Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Jag är orolig dock. Det kan uppstå en situation där han utropar sig till segrare den 3/11, sen via sin egen Högsta Domstol som han numera har sätter en väldig press på att rösträkningen ska upphöra.
Allt medan hans uppretade Pro-Trumpers (som matats i månader med att Biden/Dems är satan själva) ser på detta med ökande ilska/aggresivitet och beväpnar sig. Det varnas för våld i valet, och detta är det troliga scenariot.
Mycket hänger på om han får uppbackning av sitt cabinet och andra seniora figurer i ett sånt scenario. Men jag delar givetvis din oro. Vi kan ju ta PA som scenario.
Election Night
1. Polls stänger i PA och Election day röster börjar räknas
2. Trump ser ut att ha en otrolig ledning baserat på ED-röster, något alla dock borde vara medvetna om inte kommer att hålla
3. Här nånstans börjar Trump utropa seger i PA(?)
4. Biden börjar catcha upp
5. Biden går om
Det stora frågetecknet är förstås vad som kommer hända vid punkt 3. Vid punkt 4 och 5 kan vi förvänta oss massiv twitter-aktivitet från Trumps sida. Men får han stöd av andra i hans närhet? MAGA-fanboysen kommer vråla oavsett. Dom har ingen exekutiv makt. Den egentliga skiljefrågan och vad jag bedömer som hyfsat troligt i händelse av väldigt jämt är en ruling av Supreme court att bortse från dom röster som inte är postade vid ett visst datum. Det är ändå osannolikt att SC skulle gå in och ogiltigförklara fler poströster än så. SC har sitt eget anseende att tänka på och domarna där kommer sitta mycket längre än vad Trump är vid liv.
Är det ett jämnt val i PA kan det ju dock räcka att en del poströster ogiltigförklaras. Och det skulle, som du påpekar, bli riktigt riktigt stökigt på gatorna isåfall.