Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-20, 12:45
  #49
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Ytterst lite miljöarbete sker frivilligt, utan det krävs lagar för att något skall bli bättre. När kom katalytisk avgasrening? 1976 hade Volvo en lösning med lambdasond och katalysator liknande den som blev allenarådande, 13 år senare... Det var inte förrän 1987-88 någon gång, de sista åren innan det blev lag, som vanligt folk började åka Volvo med katalysator. Och då var det väl mest för att man fick rabatt om man köpte en sådan bil när det fortfarande var frivilligt. Varför köpte inte medelsvensson bil med katalysator 1985? För att han inte bryr sig om miljön.
Lambdasond och katalysator infördes av Volvo på bilar avsedda för Kalifornien, för att klara avgaskraven där. Det blev också standard för hela USA. Sverige däremot fick inte katalysatorrenade bilar förrän 1987, vi hade inte ens blyfri bensin innan dess.
Citera
2018-09-21, 19:22
  #50
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
hur mycket meck o modifiering krävs det för att konvertera de primitiva mullrande veteran v8orna för framtida bruk?

Skulle gissa på 10 000 kr för att modifiera en bensinmotor till gasdrift. Finns många alternativ till bensin som biogas.
Citera
2018-09-21, 21:17
  #51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nja, man har bara tagit upp en tiondel av all olja som finns. Dock är all olja inte enkelt utvinningsbar och man har utvunnit ungefär hälften av den utvinningsbara oljan. Det kommer att gå att utvinna mycket mer men det blir dyrt.

Det finns stora mängder av kol i jordens inre, här vet man egentligen inte hur mycket men det rör sig om kanske 100 gånger mer än oljan. Kan man få fram metoder att utvinna icke fossilt kol djupt från jordskorpan så kan man i princip tillverka bensin och diesel i åtminstone tusen år till med dagens förbrukning. Men bara den utvinningsbara (fossila) kolen räcker för att tillverka fordonsbränsle i 100 år.
I vilken kemisk form föreligger detta icke fossila kol och i vilken mängd? Med tanke på att världens djupaste borrhål är 12 km (endast ett smalt hål) får det ju inte ligga allt för djupt heller om det ska finnas någon som helst möjlighet att få upp godsakerna till ytan, särskilt om det rör sig om fast material som inte flyter fram till borrhålet som olja gör.

Du syftar väl inte på "abiotisk olja"? Det är bara humbug och påhitt så det är inget att hoppas på.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Skulle gissa på 10 000 kr för att modifiera en bensinmotor till gasdrift. Finns många alternativ till bensin som biogas.
Det låter alldeles för lite. Det är ju inte bara motorn som ska modifieras, den stora operationen är gastankarna.
Citera
2020-07-25, 20:12
  #52
Medlem
DeepThroat007s avatar
Kan någon förklara för mig varför jag tänker fel?

Många samlarbilar har stigit mycket i värde under en hel del år. Men det verkar IMO helt tokigt att köpa/behålla sådana bilar sett ur investeringssynpunkt.

Om tio - femton år är väl sådana gamla bilar lika attraktiva på marknaden som en mekanisk gammal skrivmaskin är idag? Om inte annat kommer miljöhänsyn (CO2 katalysator m.m.) att göra gamla bilar till sådant som står o dammar på något museum ute i landsbygden.

Sedan kan jag hålla med om att en V8 kan låta gott, om man nu i framtiden ens får lova att starta den.
Citera
2020-07-26, 12:45
  #53
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Kan någon förklara för mig varför jag tänker fel?

Många samlarbilar har stigit mycket i värde under en hel del år. Men det verkar IMO helt tokigt att köpa/behålla sådana bilar sett ur investeringssynpunkt.

Om tio - femton år är väl sådana gamla bilar lika attraktiva på marknaden som en mekanisk gammal skrivmaskin är idag? Om inte annat kommer miljöhänsyn (CO2 katalysator m.m.) att göra gamla bilar till sådant som står o dammar på något museum ute i landsbygden.

Sedan kan jag hålla med om att en V8 kan låta gott, om man nu i framtiden ens får lova att starta den.

Ptja, de lär ju gå upp i samlarvärde av den enkla anledningen att de just kan samlas och inte nödvändigtvis behöver köras.

Det kommer antagligen bli mer och mer mytomspunnet att bara kunna visa upp en gammal relik från 50-talet som varken hade katalysator, bränsleinsprutning, elektronik, airbag, ABS, you name it. Dessutom drar ju tomgångskörning inte så värst mycket bränsle om man bara vill starta den för skojs skull.
Citera
2020-07-26, 14:44
  #54
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Kan någon förklara för mig varför jag tänker fel?

Många samlarbilar har stigit mycket i värde under en hel del år. Men det verkar IMO helt tokigt att köpa/behålla sådana bilar sett ur investeringssynpunkt.

Om tio - femton år är väl sådana gamla bilar lika attraktiva på marknaden som en mekanisk gammal skrivmaskin är idag? Om inte annat kommer miljöhänsyn (CO2 katalysator m.m.) att göra gamla bilar till sådant som står o dammar på något museum ute i landsbygden.

Sedan kan jag hålla med om att en V8 kan låta gott, om man nu i framtiden ens får lova att starta den.

Men alltså... många av dessa bilar är veteranbilar. Det är bara att köra på som vanligt utan katalysator och annat tjafs.
Citera
2022-02-17, 23:04
  #55
Medlem
Bensinen blir säkert kvar. Men då på speciella mackar.
Veteranbilar brukar få dispens för en massa saker. De behöver inga katalysatorer eller ombyggnader.

