2018-08-29, 17:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tochtli
Problemet är att svenska regeringen haft samtal med Youtube om att de måste plocka ner känsligt material. Om Youtube vägrar kan de bli bötfällda av svenska staten. Det är anledningen till att Granskning Sverige blev nedplockat, och att videon om sossarnas mörka historia till en början censurerades.

Nja, det är nog mer så att hela EU hotar stora sociala mediejättar med vite om man inte plockar bort fake news. Så det är den vinden som blåser. Så svenska regeringen bestämmer inte över Youtube det begriper dom flesta. Som sagt det är ingen mänsklig rättighet att få ha film på Youtube som då har sitt eget regelverk.
Citera
2018-08-29, 18:01
Medlem
** VÄRLDSLEDARNA STOD UPP FÖR SATIREN **,... i Paris jan 2015… RIP-satir………
Vem kommer inte ihåg när världsledarna samlades i Paris 2015 för att marschera ihop och därmed visa sitt stöd för det fria ordet, och sitt stöd till satiriker att få utöva det. För just då ville alla vara ”CHARLIE” för att symboliskt stödja tidskriften Charlie Hebdo och andra satiriska utövare att kunna utöva sin konst-art oavsett om detta utövande av det fria ordet gjorde någon kränkt eller inte!

Alla var där, Netanyahu var där, Saudiprinsarna var där, ja alla som stödjer det fria ordet var där ,, så ni ser att världsledare förstår och uppskattar satir och ironi de också, på sitt egna lilla vrickade sätt
… Och Löfven var där…….
https://www.youtube.com/watch?v=geMWRIXF7Bs&feature=youtu.be
https://sv.wikipedia.org/wiki/Attentatet_mot_Charlie_Hebdo

Idag 3 år senare spottar man på satir och likställer det med hatbrott och vill stoppa sådana utövare var än de må dyka upp. Kränktheten har inte längre några gränser hos fåren därute och den känslan får nu styra samhällsutvecklingen i en något mer ”auktoritär” riktning….
Citera
2018-08-29, 18:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Langnasa
Det var därför jag tog med Samnytts reportage, det är ju inget hat i det, det är ett reportage bara, men det ser inte bra ut för regeringen och det kan säkert ge röster till SD.

Jag tror regeringens samtal med google(youtube) gav verkan helt enkelt, det är ju inte en konspiration ens, utan dom har ju haft samtal om detta så jag ser det som något ganska naturligt att regeringen ser till att utnyttja det också.

Detta är en norm i andra diktaturer så som Kina och Turkiet, Sverige närmar sig, även om vi inte är där riktigt än. Hoppas folk vaknar innan det är för sent, då kan dom glömma att försöka förändra genom demokratiska val.

Ja, men folk kan ju sitta och anmäla det med? Och jag har sett att Youtube i många fall då väljer att först ta bort klipp, sedan kan det överklagas och då kollar dom på det manuellt.

Som i satirfallet, där klippet kom tillbaka, det kanske även har hänt med Samnytts video?

Samma sak har hänt mig vid ett felaktigt ”upphovsbrott” en gång, då tog dom ned klippet direkt, sedan överklagade jag och hade belägg för att de hade fel och då verkade någon kolla manuellt och den kom tillbaka.

Därför ser jag detta som mer troligt än att regeringen har kontaktat Youtube, för att sedan kontakta dom igen för att lägga upp det igen :-)

Däremot så tror jag också att politiker har haft ett möte med Youtube och pressat dom en del om att granska hat hårdare. Och det är visserligen oroväckande att de lägger sig i, men inte riktigt samma sak som att regeringen sitter och aktivt granskar och beslutar vilka Youtube-klipp som får vara kvar. (Som vissa får det att låta som).

Dessutom finns det ju en mängd klipp som får vara kvar som borde oroa regeringen minst lika mycket som detta. Därför tror jag mer på att det som får Youtube att reagera är de videos som får många anmälningar.

Och både satiren, Samnytt och SDs borttagna klipp är exempel på videos som troligtvis har fått stor spridning eftersom de har många anhängare, och troligtvis även motståndare som följer dom. Vilket också ökar risken för att anmälarna hittat dit.

