• 2
  • 3
2018-09-04, 23:33
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 63CjeF
Inget sparande? Låter mycket vanskligt i så fall.

Det är ju dessvärre inte alldeles ovanligt att man sparar 0:- i månaden i detta Lyxfälle-land. Vill minnas att jag läst att cirka 1/3 av svenskarna i princip har 0 i sparande om man räknar bort pension- och bostadsvärden. Det är många som spenderar upp hela sin lön varje månad.
Citera
2018-09-05, 11:15
Medlem
Bidrar med följande budget:

Familj med 2 vuxna och tre barn

Inkomster:
Ungefärlig månatlig inkomst netto (Två löner+ barnbidrag): 75k

Utgifter: Tot 40k
Boendekostnad (värme, vatten, försäkring, el, tv-paket, fiber, parkering etc.): 4,5k
Matkostnad: 7k
Transport (drift av 2 bilar inkl. värdeminskning på dessa): 10k
Kläder: 3k
Hemmet/prylar etc: 3k
Nöjen: 3k
Resor: 8k
Övrigt: 2k
Sparande: 35k

Kommentar: Vi har en ratio där vi månatligen sparar mellan 45-50% av vår nettoinkomst. Detta mycket tack vare att vi tidigt lyckats minska våra fasta utgifter i form av huslån/studielån och i övrigt alltid rättat in vår konsumtion efter våra inkomster. Dvs, vi har konsumerat och unnat oss först när vi har haft täckning för det. Mat/Transport/Resekontot skulle vi kunna dra ned på om vi behövde men eftersom vi redan sparar undan en rejäl summa pengar varje månad känns det onödigt att dra ned på.

Det stora sparandets betydelse har förändrats över tid:

1. Minska lånekostnader + bygga buffert
2. Amortera huslån + investera för framtiden
3. Investera för framtiden
4. Uppnå en förmögenhet så att vi har frihet och större valmöjligheter

Någonstans är det punkt 4 som hela tiden varit slutmålet. Nu befinner vi oss någonstans kring 3,5. Vi har en hel del undansparat som kan användas antingen för att starta egen verksamhet, flytta till nytt hus eller göra en tidigare exit från jobbmarknaden.

Det är en enorm trygghet att ha lyckats minimera våra skulder och dessutom byggt upp en rejäl buffert om något oförutsett skulle ske eller en möjlighet öppna upp sig. För egen del ger det mig större lycka att ha denna trygghet och möjlighet än att faktiskt konsumera upp den. Jag inser precis som ni att jag hade kunnat höja min levnadsstandard om jag minskat sparkvoten men jag tror inte att detta hade gett mig mer än temporär glädje. Jag väljer hellre att bygga upp det i små steg där varje steg ger en känsla av en ny lyx som kommer in i mitt liv. Detta för att inte hamna i en sits där jag varje månad är beroende av en hög inkomst bara för att ta mig igenom vad jag tycker är vardag.
Citera
2018-09-06, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Jag föredrar att spara i fonder och frun att amortera på huset så det är rätt 50/50 vad det gäller de den delen av ekonomin.

Vad det gäller matinköp så köper vi det vi vill ha men vi brukar "använda huvudet" så gott det går. Behöver vi Bregott så köper vi hellre det den veckan ICA har kampanj än veckan efter. Skulle kalla det mer ekonomiskt tänkande än snålhet. Det är sällan jag köper något till ordinarie pris oavsett om vi pratar ny TV, barnkläder eller entrecôte. Det ligger en hel del i att man inte blir rik på de stora inkomsterna utan de små utgifterna. Kombinerar man det tänket med att inte vara dumsnål så kommer man ganska långt. Jag gråter hellre när jag köper saken än varje gång jag använder den i framtiden.. kvalitet och hållbarhet är ledord.
Jag brukar alltid handla vad som är billigt den veckan. Priset är dock prio 2, huvudanledningen är för att det är enklare att komma på vad jag ska laga om jag ser en lista med färre varor. Tex är det billig köttfärs blir det tacos eller köttfärssås.
Citera
2018-09-07, 21:22
Medlem
Jontalinens avatar
Jag och sambon är ungefär 30 år. Inga barn än i alla fall.

Är lärare båda två. Har cirka 60 000 netto varje månad.

Stor villa en bit utanför Stockholm med relativt låga lån, utgifter på 7-8 000 varje månad på huset, men det sparas förstås en del till renoveringar även om vi försöker göra det mesta själv.

Kan äta och leva som vi vill, men trivs att vara hyfsat ekonomiska och miljömedvetna.
Citera
2018-09-16, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Kolla TS gamla inlägg, hen är besatt av att beskriva sin påstådda låda kunskap om hur folk med mindre pengar lever.
Väl talat. Ts är en första klassens ärkepajas...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in