Citat:
Ursprungligen postat av
Langnasa
Det var därför jag tog med Samnytts reportage, det är ju inget hat i det, det är ett reportage bara, men det ser inte bra ut för regeringen och det kan säkert ge röster till SD.
Jag tror regeringens samtal med google(youtube) gav verkan helt enkelt, det är ju inte en konspiration ens, utan dom har ju haft samtal om detta så jag ser det som något ganska naturligt att regeringen ser till att utnyttja det också.
Detta är en norm i andra diktaturer så som Kina och Turkiet, Sverige närmar sig, även om vi inte är där riktigt än. Hoppas folk vaknar innan det är för sent, då kan dom glömma att försöka förändra genom demokratiska val.
Ja, men folk kan ju sitta och anmäla det med? Och jag har sett att Youtube i många fall då väljer att först ta bort klipp, sedan kan det överklagas och då kollar dom på det manuellt.
Som i satirfallet, där klippet kom tillbaka, det kanske även har hänt med Samnytts video?
Samma sak har hänt mig vid ett felaktigt ”upphovsbrott” en gång, då tog dom ned klippet direkt, sedan överklagade jag och hade belägg för att de hade fel och då verkade någon kolla manuellt och den kom tillbaka.
Därför ser jag detta som mer troligt än att regeringen har kontaktat Youtube, för att sedan kontakta dom igen för att lägga upp det igen :-)
Däremot så tror jag också att politiker har haft ett möte med Youtube och pressat dom en del om att granska hat hårdare. Och det är visserligen oroväckande att de lägger sig i, men inte riktigt samma sak som att regeringen sitter och aktivt granskar och beslutar vilka Youtube-klipp som får vara kvar. (Som vissa får det att låta som).
Dessutom finns det ju en mängd klipp som får vara kvar som borde oroa regeringen minst lika mycket som detta. Därför tror jag mer på att det som får Youtube att reagera är de videos som får många anmälningar.
Och både satiren, Samnytt och SDs borttagna klipp är exempel på videos som troligtvis har fått stor spridning eftersom de har många anhängare, och troligtvis även motståndare som följer dom. Vilket också ökar risken för att anmälarna hittat dit.
Finns ju annars ingen logik i att exempelvis Nordfront kan ha sina klipp kvar, men de har jag sällan sett få någon större spridning i sociala medier där vänsterfolk ser dom i samma utsträckning, och därför jag tror att de också kan ha klarat sig bättre undan från anmälarna.