2018-08-27, 00:22
Medlem
Hej!
Jag tänkte klippa mig i veckan nu och tänkte klippa mig lite kortare. Jag har väldigt rakt hår och har på senare tid velat få det lite kurvigt.

Hur får man detta? Kan man snacka med frisören om detta? Jag har sett att man kan använda saltsprej? Är det bra? Finns det några andra krämer?

Tack!
Citera
2018-08-27, 06:54
Medlem
Flätor? Hårpermanent hos frisör? Sliter dock på håret.
Citera
2018-08-27, 09:05
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej!
Jag tänkte klippa mig i veckan nu och tänkte klippa mig lite kortare. Jag har väldigt rakt hår och har på senare tid velat få det lite kurvigt.

Hur får man detta? Kan man snacka med frisören om detta? Jag har sett att man kan använda saltsprej? Är det bra? Finns det några andra krämer?

Tack!

Behåll längden. Köp en locktång och papiljotter. Fråga din gamla mormor eller farmor hur man gör (om de lever). Lycka till med kurvorna!
Citera
2018-08-27, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Flätor? Hårpermanent hos frisör? Sliter dock på håret.

Flätor? Är en kille haha.
Citera
2018-08-27, 20:42
Medlem
Citat:
Flätor? Är en kille haha.

Sov med flätorna och sen tar du bort dem när du vaknat. Voila! Vågigt hår. Sen hur länge det håller beror ju som sagt på hur rakt hår du har.
Citera
2018-08-27, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bostonterrier
Sov med flätorna och sen tar du bort dem när du vaknat. Voila! Vågigt hår. Sen hur länge det håller beror ju som sagt på hur rakt hår du har.

Men finns det inga salvor eller liknande? Känns lättare. Saltspray?
Citera
2018-08-27, 21:19
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Köp en "hempermanent" finns i de flesta butiker.
Experimentera lite med olika hårrullar av olika storlek. Gör du det själv kan du ju lättare skapa din egen look och sedan återskapa den vid nästa tillfälle.
Citera
2018-08-27, 21:36
Medlem
Citat:
Kurvigt hår brukar man inte kalla det för. Vågigt, självfall eller rufsigt brukar man säga.
Börja inte med någon hempermanent, gå till frisör isf.
Saltvattenspray funkar bra på de flesta hår men har du riktigt rakt hår blir det inte mycket effekt, du får testa dig fram. Saltvattenspray kan torka ut håret på sikt, det ger även en matt finish. Håret blir även lite rufsigt och fluffigt av saltvattenspray. Vill du ha en mer slät look på lockarna så finns andra sprayer, krämer, mouser mm. för att forma håret.

Här är en sida med olika produkter och beskrivning:
https://www.lyko.se/harvard/styling/...tBy=popularity
https://www.lyko.se/harvard/styling
Citera
2018-08-28, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Kurvigt hår brukar man inte kalla det för. Vågigt, självfall eller rufsigt brukar man säga.
Börja inte med någon hempermanent, gå till frisör isf.
Saltvattenspray funkar bra på de flesta hår men har du riktigt rakt hår blir det inte mycket effekt, du får testa dig fram. Saltvattenspray kan torka ut håret på sikt, det ger även en matt finish. Håret blir även lite rufsigt och fluffigt av saltvattenspray. Vill du ha en mer slät look på lockarna så finns andra sprayer, krämer, mouser mm. för att forma håret.

Här är en sida med olika produkter och beskrivning:
https://www.lyko.se/harvard/styling/...tBy=popularity
https://www.lyko.se/harvard/styling

Tack! Alltså jag vill ha det mer ”rufsigt”, vill inte ha det så rakt. Det ska vara kort och vara åt lite olika håll, rufsigt, vågigt, kalla det vad man vill.

Bra tips där! Ska kolla på detta. Ska nog fråga frisören när jag klipper mig där i veckan. De säljer väl sådana sprejer där?
Citera
2018-08-28, 00:29
Medlem
Citat:
Tack! Alltså jag vill ha det mer ”rufsigt”, vill inte ha det så rakt. Det ska vara kort och vara åt lite olika håll, rufsigt, vågigt, kalla det vad man vill.

Bra tips där! Ska kolla på detta. Ska nog fråga frisören när jag klipper mig där i veckan. De säljer väl sådana sprejer där?
Ja fråga frisören. Beror på vilken frisör du går till men de flesta säljer produkter fast då är det så kallade frisörprodukter som ofta är bättre men också ofta riktigt dyra. Sidan jag länkade säljer en del frisörprodukter men även produkter som man kan finna var som helst i princip. Man får prova sig fram helt enkelt, kostsamt och ibland blir man missnöjd och då brukar jag ge bort produkterna. Enda nackdelen med att beställa över nätet är att man inte vet hur produkterna doftar men å andra sidan försvinner doften ganska fort efter man använt produkten.
Men fråga frisören om råd då det är lättare att ge råd om man kan känna och se ditt hår irl.
Citera
2018-08-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja fråga frisören. Beror på vilken frisör du går till men de flesta säljer produkter fast då är det så kallade frisörprodukter som ofta är bättre men också ofta riktigt dyra. Sidan jag länkade säljer en del frisörprodukter men även produkter som man kan finna var som helst i princip. Man får prova sig fram helt enkelt, kostsamt och ibland blir man missnöjd och då brukar jag ge bort produkterna. Enda nackdelen med att beställa över nätet är att man inte vet hur produkterna doftar men å andra sidan försvinner doften ganska fort efter man använt produkten.
Men fråga frisören om råd då det är lättare att ge råd om man kan känna och se ditt hår irl.

Ja precis. Men vill bara tillägga att det inte är doften jag är ute efter när jag vill få håret mer ”rörigare”. Det har jag vax till osv. Så tänker att man först tar en sprej som fixar till håret, och sen vax. Eller blir det för mycket?

Jag pratar med frisören på fredag. Han kommer säkert med något bra. Men som du säger så blir det nog dyrt. Men men, vill verkligen inte ha håret såhär rakt, så får verkligen satsa på något bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in