2018-08-29, 10:22
Medlem
FolsomPrisonBluess avatar
Har tagit internetlyrica sedan början på juni (tror jag) i början var det ungefär var tredje dag, men gick snabbt utför och har tagit 1.3- 2 gram varannan dag tills nu. Vissa tillfällen har det gått 3 dagar mellan men det är sällsynt.

Jag var utan det förra veckan, eller aa, tog 300 mg på måndagen, 1.5 g på tisdagen. På torsdagen kändes allting förjävligt, jag trodde verkligen jag varit utan den längre än bara 2 dagar. Kändes nästan som fluapraAT så skyndade mig till systemet och mådde bättre efrer en halv flaska vin.. då hade jag ioförsig tagit e tidigare i veckan (som den ansvarsfulla droganvändaren jag är så tog jag e 2 dagar i rad.. -.- ) så det kan ha förvärrat måendet..
Förra gången jag slutade med lyrica var det knappt jobbigt alls. Hade då tagit 1 - 1.5 g varannan dag i 2 månader. Men denna gången sprang tiden iväg. Har inte haft viljan att bli ren. Men efter förra veckans mående vet jag att jag behöver sluta.
Ska jag gå CT eller hade det vart farligt?
Jag tog 1 gram igår. Har ca 1 gram kvar. Får kanske några gram gabapentin i veckan men det är inte säkert.
Ska jag trappa ner? Hur dåligt kommer jag må?
Hjälp
Citera
2018-08-29, 10:50
Medlem
nocoolnamejims avatar
Får jag fråga vad största anledningen till är att du tar Lyrica?
Citera
2018-08-29, 12:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FolsomPrisonBlues
Har tagit internetlyrica sedan början på juni (tror jag) i början var det ungefär var tredje dag, men gick snabbt utför och har tagit 1.3- 2 gram varannan dag tills nu. Vissa tillfällen har det gått 3 dagar mellan men det är sällsynt.

Jag var utan det förra veckan, eller aa, tog 300 mg på måndagen, 1.5 g på tisdagen. På torsdagen kändes allting förjävligt, jag trodde verkligen jag varit utan den längre än bara 2 dagar. Kändes nästan som fluapraAT så skyndade mig till systemet och mådde bättre efrer en halv flaska vin.. då hade jag ioförsig tagit e tidigare i veckan (som den ansvarsfulla droganvändaren jag är så tog jag e 2 dagar i rad.. -.- ) så det kan ha förvärrat måendet..
Förra gången jag slutade med lyrica var det knappt jobbigt alls. Hade då tagit 1 - 1.5 g varannan dag i 2 månader. Men denna gången sprang tiden iväg. Har inte haft viljan att bli ren. Men efter förra veckans mående vet jag att jag behöver sluta.
Ska jag gå CT eller hade det vart farligt?
Jag tog 1 gram igår. Har ca 1 gram kvar. Får kanske några gram gabapentin i veckan men det är inte säkert.
Ska jag trappa ner? Hur dåligt kommer jag må?
Hjälp

Du bör trappa ned, ja. Du kommer troligen att må för jävla illa. Halvera dosen med nyintag ungefär var 36:e timme är mitt första råd, då har du rester nog i kroppen för att klara vardagen medan du planar ut. Mitt andra råd är att du borde avstå kombon E, tokmängder Pregabalin och alkohol. (Ganska vanligt med krampanfall och alkohol m. Lyrica gör KAOZ på dina reningsorgan.) Lycka till!
Citera
2018-08-29, 13:22
Medlem
Jag skulle rekommendera dig starkt att trappa ur innan du slutar helt, du ligger inte på en skyhög dos men näst intill. Att sluta 'cold turkey' med droger som går på GABA-receptorerna kan vara livsfarligt, bokstavligen.
Men alla reagerar olika, du säger att du slutat tidigare och att det inte var så farligt, så du kanske tillhör den gruppen som har det lättare.
Jag skulle hur som helst rekommendera dig att trappa ur, även om du går från 1 gram till 150 milligram så är det bättre än inget.
Om det känns allt för jobbigt och om ingenting hindrar dig så skulle jag rekommendera dig att uppsöka beroendevården där du befinner dig, och om möjligt därigenom bli inlagd på sjukhus i några dagar för att genomgå en så kallad "medicinsk nedtrappning".
Läkare och sjuksköterskor på beroendekliniker är ofta medvetna om faran som kommer med denna typ av AT.
Det är lite av ett long shot eftersom beroendevården här i Sverige brister på alla plan, men det är det säkraste alternativet och det är värt ett försök.

Hoppas det går bra!

