• 1
  • 2
2018-08-31, 16:07
Medlem
Så att eh

Jag har gått igenom en jävla utmattningahistoria. Under många år.

Jag står nu i situation där jag kommer behöva låna/få lite cash av föräldrarna för att få det att gå runt. Men jag tänker sen.

Jag fixar inte ett heltidsjobb. Inte som det är just nu. Det skulle, och kommer, bränna ut mig.

Jag har de senaste åren vart närmast apatisk i min inställning till pengar. Jag har inte kunnat bry mig. För det har inte funnits något värde där. Den grejen är i skifte, och jag ser och förstår nu, återigen, pengarnas värde och vikt på ett annat sätt. Var jag nu då också plötsligt inser, att det kommer bli förjävla hårt och jobbigt för ett bra jäkla tag framåt, om jag inte försöker lösa det här på något bra, smart och vettigt sätt.

Jag har mycket idéer och planer, och mycket vilja. Men jag har inte orken riktigt act alltid. Stresskänslig, taskigt immunförsvar (blir sjuk lätt som fan), trött, sömnsvårigheter, ångest som kommer och gprnoch så vidare.

Så, jag menar. Vad finns det för alternativ, för mig? Vad finns det för varianter, för lösningar? Ju mer stress som undviks, ju bättre kommer det bli, och ju snabbare kommer det bli bättre. Och ekonomin är en av de mer tydliga stressfaktorerna just nu. Och även, min hälsa överlag, liksom.

Jag kommer jobba framåt, men på deltid.

Sjukersättning? Nån sorts bidrag? Soc? Vad är mina alternativ? Vad finns det för ”knep” som man kan använda sig av för att hålla sig flytande i en sån här situation? Jag har ju fått upp ögonen för läget på ett annat sätt nu, och är motiverad att ”fixa till” detta, så att säga. Men då tror jag att jag kommer behöva nån form av hjälp, på något sätt.

Tips, idéer och infallsvinklar är klart välkomna. Tack på förhand❤️
Citera
2018-08-31, 16:21
Medlem
Dagmatte/husse? Och skaffa dig en odlingslott, då kan du odla en del av din mat själv samt så gynnar det din återhämtning och är positivt mot stress.
Citera
2018-08-31, 16:24
Medlem
Kanske ska klargöra lite. Jag liksom du gick in i den berömda väggen och riktigt rejält (kommer förmodligen aldrig kunna lönearbeta igen). Vad jag gjort är att istället för att titta på vad jag tjänar, så fokuserar jag på att sänka mina omkostnader. Som att plocka svamp, bär (kan man sälja också), fiska, snåla med el, laga/sy mina kläder osv. Ju mindre pengar jag behöver lägga på mat, kläder och bostad, ju mer har jag att röra mig med.
Citera
2018-08-31, 16:31
Börja ät kött och grönsaker, skippa onödiga kolhydrater, skippa godiset/chipsen.

Börja rör på dig, spring, gym, cykla eller långa promenader, vad som passar dig.

dina "problem" beror till stor del på hur din kropp mår, en glad mage, skapar en glad hjärna, folk äter skräp och mår skräp, och försöker sedan anpassa livet efter deras skräp mående, ändra det mest grundläggande och dina problem kommer minska drastiskt.

Och jag gissar på att du spenderar en del tid framför dator/tv-spel, dra ner på det.

Så ska du se på fan att du orkar jobba heltid!
En 50-75% lön kan man leva på, men det finns inte mycket utrymma för ens intressen, och det är just livs glädjen som får oss att orka med våra meningslösa jobb.
Citera
2018-08-31, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Börja ät kött och grönsaker, skippa onödiga kolhydrater, skippa godiset/chipsen.

Börja rör på dig, spring, gym, cykla eller långa promenader, vad som passar dig.

dina "problem" beror till stor del på hur din kropp mår, en glad mage, skapar en glad hjärna, folk äter skräp och mår skräp, och försöker sedan anpassa livet efter deras skräp mående, ändra det mest grundläggande och dina problem kommer minska drastiskt.

Och jag gissar på att du spenderar en del tid framför dator/tv-spel, dra ner på det.

Så ska du se på fan att du orkar jobba heltid!
En 50-75% lön kan man leva på, men det finns inte mycket utrymma för ens intressen, och det är just livs glädjen som får oss att orka med våra meningslösa jobb.

Ursäkta, men vilket fullkomligt nonsens. Du har verkligen inte den blekaste aning om vad du skriver om. Låt mig gissa, du är en sådan som tror att man kan bestraffa bort cancer också? Att det bara handlar om motivation?

Du behöver inte ens svara, något min sjukdom lärt mig är att jag inte ska lägga minsta energi på idioter, ni är liksom inte värda det. Ta dina förutfattade meningar om sjuka och gå ut och lär dig något istället.
Citera
2018-08-31, 17:39
Medlem
Briasccas avatar
Förstår att det är jobbigt och håglöst. Om ekonomin ger dig mest stress så är det den som du behöver ändra först, och förmodligen ändra mest. För att kunna jobba så litet som möjligt så handlar det om att dra ned kostandet. Det som är de största livsomkostnaderna är boendet, elektricitet/värme, mat och olika slags IT-abonnemang. Dina intäkter om du inte jobbar är försörjningsstöd/soc.bidrag. Det går att leva på om du har små utgifter. Jobbar du deltid kan det vara svårt att få soc.bidrag beroende på hur mycket du tjänar, men deltidsjobb ger bättre självkänsla än bidrag.

Så det handlar om att dra ned på allt det. Bo på mycket mindre yta. Ha det svalare inomhus och mer kläder på dig. Ät billiga kolhydrater, grönsaker och kött. Säg upp alla abonnemang för datorer, TV och behåll bara telefon med kontantkort. Och bra att du tänker att du inte ska gå tillbaka till ditt gamla jobb för det kommer bara dra igång dina besvär ännu mer. Sedan måste du ju börja leva ditt nya liv, så det inte bara blir en fråga om överleva. Men du måste hitta en ny livssyssla. Jag tror du kan få det riktigt bra!
Citera
2018-08-31, 17:39
Medlem
SYSTEMexes avatar
https://youtu.be/k_AYOwFY3dQ

Tror detta är en fas många går igenom. Kämpa på och hitta drivkraft inom dig! Ge inte vika, stå stark i stormen!
Senast redigerad av SYSTEMexe 2018-08-31 kl. 17:44.
Citera
2018-08-31, 17:45
Medlem
Rasiermessers avatar
1. Skaffa hjälp. Psykolog/terapeut/psykiatriker. Dels för din egen skull och dels för att formellt få papper på din situation.

2. Gå till arbetsförmedlingen, registrera dig och få de bidrag de kan erbjuda och sedna går du till socialen och fixar bidrag för nu OM du inte via försäkringskassan kan få pengar (se ovan ang. papper)

3. Sök jobb inom handel och ta helgtider. Helger ger 100% OB. Du kan få ihop en bra lön på halvtid genom att arbeta helg.

4. Fixa din kost och se till att börja motionera. Var ute och sitt inte hemma dagarna i ända.

5. Motivera dig på alla hjälpliga och fåniga sätt...YT-videos, positivt tänkande.

6. Sätt upp mål med vad du vill uppnå och vem du vill vara. Skriv, tänk och formulera dig i skrift så blir det handfastare.

Tänk att myrsteg över lång tid ger stora förändringar. Lycka till.

Lycka till.
Citera
2018-08-31, 18:56
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Ursäkta, men vilket fullkomligt nonsens. Du har verkligen inte den blekaste aning om vad du skriver om. Låt mig gissa, du är en sådan som tror att man kan bestraffa bort cancer också? Att det bara handlar om motivation?

Du behöver inte ens svara, något min sjukdom lärt mig är att jag inte ska lägga minsta energi på idioter, ni är liksom inte värda det. Ta dina förutfattade meningar om sjuka och gå ut och lär dig något istället.

Jag träffade en öm punkt där, det betyder att jag hade rätt, Men du vill gärna skylla ditt leverne på en sjukdom, så att du slipper ta tag i ditt liv, var inte orolig alla gör det, sanningen svider, jag har gjort samma sak många gånger tidigare.

Nej, cancer är bara celler som delar sig utan att sluta dela sig, vilket är genetiskt eller så beror det på hur människan lever, och ja mycket av cancern vi ser idag är pga hur vi lever, finns studier om detta.