Men jag upplever att man måste ha varit uppvuxen på 50 och 60-telet för att uppskatta dessa bilar extra mycket. Kollar man på medelåldern så är den ganska hög bland de mer seriösa deltagarna.
Det är dessa välvårdade gamla bilar i originalskick man vill se i första hand, inte rostburkarna.

Yngre är oftast varken intresserade av musiken, från den här tiden, eller de äldre bilarna i originalskick.
De är mer för det moderna, snabba, eller något som bara rullar och går att festa i.
Citera
2022-02-17, 23:36
  #56
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Bensinen blir säkert kvar. Men då på speciella mackar.
Veteranbilar brukar få dispens för en massa saker. De behöver inga katalysatorer eller ombyggnader.

Men jag upplever att man måste ha varit uppvuxen på 50 och 60-telet för att uppskatta dessa bilar extra mycket. Kollar man på medelåldern så är den ganska hög bland de mer seriösa deltagarna.
Det är dessa välvårdade gamla bilar i originalskick man vill se i första hand, inte rostburkarna.

Yngre är oftast varken intresserade av musiken, från den här tiden, eller de äldre bilarna i originalskick.
De är mer för det moderna, snabba, eller något som bara rullar och går att festa i.


Bensin kommer fortfarande att kunna framställas.Olja kommer att pumpas.
Det som kommer att göra att bensin inte är populärt som bränsle är att det kommer att vara dyrt.

Diesel var praktiskt taget gratis för 20 år sedan. Vad tror ni att dieselkommer att kosta om 20 år?
Bensinen kommer att vara dyr också. Bilar med förbränningsmotorer kommer sakta att försvinna.

Dagens unga kommer inte ens att sakna en big block v8 med arg kam som står och mullrar med 3-tumsrör.

Trist men vafan
Citera
2022-02-18, 06:34
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Kan nog sluta säljas tidigare än så om den råkar ta slut. För så många år har vi inte kvar med dagens kända oljekällor. Möjligen att Stockmanfälten kan ge oss några år till. Men det blir ingen billig olja då den inte är lönsam att exploatera i dag.
Fördelen är att det forskas hårt. AUDI som exempel har kommit långt med fossilfri diesel.

Jag tror du har fel…

Equinor (tidigare Statoil) investerar närmare 100 miljoner på att bygga ut installationen Johan Sverdrup, vilket är ett ganska färskt fynd och som klassas som ett av de största någonsin i Norge. Hela installationen kommer att va 5 plattformar på rad med gångbroar mellan, med en total läng på ca 1 km. Hela installationen är designad och byggs för att gå i minst 50 år.

Faktum är att de sista åren, och kommande, så har det och kommer det, att göras mycket stora investeringar i offshoreindustrin utmed Norges Norges kust. Man skriver i dagsläget att 2023 kommer att bli ett av de mest hektiska åren för den industrin på länge.

https://www.nyteknik.se/energi/norsk...ringar-6983506
https://e24.no/olje-og-energi/i/7dq8...ringene-i-2022
Citera
2022-02-18, 07:29
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag tror du har fel…

Equinor (tidigare Statoil) investerar närmare 100 miljoner på att bygga ut installationen Johan Sverdrup, vilket är ett ganska färskt fynd och som klassas som ett av de största någonsin i Norge. Hela installationen kommer att va 5 plattformar på rad med gångbroar mellan, med en total läng på ca 1 km. Hela installationen är designad och byggs för att gå i minst 50 år.

Faktum är att de sista åren, och kommande, så har det och kommer det, att göras mycket stora investeringar i offshoreindustrin utmed Norges Norges kust. Man skriver i dagsläget att 2023 kommer att bli ett av de mest hektiska åren för den industrin på länge.

https://www.nyteknik.se/energi/norsk...ringar-6983506
https://e24.no/olje-og-energi/i/7dq8...ringene-i-2022

Det är rätt komiskt hur Norge är så långt framme med elbilsomställningen, bäst i världen, samtidigt som man lever gott på att plocka upp och sälja olja till resten av världen.
Citera
2022-02-18, 07:35
  #59
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag tror du har fel…

Equinor (tidigare Statoil) investerar närmare 100 miljoner på att bygga ut installationen Johan Sverdrup, vilket är ett ganska färskt fynd och som klassas som ett av de största någonsin i Norge. Hela installationen kommer att va 5 plattformar på rad med gångbroar mellan, med en total läng på ca 1 km. Hela installationen är designad och byggs för att gå i minst 50 år.

Faktum är att de sista åren, och kommande, så har det och kommer det, att göras mycket stora investeringar i offshoreindustrin utmed Norges Norges kust. Man skriver i dagsläget att 2023 kommer att bli ett av de mest hektiska åren för den industrin på länge.

https://www.nyteknik.se/energi/norsk...ringar-6983506
https://e24.no/olje-og-energi/i/7dq8...ringene-i-2022


Vi har olja för hundratals år till... På en fri marknad hade det enbart sålts V12-motorer och bensinen hade kostat 2:50kr/liter. Oljeproblemen är enbart politiska problem.
Citera
2022-02-18, 07:37
  #60
Avstängd
man får bränna eget bränsle , odla potatis , jäsa till mäsk och sedan låta dropparna fylla tanken , veteranbilen ska rulla vidare länge till , det är då säkert .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback