
1. Gå upp på morgonen, frukost senast 08.00.

2. Börja träna

3. Hitta en fritidsaktivitet där du umgås med folk.

4. Var ute på dagen och få frisk luft

5. Fundera på vad du tidigare arbetat med och vad du gillar att göra. Vad krävs det för att du ska få ett arbete inom detta?

6. Sök jobb, snacka med polare och hör om de har behov på deras arbetsplatser.

7. Gå till arbetsförmedlingen

8. Gå och lägg dig på kvällen

Ett av de effektivaste metoderna att få folk att komma ur depression är "fysik aktivitet på recept". Det låter jättelöjligt men det funkar bra för de flesta. Att göra meningsfulla aktiviteter leder till att du får mer energi och orkar mer.
Citera
2018-08-31, 23:22
Medlem
Börja med att jobba 50%, sedan när du känner att du kan jobba mer så går du upp till 75% och senare om det går 100%. Just nu kan man bara öka 25% i taget (eftersom sjukersättningen är konstruerad så, vilket det pratats om att ändra) om man vill matcha sjukersättningen. Får du nån diagnos så får du just sjukersättning för den delen du inte jobbar och får du det så får du även bostadstillägg. Arbetsgivare kan också få lönebidrag för dig så att de får kompensation för dina tillkortakommanden (ofta med råge).
Citera
2018-09-01, 09:50
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Så att eh

Jag har gått igenom en jävla utmattningahistoria. Under många år.

Jag står nu i situation där jag kommer behöva låna/få lite cash av föräldrarna för att få det att gå runt. Men jag tänker sen.

Jag fixar inte ett heltidsjobb. Inte som det är just nu. Det skulle, och kommer, bränna ut mig.

Jag har de senaste åren vart närmast apatisk i min inställning till pengar. Jag har inte kunnat bry mig. För det har inte funnits något värde där. Den grejen är i skifte, och jag ser och förstår nu, återigen, pengarnas värde och vikt på ett annat sätt. Var jag nu då också plötsligt inser, att det kommer bli förjävla hårt och jobbigt för ett bra jäkla tag framåt, om jag inte försöker lösa det här på något bra, smart och vettigt sätt.

Jag har mycket idéer och planer, och mycket vilja. Men jag har inte orken riktigt act alltid. Stresskänslig, taskigt immunförsvar (blir sjuk lätt som fan), trött, sömnsvårigheter, ångest som kommer och gprnoch så vidare.

Så, jag menar. Vad finns det för alternativ, för mig? Vad finns det för varianter, för lösningar? Ju mer stress som undviks, ju bättre kommer det bli, och ju snabbare kommer det bli bättre. Och ekonomin är en av de mer tydliga stressfaktorerna just nu. Och även, min hälsa överlag, liksom.

Jag kommer jobba framåt, men på deltid.

Sjukersättning? Nån sorts bidrag? Soc? Vad är mina alternativ? Vad finns det för ”knep” som man kan använda sig av för att hålla sig flytande i en sån här situation? Jag har ju fått upp ögonen för läget på ett annat sätt nu, och är motiverad att ”fixa till” detta, så att säga. Men då tror jag att jag kommer behöva nån form av hjälp, på något sätt.

Tips, idéer och infallsvinklar är klart välkomna. Tack på förhand❤️

Har du blivit ordentligt utredd av läkare? Jag tänker t ex på immunförsvaret, som kan bero på problem med sköldkörteln. Det är ovanligare hos män (förutsätter att en Jorgen är en sån), men be (kräv!) att få tester på om du har antikroppar mot din egen sköldkörtel. Det kan även finnas andra hormonfel, som ger symptomen du beskriver. Sjukvården är extremt ointresserad av att hjälpa till isåfall, men man kan läsa i tidningar ibland om slumpmässiga människor som efter lång kamp lyckats få adekvat hjälp, och beskriver att "livet återvände".

Angående socialbidrag så ska det inte vara någon medborgarlön, utan det är avsett att vara en nödlösning för folk som söker jobb och försöker bidra till samhället, men inte har a-kassa etc. Dock vet jag att samhället idag är kollapsat, och att den som är lat och skriker högst (och även ofta om de har rätt pigmentering av hyn) kan få det som en medborgarlön, vilket är ett recept för skatteuppror och samhällskollaps.
Citera
2018-09-03, 16:39
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Ursäkta, men vilket fullkomligt nonsens. Du har verkligen inte den blekaste aning om vad du skriver om. Låt mig gissa, du är en sådan som tror att man kan bestraffa bort cancer också? Att det bara handlar om motivation?

Du behöver inte ens svara, något min sjukdom lärt mig är att jag inte ska lägga minsta energi på idioter, ni är liksom inte värda det. Ta dina förutfattade meningar om sjuka och gå ut och lär dig något istället.

Rätt kost och motion kan göra underverk!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in