80% av vårat seratonin skapas i magen, magen påverkar hjärnan enormt mycket, och hjärnan påverkar magen.
en glad mage skapar en glad individ.

Jag är långt ifrån fullärd i livet, men av en som lidit av depression större delen av ens liv, så började jag konsumera mängder med information om våra kroppar, och speciellt våran diet, och kom fram till hur viktigt våran diet är för att vi ska må bra.

Ja du kan lida av en kronisk sjukdom som är genetisk, men dess effekter skulle avsevärt minska om du levde ett liv som så våra kroppar är skapta, glöm inte att vi är apor med en utvecklad hjärna, inget annat, människor idag lever extremt stressiga liv där vi utsätter våran hjärna för enorma mängder information och intryck, samtidigt som vi rör oss mindre och mindre, kroppen behöver röra på sig, och hjärnan behöver vila!

Och ja det finns en god anledning till varför majoriteten av alla framgångs rika människor äter hälsosam mat.
Och det finns en god anledning till varför vita huset odlar sin egna ekologiska mat.

Och du behöver inte leva som ett tränings freak, lagom rörelse, någon 15-30 min promenade om dagen, nyttig mat på vardagar ( kött/fisk och grönsaker) dra ner på kolhydraterna, om inte du springer dagligen dvs, helgerna kan man fuska hur mycket man vill.

Och så tvingar du dig inte till något, man börjar lugnt och tar det i den takten man vill, efter någon vecka kommer du märka skillnaden på humöret, efter det kommer du kräva bra mat framför skärp mat.

Och när din kropp mår bra, kommer din vilja komma tillbaka, och motivationen, därefter hittar ett jobb, 50-75%, vilket kommer fungera galant nu när du mår på topp, sedan ökar man till 100%, och där kommer du kunna spara en god bit av din lön varje månad till semestrar eller andra intressen, viktigt att ha något att se fram emot, att ha något att kämpa för.

Den dagen du når ditt dröm mål, kommer du dansa på rosor och livets alla motgångar kommer du vifta bort enkelt, för du har vuxit som en människa och som en individ, du är numera en människa som går med hakan högt upp, för du har varit nere på botten och vänt, något få klarar av!

Jag vet att du kommer klara av det, det kommer vara motgångar, men du kommer klara av det!
Kram!
Citera
2018-08-31, 18:58
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt

Känner att jag måste försvara Urban J här. Du reagerar väldigt starkt utifrån dig själv och din situation. Det finns personer som verkligen har det tufft och som behöver stöd och hjälp. Ditt råd om att sänka sina omkostnader är klockrent.

Dock. Det finns många människor i vårt samhälle som också är lata, som ger upp vid minsta lilla motstånd och som vill att alla andra ska försörja dem. Jag säger inte att TS tillhör den gruppen men det vet varken jag, Urban eller du. Urbans svar är också klockrent för väldigt många söndercurlade människor som skiter i allt tills verkligheten kommer ifatt dem och sedan gnäller att de kommer få det tufft framöver.

Om du inte känner TS personligen och kan voucha för att TS verkligen också har gått i väggen, så kan du ska reagera lite lugnare. Innan du hoppar på mig också och säger att jag inte har en aning om vad jag talar om så, jo, det har jag. Både personligen och av släkt och vänner.

// CC
Citera
2018-08-31, 19:24
Medlem
Varje person eget ansvar överleva på egen bekostnad och ta eget ansvar för sitt liv och beslut. Bara ovettiga länder folk kan leva på andras bekostnad.

Här jag bor 0% skatt och betyder har du inte pengar får du så klart ingen mat, bostad eller vård eller inget alls. Inte andras problem eller kostnad.

Så helt rimligt att du får ta tag i ditt egna liv om du inte vill motivera vara en uteliggare. Så glöm skylla dina problem på andra eller tro andra kan lösa dina problem.

Finns många länder / städer i världen där folk som lever på 1-2$ om dagen. Så finns många billligare länder flytta till om krävs.
Citera
2018-08-31, 22:13
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Ät mycket kolhydrater, det är billigt som fan. Träna. Läs mycket och se mycket vettigt på youtube.
Bli inspirerad. Hitta en inspiration och ge dig ut och börja jobba förfan. Vi måste alla grisa i en stor del av vårt liv innan vi blir egna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in