Edit: Gabapentin går på nästan exakt samma receptorer som pregabalin men är ungefär 1/3 så starkt, dvs 3 gram gabapentin = 1 gram pregabalin.
Så jag skulle rekommendera dig att använda gabapentin till nedtrappningen, om du har tillgång till det!
Senast redigerad av Rosqvist 2018-08-29 kl. 13:24.
Citera
2018-08-29, 13:57
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosqvist
Jag skulle rekommendera dig starkt att trappa ur innan du slutar helt, du ligger inte på en skyhög dos men näst intill. Att sluta 'cold turkey' med droger som går på GABA-receptorerna kan vara livsfarligt, bokstavligen.
Men alla reagerar olika, du säger att du slutat tidigare och att det inte var så farligt, så du kanske tillhör den gruppen som har det lättare.
Jag skulle hur som helst rekommendera dig att trappa ur, även om du går från 1 gram till 150 milligram så är det bättre än inget.
Om det känns allt för jobbigt och om ingenting hindrar dig så skulle jag rekommendera dig att uppsöka beroendevården där du befinner dig, och om möjligt därigenom bli inlagd på sjukhus i några dagar för att genomgå en så kallad "medicinsk nedtrappning".
Läkare och sjuksköterskor på beroendekliniker är ofta medvetna om faran som kommer med denna typ av AT.
Det är lite av ett long shot eftersom beroendevården här i Sverige brister på alla plan, men det är det säkraste alternativet och det är värt ett försök.

Hoppas det går bra!

Edit: Gabapentin går på nästan exakt samma receptorer som pregabalin men är ungefär 1/3 så starkt, dvs 3 gram gabapentin = 1 gram pregabalin.
Så jag skulle rekommendera dig att använda gabapentin till nedtrappningen, om du har tillgång till det!
Pregabalin binder väl inte till gaba-receptorerna?
Citera
2018-08-29, 14:26
Medlem
hejhejvilkengrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Korrekt. Det påverkar α2-δ-protein, efter en snabb googling.

Källa och verkningsmekanism
OnT: Sluta absolut inte CT. Eftersom avtändingen är riktigt lömsk så borde du sätta ut den under kanske 1-2månaders tid. Varva med låga doser pregabalin och gabapentin så klarar du dig rätt smärtfritt. Du kan även ta en diazepam vid behov när det är som värst. Förvärrar absolut ingenting men hjälper en hel del. Bli inte torsk på benso bara.
Senast redigerad av hejhejvilkengrej 2018-08-29 kl. 14:28.
Citera
2018-08-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid

Nej det har du rätt i, det binder inte direkt till GABA-receptorerna. Men det är en GABA-analog och påverkar receptorerna indirekt.
Dåligt formulerat av mig!
Citera
2018-08-29, 15:15
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejvilkengrej
Korrekt. Det påverkar α2-δ-protein, efter en snabb googling.

Källa och verkningsmekanism
OnT: Sluta absolut inte CT. Eftersom avtändingen är riktigt lömsk så borde du sätta ut den under kanske 1-2månaders tid. Varva med låga doser pregabalin och gabapentin så klarar du dig rätt smärtfritt. Du kan även ta en diazepam vid behov när det är som värst. Förvärrar absolut ingenting men hjälper en hel del. Bli inte torsk på benso bara.
Att trappa ur i flera månader är fullkomligt meningslöst är min erfarenhet. Kommer aldrig bli ett drogfritt resultat av det, vädigt sällsynt i varje fall.
Vi knarkare/missbrukare har helt enkelt inte den disciplinen..

Nej CT är receptet att gå, så jävla farligt är det inte. Ha någon väldigt pålitlig som kan bistå om det blir överjävligt.
Alternativt böj på huvudet och sök hjälp.
Citera
2018-08-31, 10:42
Medlem
FolsomPrisonBluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Att trappa ur i flera månader är fullkomligt meningslöst är min erfarenhet. Kommer aldrig bli ett drogfritt resultat av det, vädigt sällsynt i varje fall.
Vi knarkare/missbrukare har helt enkelt inte den disciplinen..

Nej CT är receptet att gå, så jävla farligt är det inte. Ha någon väldigt pålitlig som kan bistå om det blir överjävligt.
Alternativt böj på huvudet och sök hjälp.

Tack för ditt svar. Alla andra här började skrämma upp mig lite. Har varit två dagar helt utan nu. Är ganska lättirriterad, svettig och trött p.g.a. mardrömmar men vad fan detta ska jag nog kunna klara.
Citera
2018-08-31, 11:15
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Tack för ditt svar. Alla andra här började skrämma upp mig lite. Har varit två dagar helt utan nu. Är ganska lättirriterad, svettig och trött p.g.a. mardrömmar men vad fan detta ska jag nog kunna klara.
Klart du klarar detta, lycka till!
Citera
2018-08-31, 21:03
Medlem
Citat:
Hur går det? Fortfarande fit for fight?
Jag klev av liknade doser dagligen utan att trappa ner och det var något i hästväg. Skulle jag inte rekomendera någon. Mycket värre än mina benzo och opiat avtändningar. Men lyrican verkar ju vara väldigt individuell där.

Låg apatisk liten och ynklig en vecka när jag sluta. Sedan kom jag på fötter och började återhämta mig. Värst tyckte jag var feber tillståndet med yran. Samt temperatur skillnaderna. Ena stunden antarktis för att sedan svettas i sahara. Skulle nog hellre ta en lunginflammation eller redig vinterkräk.

Lycka till.
Citera
2018-08-31, 21:59
Medlem
VictoryOrValhallas avatar
Citat:
Jag skulle vilja påstå att det tar drygt två dagar för en pregabalin-AT att dra igång. Nu har jag bara slutat med lyrica två gånger då skiten gav för lite flum för besväret, men jag tar helt klart en benso/opiat-AT framför lyrican. Fyfan vilket helvete det var, inte ens fentanyl har gjort mig så jävla sjuk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in