2018-08-29, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Ärligt talat så låter det som en klassisk offentlig anställd tjänsteman "vi låtsas att vi jobbar för att alla vet ju att vi bara drar lön" historia. Jag har aldrig sett varken polis eller kommun som bogserade ens skit där jag bor i alla fall. Det står en massa nedbrända bilar, sönderslagna bilar, kommunen skiter i, de står där i månader ibland flera år utan att det händer ens skit.

Det är för att det rör sig om två vitt skillda saker.

En uppeldad/sönderslagen bil har en ägare nånstans som ska betala för bortforsling av vraket. Eller dess försäkringsbolag.

Flyttar komunen på den själv så är det komunen som får betala för det. Och det undviker man gärna.

I fallet med polisen så är det polisen som står för fiolerna och inte komunen.
Så därav är skillnaden. Helt enkelt vem som betalar.
Citera
2018-08-29, 11:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ur skattemässig synvinkel blir alla bilar veteranklassade när de är 30 år, finns ingen separat uppgift på annat sätt. Gäller även om besiktning. För att få bilen försäkrad som veteranbil ställs högre krav, men inga som Transportstyrelsen är inblandade i.

Okej, för när jag hade en 30-årig gammal bil på 90-talet, blev det kallelse till besiktning som vanligt, varje år. Undrar då varför..

(Edit: Det var en Amazon -65, ångrar numera att jag sålde den..)
Senast redigerad av kraftfoder 2018-08-29 kl. 11:25.
Citera
2018-08-29, 12:16
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Okej, för när jag hade en 30-årig gammal bil på 90-talet, blev det kallelse till besiktning som vanligt, varje år. Undrar då varför..

(Edit: Det var en Amazon -65, ångrar numera att jag sålde den..)
För att reglerna har ändrats, jag kommer inte ihåg när, men det var väl nånstans i trakten av 10 år sedan reglerna infördes om att lätta släpvagnar och veteranbilar ska besiktigas vartannat år istället för varje. MC gällde det nog redan tidigare om jag inte minns helt galet.
Citera
2018-08-29, 20:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
För att reglerna har ändrats, jag kommer inte ihåg när, men det var väl nånstans i trakten av 10 år sedan reglerna infördes om att lätta släpvagnar och veteranbilar ska besiktigas vartannat år istället för varje. MC gällde det nog redan tidigare om jag inte minns helt galet.

Har för mig att vägskatten också var normal för Amazonen då runt 1995.. Staten ändrar regler hela tiden, inget att lita på eller planera långsiktigt för.. Rätt lustigt att fördelarna med veteranbilar är så "svårfunna" förresten.. Inte lätt att söka på precis.

-Kanske "ska det vara så", så inte folk börjar ta fram sina gamla kärror, slippa allt skit med dyra skatter, miljözoner och fan och hans moster.. ("Kryphål i lagen ska inte komma ut till allmän kännedom" typ). Hänvisar till länken från Borås tidning jag klistrade in i ett av mina tidigare inlägg i denna tråd..

Undrar fortfarande hur det kan komma till myndigheternas/försäkringsbolagens kännedom att man kör sin veteranbil som "bruksbil".. (Förutom det jag själv kan räkna ut; trängselskattekameror etc.)
Citera
2018-08-29, 21:09
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har för mig att vägskatten också var normal för Amazonen då runt 1995.. Staten ändrar regler hela tiden, inget att lita på eller planera långsiktigt för.. Rätt lustigt att fördelarna med veteranbilar är så "svårfunna" förresten.. Inte lätt att söka på precis.

-Kanske "ska det vara så", så inte folk börjar ta fram sina gamla kärror, slippa allt skit med dyra skatter, miljözoner och fan och hans moster.. ("Kryphål i lagen ska inte komma ut till allmän kännedom" typ). Hänvisar till länken från Borås tidning jag klistrade in i ett av mina tidigare inlägg i denna tråd..

Undrar fortfarande hur det kan komma till myndigheternas/försäkringsbolagens kännedom att man kör sin veteranbil som "bruksbil".. (Förutom det jag själv kan räkna ut; trängselskattekameror etc.)
Skattebefrielsen kom samtidigt eller ungefär samtidigt som tvåårsregeln för besiktning. Jo, visst ändras reglerna, för äldre bilar till det bättre, nu har ju bl.a. utsläppsgränserna höjts för äldre bilar. Så hittills har inget gjorts för att försvåra för de som kör gammelbilar, faktiskt tvärtom och det finns ju inga tecken på att det skulle bli sämre.
Citera
2018-08-29, 22:13
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nejnej. Ingen straffas alls för det.
Obesiktad har jag fått böter för..

Kallelsen "kom bort vid köpet" ,troligtvis för att jag prutade så han grät,som tack slängde väl han den..😄
Citera
2018-08-29, 22:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Skattebefrielsen kom samtidigt eller ungefär samtidigt som tvåårsregeln för besiktning. Jo, visst ändras reglerna, för äldre bilar till det bättre, nu har ju bl.a. utsläppsgränserna höjts för äldre bilar. Så hittills har inget gjorts för att försvåra för de som kör gammelbilar, faktiskt tvärtom och det finns ju inga tecken på att det skulle bli sämre.

Jovisst, du har nog rätt i det. Skulle aldrig ha sålt min gamla amazon.. (Saknar både den och Christer Glenning..)

Nåja, rätt mycket jobb också med gamla bilar. (Serviceintervallerna är betydligt tätare än med moderna, kräver att man kan "meka" om man har gammal bil, skatter och försäkringar är inte enda kostnaderna!)

För att återknyta till TS, kan TS meka/"GDS"?
-(Veteranbilar då. Lämnar man bort en veteran på "verkstad", äts "inbesparad skatt och försäkring" väldigt fort upp av servicekostnaderna)

Gamla volvo rätt lätta, om man kan trimma en puch dakota, kan man reparera en amazon/140/240. Har man en 1988-bil, så är det i princip som att reparera en modern bil..
(Krångligare alltså).
Citera
2018-08-29, 22:18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Obesiktad har jag fått böter för..

Kallelsen "kom bort vid köpet" ,troligtvis för att jag prutade så han grät,som tack slängde väl han den..😄
Inte alls. Du fick böter för att du körde med den.
Citera
2018-08-29, 22:55
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Inte alls. Du fick böter för att du körde med den.
Wow... ja,om den inte körs,utan står i en låda,så behöver man ju inte betala annat än hyran för lådan..
Citera
2018-08-29, 23:43
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Wow... ja,om den inte körs,utan står i en låda,så behöver man ju inte betala annat än hyran för lådan..
Exakt. O det var det jag kommenterade😉
Citera
2018-08-30, 11:09
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Finns företag som tillverkar reg plåtar med valfritt reg nummer sök på Google.

Välj ett registreringsnummer för en bil som är samma års Mosel, samma märke, samma färg också vidare så kommer inte polisen märka något.

Kör lagligt, åk inte fast i fartkameror och betala kontrollavgifter innan de skicket påminnelse så att inte den riktiga ägaren märker något.

Alternativt så kan du beställa från samma företag en utländsk reg plåt t.ex dansk då är inte reg nummer lika viktigt men kanske kommer du då få massa frågor från vänner och grannar som undrar varför din bil har utländska reg plåtar.

Då är det fängelse som gäller. Nej tack. Jag betalar hellre böter/får körkort indragen men går på fri fot.
Citera
2018-08-30, 11:11
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Exakt. O det var det jag kommenterade😉
Är det dessutom en leksaksbil,så får den inte framföras i trafik,oavsett vilka avgifter som betalats...Det Tänkte du väl inte på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in