Finns ju annars ingen logik i att exempelvis Nordfront kan ha sina klipp kvar, men de har jag sällan sett få någon större spridning i sociala medier där vänsterfolk ser dom i samma utsträckning, och därför jag tror att de också kan ha klarat sig bättre undan från anmälarna.
Senast redigerad av sjelvefan 2018-08-29 kl. 18:51.
Citera
2018-08-29, 19:44
Medlem
Jack-Ryans avatar
Nåja, filmen är ju kul och helt harmlös. Börjar man censurera sånt här är vi illa ute. Men tyvärr är nog Sverige det mest lättkränkta landet i världen. Problemet med att förbjuda åsikter är att till slut blir allt förbjudet.
Citera
2018-08-29, 20:26
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angstfish
Verkar som även Vimeo tagit ner filmen nu.

Fast den är tillbaka på Jewtube.
Antar att de insåg att klickandet gynnar dem.
Citera
2018-08-29, 21:19
Medlem
Ruskigbusss avatar
Rubrik ändrad
Från Youtube raderar Satirfilm om svenska politiker & kändisar.
Till Youtube raderar Jens Ganman & Magnus Carlssons satirfilm om svenska politiker

OT raderat. SVT är inte ämnet för tråden.

/Mod
Citera
2018-08-29, 22:03
Medlem
Patetiskt att en satirfilm inte får vara kvar på youtube. Om Youtube är så stor att den konkurrerar ut allt annat och anses börja få en systemviktig roll i samhället för att få ut information så får de fan ta sitt ansvar och följa grundläggande fri och rättigheter.

Det har varit så mycket politiskt skit med youtube att det mest känns som en tidsfråga innan folk börjar lämna till förmån för något annat.
Citera
2018-08-29, 22:09
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angstfish
Verkar som även Vimeo tagit ner filmen nu.

Absolut har de tagit bort. Herregud vad mycket de måste ha att göra, alla dessa som anmäler allt de inte gillar, man kan hoppas de får betalt.

På Vimeos sida kan man läsa:

Citat:
VimUhOh!

Sorry, we couldn’t find that page

Reasons you might be seeing this page

It exists, but you don’t have permission to see it, or you need to log in.
Nothing has ever existed here. Spooky.
Something once lived here, but has been deleted.
Citera
2018-08-30, 07:24
Medlem
Tochtlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nja, det är nog mer så att hela EU hotar stora sociala mediejättar med vite om man inte plockar bort fake news. Så det är den vinden som blåser. Så svenska regeringen bestämmer inte över Youtube det begriper dom flesta. Som sagt det är ingen mänsklig rättighet att få ha film på Youtube som då har sitt eget regelverk.
Du erkänner att stater tvingar privata företag att agera efter dessas vilja, men vägrar se det som ett problem.
Citera
2018-08-30, 08:08
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Någon har laddat upp den på nytt. Får se hur länge den får ligga kvar: https://www.youtube.com/watch?v=qln8tIVeJf8

Inte så länge...
Citat:
Det här videoklippet har tagits bort eftersom det strider mot YouTubes policy för hatretorik. Läs mer om hur den här typen av innehåll kan bekämpas i ditt land.
Citera
2018-08-30, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
Och 100% av allt som sägs i filmen utom PK-monstret är citat. Att du tycker det är låg nivå är ju fan en parodi i sig självt. Karikatyrerna i övrigt är knappast missriktade

Är du halvt jävla hjärndöd eller? Jag citerar dig rakt ovan men inte fan blir det något komiskt underverk av det. Jag är inte vänstermänniska utan avskyr Greider, Sahlin, Lindberg, Schyman och de andra. Det är fortfarande pinsamt jävla låg nivå på den här filmen. Det är inte roligt. Det är inte träffande. De här människorna som "karikatyreats" har sagt fullkomligt idiotiska saker, men att slänga in lite lösryckta citat i en dialog med en "Ulla-Ahmed" är inte det minsta kul. Jag avskyr Schyffert och håller verkligen med Ganmans beskrivningar av honom och hans material men man får åtminstone ge honom att han, till skillnad från Ganman, har känsla för vad som faktiskt är kul och vad komisk timing är för något.
Senast redigerad av kreptoman 2018-08-30 kl. 11:07.
Citera
2018-08-30, 11:41
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Ojoj, lille Mogge Johansson sitter i detta nu och ringer runt till sina mediakontakter via nyinstallerade "hotlines" för att stoppa filmen! Måtte han lyckas, för det förstår väl var och en att demokratin är hotad genom denna tecknade satirfilm!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in