Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-29, 08:56
  #1
Medlem
sofiathecyborgs avatar
Jag har haft Comhem nu i ca två år, men tycker de är ganska dyra (betalar 399/månad för 100/10 bredband). Använder inte nätet ofantligt mycket egentligen, streamar ibland, kanske 3h per vecka. Lyssnar på lite poddar också, men inte mycket mer. Laddar ner musik och film ibland, men ganska sällan. Har ingen TV så behöver inte nåt TV-abbonnemang heller. Tycker det känns som om jag kastar pengar i sjön. Finns det nåt billigare alternativ där ute, som nån rekommenderar?
Citera
2018-08-29, 09:07
  #2
Medlem
Tripportreats avatar
Det beror på vad du har för tekniska förutsättningar där hemma, har du fiber indraget eller är det bara com hems tre hål i väggen?

Har du fiber med möjlighet att välja mellan olika leverantörer så finns det säkerligen en mer passande lösning för dig. Har du fiber så bör du iaf kunna klippa en hundring/mån på att byta leverantör, jag rekommenderar ej att gå ner i hastighet - även om du bara använder nätet sporadiskt så kan streaming och sånt bli lidande om man exempelvis bara har 10/10.

Är du osäker på vad som finnns indraget så prata med din fastighetsvärd.

//tripportreat
__________________
Senast redigerad av Tripportreat 2018-08-29 kl. 09:10.
Citera
2018-08-29, 09:18
  #3
Medlem
sofiathecyborgs avatar
Öh ja det borde jag ju kunna svara på... Använder DSL-kabeln, efter att min router har gått sönder (och planerar inte att skaffa nån ny.) Men det innebär att jag inte har fiber kanske?
Mm, tänkte också på det! Vill helst inte att nätet ska bli sämre de tillfällen jag använder det.
Citera
2018-08-29, 12:37
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofiathecyborg
Öh ja det borde jag ju kunna svara på... Använder DSL-kabeln, efter att min router har gått sönder (och planerar inte att skaffa nån ny.) Men det innebär att jag inte har fiber kanske?
Mm, tänkte också på det! Vill helst inte att nätet ska bli sämre de tillfällen jag använder det.

DSL-kabel?

Var ansluter du den:
1. Till ett uttag med tre uttag där din TV använder ett. Kabelmodem behövs.
2. Till ett telefonjack. ADSL-modem behövs.
3. Till ett ethernetuttag. Ethernetkabel behövs. Router behövs bara om det finns flera användare.

Du kan ju fundera på om inte mobilt bredband skulle duga:

149:-/månad 10GB. Behåll surf.
199:-/månad 20 GB. Behåll surf.

Behåll surf betyder att oanvänd datamängd sparas till nästa månad.

https://www.telia.se/privat/bredband...obilt-bredband
Citera
2018-08-29, 17:12
  #5
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofiathecyborg
Öh ja det borde jag ju kunna svara på... Använder DSL-kabeln, efter att min router har gått sönder (och planerar inte att skaffa nån ny.) Men det innebär att jag inte har fiber kanske?
Mm, tänkte också på det! Vill helst inte att nätet ska bli sämre de tillfällen jag använder det.
Det går inte att få ut 100/10 mbit/s via DSL så du har någon annan lösning, ta reda på det så kan vi sedan vägleda dig.

Det kan mycket väl vara så att du har både fiber och Comhems koaxialnät indraget och kan välja mellan dessa, har du något uttag i din bostad för en vanlig nätverkskabel?

Bor du i villa eller lägenhet? Bor du i villa är sannolikheten låg att du har Comhems koaxialnät utan då har du nog fiber via dem vilket är onödigt då de i regel är dyrare än sina konkurrenter på den fronten.

Vad är det för märke och modell på modemet/routern?

//tripportreat
__________________
Senast redigerad av Tripportreat 2018-08-29 kl. 17:20.
Citera
2018-08-29, 22:02
  #6
Medlem
Jag minns att när jag bodde hemma så hade vi telia och det strulade fan aldrig. Nu har jag com-hem vilket jag starkt ogillar, det är fan klydd hela tiden och ändå ska man punga ut 369kr för något som inte fungerar. Spontant, kör på telia.
Citera
2018-09-01, 17:22
  #7
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soloride
Jag minns att när jag bodde hemma så hade vi telia och det strulade fan aldrig. Nu har jag com-hem vilket jag starkt ogillar, det är fan klydd hela tiden och ändå ska man punga ut 369kr för något som inte fungerar. Spontant, kör på telia.
Det går inte att ge så generella svar, det beror på hur man bor, var man bor och vilken teknik som används.

Jag använde com-hem under två år helt problemfritt, det finns garanterat många därute som är nöjda med dem precis som det säkert finns många som är missnöjda.

Som konsument måste man lära sig att kolla upp tjänsterna innan man tecknar dem.

//tripportreat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback