2018-08-28, 13:09
Medlem
alisvenssons avatar
Du kan ha bilen avställd. Då behöver du varken betala skatt eller försäkring. Det är däremot inte tillåtet att använda bilen. Men eftersom du är en anarkist så är det väl att slita i.
Obs glöm inte att om du orsakar en olycka så kommer du att få ganska stora skulder. Lycka till med ditt kostnadsfria bilägande...
Citera
2018-08-28, 20:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Vad pratar du om? Bilar som är 30år är skattebefriade. Dessutom kan man teckna försäkringar som är näst intill gratis. Men man får inte använda den veteranförsäkrad bil som bruksbil. Bilar som är äldre än 50år är skattebefriade OCH besiktningsbefriade. MEN det åligger ägaren att se till att bilen är trafikvärdig. Man får alltså inte åka omkring med skrot i vilken fall.

Han frågade (eller om det är en hon) om en bil man "slipper allt på", och då är det 50 år som gäller.
(Fortkörningsböter, p-böter och trängselskatt (? på det sista) oräknat.

Sedan verkar det (vad jag vet) inte finnas någon praxis var gränsen går för en bil för att räknas som "bruksbil". Vet du? (Kunde vara intressant att leta!)
Citera
2018-08-28, 20:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanmemoryfun
så du menar att min -88 inte är veteranbil nu ?

Du får i så fall veteranregistrera den. Gamla bilar blir inte "automagiskt" veteranbilar i bilregistret
Transportstyrelsen har väldigt knapphändig information om detta.

Borås tidning skrev följande om detta 2009 däremot:
Idag räknas alla bilar som är äldre än 30 år som veteranbilar och är därmed skattebefriade. En regel som Vägverket nu vill ändra.

– Risken finns att en del använder äldre bilar bara för att slippa skatten, säger fordonsexperten Kjell Bäckman.

Sverige har en av Europas äldsta fordonsflottor och myndigheterna vill inte uppmuntra att den ska bli ännu äldre. Därför föreslår Vägverket i en utredning på uppdrag av Näringslivsdepartementet att det ska införas nya regler för veteranbilar.

Rättelse: Jag får skylla på att jag är en "veteran" själv, hade på mig fel glasögon: BT skrev om detta 2008, inte 2009..
Senast redigerad av kraftfoder 2018-08-28 kl. 20:51.
Citera
2018-08-28, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Han frågade (eller om det är en hon) om en bil man "slipper allt på", och då är det 50 år som gäller.
(Fortkörningsböter, p-böter och trängselskatt (? på det sista) oräknat.

Sedan verkar det (vad jag vet) inte finnas någon praxis var gränsen går för en bil för att räknas som "bruksbil". Vet du? (Kunde vara intressant att leta!)

jodå, det finns. Det är en ganska lång text som du kan läsa på MHRF hemsida. De är en av flera som erbjuder försäkring för hobbybilar. Enda skillnaden mellan 30 och 50 tals gränsen är besiktningen.
Citera
2018-08-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Men du är ju ute o cyklar. Fel forumsdel för det.
En bra idé är kanske att läsa vad jag skriver än att hitta på saker jag inte skriver. Då slipper du faktiskt att spekulera.

Jisses.... är du helt frisk?
Citera
2018-08-28, 21:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
jodå, det finns. Det är en ganska lång text som du kan läsa på MHRF hemsida. De är en av flera som erbjuder försäkring för hobbybilar. Enda skillnaden mellan 30 och 50 tals gränsen är besiktningen.

Tack för matnyttig sida, var flera år sedan jag var inne på den.
Är det denna "långa text" du syftar på?: https://www.mhrf.se/TS_%20foreskrift...rafikregistret

Nåja, jag minns fortfarande "TV-nyheterna" för cirka tio år sedan (jäklar vad tiden går fort!) där någon "myndighetsexpert" uttalade sig om att "veteranbilar menades obekväma ålderdomliga bilar med start-vev typ T-Ford". Han fortsatte (det var en han) med att "Trettio år gamla bilar är förhållandevis moderna, som vilken bil som helst, och då kan folk som nöjer sig med sådan bil slippa regler, skatter och avgifter", vilket han givetvis ogillade. Kan på sätt och vis förstå synsättet, sena 70-talsbilar (som det rörde sig om för tio år sedan) var inte direkt obekväma. Tänk Volvo 240 alternativt SAAB 99/900. -Långt ifrån T-Fordar med vev.. Snackar vi om årsmodell 1989 som det rör sig om knappt tre månader, så i princip "moderna bilar" alltså. (Om vi bortser från alla "extrafinesser", eller "lull-lull" som Christer Glenning sa som tillkommit på senare årsmodeller).

Edit: Hur ska man "kolla gränsen" för bruksbil? -Gamla bilar har oftast ingen färddator, och finns "färddator"/elektroniskt system är dessa rätt simpla. Samt veteranbilar (äldre bilar) är lätta att "skruva mätaren på", och som grädde på moset, så ingen besiktning heller då. Skulle väl kanske möjligen vara trängselskattekamerorna kanske.. (Om man bor i stad med trängselskatt, och kör bilen varje dag förbi sådan kamera..) Torde vara rätt "safe" utanför trängselskattezonerna, förutom de där enstaka broarna som avgift tas på trängselskatteliknande sätt..
Senast redigerad av kraftfoder 2018-08-28 kl. 21:24.
Citera
2018-08-29, 01:55
Medlem
killawifes avatar
Jag körde obesiktigade,avställda bilar för många år sen när jag var ung och dum. Det var tämligen ofarligt. Jag blev stoppad kanske tio ggr, fick böter 2 ggr. Men böterna var ju ingenting mot vad det hade kostat att skatta och försäkra bilarna. Och även om man kör oförsäkrat så har man ändå en försäkring via TFF. Så krockar man och skadar något, någon eller sig själv så får man ändå ersättning. Man får dock inget för eget fordon. Självrisken är även hög, men den betalar man ju inte om man är olaglig.
Jag kan förstå att pundare och annat löst folk kör avställt men för en vanlig svensson är det ingen rolig lösning, mest för att man blir så paranoid och ser snutar överallt. En gång trodde jag att jag hade snut-jag och körde ut på en åker och gömde mig bakom en dunge. Men de sket väl i mig. Ändå stod jag där i tjugo minuter och glodde bland alla kor.
Citera
2018-08-29, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag körde obesiktigade,avställda bilar för många år sen när jag var ung och dum. Det var tämligen ofarligt. Jag blev stoppad kanske tio ggr, fick böter 2 ggr. Men böterna var ju ingenting mot vad det hade kostat att skatta och försäkra bilarna. Och även om man kör oförsäkrat så har man ändå en försäkring via TFF. Så krockar man och skadar något, någon eller sig själv så får man ändå ersättning. Man får dock inget för eget fordon. Självrisken är även hög, men den betalar man ju inte om man är olaglig.
Jag kan förstå att pundare och annat löst folk kör avställt men för en vanlig svensson är det ingen rolig lösning, mest för att man blir så paranoid och ser snutar överallt. En gång trodde jag att jag hade snut-jag och körde ut på en åker och gömde mig bakom en dunge. Men de sket väl i mig. Ändå stod jag där i tjugo minuter och glodde bland alla kor.
Tff reglerar skadan, men kan sedan utnyttja sin regressrätt så någon egentlig försäkring är det inte.
Citera
2018-08-29, 03:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det var jäkeln vad många gånger du blev stoppad, så många gånger har jag inte blivit stoppad i hela mitt liv. Var det så de kände igen din bil och visste att det var fuffens om den var ute och rullade?

En förvärrande omständighet idag, om man inte kör falskskyltat är att många polisbilar är försedda med kamera som automatiskt avläser registreringsskyltar hela tiden på varenda jäkla bil de möter och kollar mot bilregistret. Risken att bli upptäckt om man kör en bil som inte borde köras har nog ökat ordentligt sedan den storebrorstekniken infördes.
Citera
2018-08-29, 07:41
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det var jäkeln vad många gånger du blev stoppad, så många gånger har jag inte blivit stoppad i hela mitt liv. Var det så de kände igen din bil och visste att det var fuffens om den var ute och rullade?

En förvärrande omständighet idag, om man inte kör falskskyltat är att många polisbilar är försedda med kamera som automatiskt avläser registreringsskyltar hela tiden på varenda jäkla bil de möter och kollar mot bilregistret. Risken att bli upptäckt om man kör en bil som inte borde köras har nog ökat ordentligt sedan den storebrorstekniken infördes.

Alla gånger jag blev stoppad så rullade de upp bakom mig, kollade väl regnumret och stoppade mig. De kan ju haft något att göra med kvaliteten på de bilar jag framförde som inte var den bästa.
Citera
2018-08-29, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du får i så fall veteranregistrera den. Gamla bilar blir inte "automagiskt" veteranbilar i bilregistret
Transportstyrelsen har väldigt knapphändig information om detta.

Borås tidning skrev följande om detta 2009 däremot:
Idag räknas alla bilar som är äldre än 30 år som veteranbilar och är därmed skattebefriade. En regel som Vägverket nu vill ändra.

– Risken finns att en del använder äldre bilar bara för att slippa skatten, säger fordonsexperten Kjell Bäckman.

Sverige har en av Europas äldsta fordonsflottor och myndigheterna vill inte uppmuntra att den ska bli ännu äldre. Därför föreslår Vägverket i en utredning på uppdrag av Näringslivsdepartementet att det ska införas nya regler för veteranbilar.

Rättelse: Jag får skylla på att jag är en "veteran" själv, hade på mig fel glasögon: BT skrev om detta 2008, inte 2009..
Ur skattemässig synvinkel blir alla bilar veteranklassade när de är 30 år, finns ingen separat uppgift på annat sätt. Gäller även om besiktning. För att få bilen försäkrad som veteranbil ställs högre krav, men inga som Transportstyrelsen är inblandade i.
Citera
2018-08-29, 09:10
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Det måste ju finnas något sätt att skita i att betala skatt/försäkring/besiktning, bara köra liksom och skita i resten, helt egoistiskt skiter-i-allting person. Also helt punk antisamhälle anarki style.

Typ regga bilen på en rumänsk zigenare och köra bilen på handskrivet fullmakt. Kommer det att funka?

Eller regga dumburken på någon halvdöd dement farfar som ligger på äldreboendet.

Hur gör man?

Finns företag som tillverkar reg plåtar med valfritt reg nummer sök på Google.

Välj ett registreringsnummer för en bil som är samma års Mosel, samma märke, samma färg också vidare så kommer inte polisen märka något.

Kör lagligt, åk inte fast i fartkameror och betala kontrollavgifter innan de skicket påminnelse så att inte den riktiga ägaren märker något.

Alternativt så kan du beställa från samma företag en utländsk reg plåt t.ex dansk då är inte reg nummer lika viktigt men kanske kommer du då få massa frågor från vänner och grannar som undrar varför din bil har utländska reg plåtar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in