• 1
  • 2
2018-08-26, 22:32
Medlem
Bor sedan länge utomlands och har ingen ingående insikt i svenskt vardagsliv längre så jag är nyfiken på hur välutbildade par har det.

Hur är vardagslivet för ett par där typ den ena är civilingenjör och den andra är gymnasielärare eller någon projektledare inom IT? Typ en genomsnitts utbildad familj.

Hur mycket drar man in netto, hur mycket spenderas på vad och hur mycket sparas det? Vad för typ av semestrar unnar man sig och vilken typ av hotell? Hur ofta äter man ute och tänker man på priset? Tittar man på priset när man handlar mat? Önskar man att man hade mer pengar och känner man sig kanske fattig jämfört med välutbildade par i USA eller Schweiz? Dela med er av era erfarenheter.
Citera
2018-08-26, 22:42
Medlem
Sooks avatar
Svenskar blir rikare och rikare. Men du lär ju få olika svar beroende på vem du frågar fattar du väl. Du beskriver en famlij med gott om pengar. De kan semestra och köpa bilar och sommarstugor men alla lär ju inte göra samma.
Citera
2018-08-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Bor sedan länge utomlands och har ingen ingående insikt i svenskt vardagsliv längre så jag är nyfiken på hur välutbildade par har det.

Hur är vardagslivet för ett par där typ den ena är civilingenjör och den andra är gymnasielärare eller någon projektledare inom IT? Typ en genomsnitts utbildad familj.

Hur mycket drar man in netto, hur mycket spenderas på vad och hur mycket sparas det? Vad för typ av semestrar unnar man sig och vilken typ av hotell? Hur ofta äter man ute och tänker man på priset? Tittar man på priset när man handlar mat? Önskar man att man hade mer pengar och känner man sig kanske fattig jämfört med välutbildade par i USA eller Schweiz? Dela med er av era erfarenheter.

Nu har jag förvisso inte familj ännu, men ifall min partner skulle tjäna lika mycket som jag, och jag anser mig ha en genomsnittlig utbildning inom IT så skulle vår köpkraft vara betydligt lägre än i t.ex Schweiz. Min kusin som jobbar som kock i en helt genomsnittlig Schweizisk restaurang tjänar mer än mig. I USA har jag ingen aning om hur det ligger till.
Citera
2018-08-26, 23:04
Medlem
MrChows avatar
Jag och frun har ungefär 60k netto i månaden och lägger ungefär hälften på boende och sparande. Resten lever vi upp löpande under året. Vi har två halvmoderna bilar och äter inte direkt fiskpinnar eller falukorv till middag men några extravaganta lyxvanor har vi inte. Det brukar bli en längre resa vartannat år och 3-4 weekendresor om året.

Frun har en kusin i Tyskland som jobbar med ungefär samma sak som hon gör och han tjänar knappt €20k i månaden brutto så inte kan man jämföra svenska löner med vad man kan tjäna utomlands som utbildad. Sen betalar han visserligen €5k i månaden i hyra i staden där han bor, dock är lägenheten lika central som den är stor.
Citera
2018-08-27, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Jag och frun har ungefär 60k netto i månaden och lägger ungefär hälften på boende och sparande. Resten lever vi upp löpande under året. Vi har två halvmoderna bilar och äter inte direkt fiskpinnar eller falukorv till middag men några extravaganta lyxvanor har vi inte. Det brukar bli en längre resa vartannat år och 3-4 weekendresor om året.

Frun har en kusin i Tyskland som jobbar med ungefär samma sak som hon gör och han tjänar knappt €20k i månaden brutto så inte kan man jämföra svenska löner med vad man kan tjäna utomlands som utbildad. Sen betalar han visserligen €5k i månaden i hyra i staden där han bor, dock är lägenheten lika central som den är stor.

Det låter som ett bra liv tycker jag men ni skulle väl kunna åka på en längre resa varje år om ni ville?
Citera
2018-08-27, 06:27
Medlem
Hej. Skulle vilja säga att vi är en medelinkomstfamilj med småbarn (1-3år).

En är undersköterska och den andra montör och vi får likvärdig lön (ca.25.000 före skatt/17-18.000 efter).

Senaste åren har dock en av oss varit föräldraledig 100% och den andra jobbat 75%.

Våran budget har under denna tid varierat men sammantaget legat på runt max 25.000kr gemensamt/månad.

Vi bor centralt i en medelstor svensk stad och brukar räkna med ca. 7000kr i boendekostnader.

Vi har en äldre bil och får lägga en del på reparationer, har dock varit dålig på att dokumentera/beräkna summan.

Maten är också lite oklart vad det kostar, men vi köper bara ekologiskt och prioriterar kvalitet istället för att köpa hämtmat/äta ute osv.

Brukar åka utomlands 1-2v per år samt någon/några helger på hotell inrikes.

Lägger ingen direkt jättevikt vid det ekonomiska utan det känns som vi gör vad vi vill och när vi vill utan direkt ansträngning ekonomiskt. Känns som att vi går ungefär jämt ut som det ser ut just nu.
Senast redigerad av Decimal1 2018-08-27 kl. 06:30.
Citera
2018-08-27, 08:51
Medlem
miqqqas avatar
Vi är ett gift par med ett barn, båda har treårig universitetsexamen och jobb inom IT resp ekonomi. Har ut ca 55 k en normal månad vid heltid. Har en bil som är avbetald.
Ungefär såhär ser vår ekonomi ut.
Boende (villa m 90-tals standard, förbättrar standarden löpande) ca 10k
Räkningar (a-kassa, dagis, CSN, försäkringar, städning osv) ca 5k
Mat och gemensamma inköp, kläder till barn, saker hem, aktiviteter, diesel, mat ute osv. Ca 15k
Egna spenderpengar ca 5k
Sen går det ett par k på mindre resor, presenter osv som kommer ojämnt. Resten går in på sparkontot, dock ökar det inte så mycket långsiktigt då vi lägger pengar på resor och renovering.
Citera
2018-08-27, 09:10
Medlem
buzzkillingtons avatar
Jag och min fru passar in ganska bra på beskrivningen, som jag förvisso inte tror representerar något medelvärde direkt. Våra gemensamma löner motsvarar lite drygt 65k netto i månaden, men det brukar bli några tusen mindre pga vab och föräldraledighet osv.

Vi bor ganska billigt och någorlunda bekvämt och har bara en bil. Vi handlar oftast ekologiskt och inte så mycket efter pris, äter ute när vi känner för det och reser långt nån gång per år utöver ett par kortare weekendresor eller liknande.

Ett välutbildat par i USA drar in mycket mer, men å andra sidan så är nästan allt extremt mycket dyrare och har man barn försvinner den ena lönen mer eller mindre helt. Jag känner mig fattig jämfört med barnlösa par där båda har bra jobb, men den jämförelsen är inte speciellt relevant längre.

Ungefär så här ser det i alla fall ut om jag höftar lite fritt ur minnet:

Boendekostnader: 15%
Mat och förbrukning: 15%
Bil: 10%
Barn: 5%
Nöjen (inkl. resor): 15%
Sparande: 40%
Citera
2018-08-27, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Svenskar blir rikare och rikare. Men du lär ju få olika svar beroende på vem du frågar fattar du väl. Du beskriver en famlij med gott om pengar. De kan semestra och köpa bilar och sommarstugor men alla lär ju inte göra samma.

Kolla TS gamla inlägg, hen är besatt av att beskriva sin påstådda låda kunskap om hur folk med mindre pengar lever.
Citera
2018-08-27, 10:22
Medlem
johannespauluss avatar
Jag och min sambo har ungefär 60k netto.

Vi bor i en ganska liten hyresrätt, 2a på drygt 45kvm, ganska centralt i Stockholm. Vi värdesätter ett enkelt liv med mycket frihet, vi bor litet och äger väldigt få materiella ting, har verkligen insett att ett stort hus, en bra bil och den senaste tekniken inte ger mig ett skit.

Jag älskar verkligen den ekonomiska frihet som vi har, inom rimliga gränser såklart, att aldrig behöva fundera över om vi har råd med något, eller ha ångest för att något är dyrt. Vill vi hälsa på vänner så tar vi 1a klass för bekvämligheten, vi tar den tiden som passar oss bäst även om det finns billigare biljetter en annan tid. Det spelar ingen roll om ett hotellrum kostar 800kr eller 5000kr per natt, vi tar det som vi vill ha.

Vi lägger ca 8-10k på mat per månad och runt 15k på nöjen.
Citera
2018-08-27, 14:42
Medlem
Fru + 2 barn (8 resp 6 år).
Stor villa i bra område i stad med +100 000 invånare.
Två bilar 5-7 år gamla. Lägenhet vid medelhavet.

Totalt netto får vi ut 70k/mån.

Tack vare ränteläget har det förmodligen aldrig varit enklare att ha det bra i västvärlden. Har man dessutom inga större krav mer än på boende och teknik (bra mobil) kan man leva väldigt billigt i Sverige.

Snitt 30k/mån i utgifter, då är det inkluderat 4-5 veckor sommarsemester i lägenheten, sportlov i fjällen + 1-2 weekendresor per år.

Hade säkert kunnat tjäna mer i andra länder, men helt ok i Sverige så länge barnen är små och de begränsningar som det innebär. Svårt att se vad vi skulle köpa eller göra ytterligare för att öka livskvalitet.

Sparar därför 40k/mån. Oklart till vad, förmodligen resor när barnen blir större och eventuellt någon form av nedtrappning från traditionell anställning.

Detta ser kanske osedvanligt bra ut, men skulle hävda att alla kan uppnå denna situation med hjälp av aktiva val och noga prioritering vad intäkterna ska läggas på, har i vårt fall tagit ca 10 år. Största utmaningen är nog att hitta en partner som är vettig och delar samma syn.
Citera
2018-08-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow

Hur mycket av de 30.000 är boende respektive sparande dock? Vi har ungefär samma inkomster, något mer kanske en bra månad, något mindre en sämre månad.

Lägger ca 15000 på boende inklusive obligatorisk amortering. Har en nyare begagnad bil. Behöver inte direkt kolla matpriser men gör det ändå, lägger ändå ganska stora summor på mat, kanske 6000-8000 i månaden i snitt utan barn, mindre på utemat nuförtiden men inkluderat i det. Handlar ekologiskt och/eller svenskt när möjligt. Skulle kunna resa varje år men numera är det svårare att hitta tiden än pengarna så väljer att spara/betala av lån istället.
Senast redigerad av kramiz1 2018-08-28 kl. 22:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in