2018-08-26, 20:47
Medlem
Men när orden kommer ur munnen låter det inte så smart (oftast ) .. Antar detta är rätt vanligt , vad beror det på ?

Tex när man bygger upp hur man ska formulera sig i tanken och har en inre dialog så känner jag mig som världens främsta talare typ, vilket är långt ifrån verkligheten.

Eller när jag ska försöka förklara/beskriva något jag tycker mig ha koll på som den jag pratar med inte har koll på, funkar lixom inte...

Har tänkte på detta en längre tid och hoppas någon kan hjälpa rodda lite i detta, det jag har kommit fram till är att det antingen beror på osäkerhet, eller kanske Dunning-kruger effekten

Vardagligt "fikarums-snack" , humor m.m flyter på utan prob..
Citera
2018-08-26, 21:01
Bannlyst
Jag har ofta problem med att uttrycka mina tankar då det många gånger knappt går språkligt.
T.ex tänker jag något som kan vara "motsatsen till bortskämd" så finns det inte något ord där när jag ska säga det.
Citera
2018-08-26, 21:32
Medlem
Stockmokks avatar
Du är förmodligen ovan att samtala, träna på det. Är som fotboll, man tänker rätt men får inte det bli som man tänkt förrän man övat in sig.
Citera
2018-08-27, 00:27
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Jag har ofta problem med att uttrycka mina tankar då det många gånger knappt går språkligt.
T.ex tänker jag något som kan vara "motsatsen till bortskämd" så finns det inte något ord där när jag ska säga det.

Instämmer med detta.

I tanken så sker det mesta med bilder. Man själv förstår ju precis hur beskrivningen borde vara. När man sedan skall översätta sina tankar till ord så kan det bli problem om ens ordförråd sviker en.
Skaffa ett större ordförråd genom att läsa mycket. Undvik videor.
Citera
2018-08-27, 11:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Förtydligat rubriken

/Mod
Citera
2018-08-27, 11:17
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Du är förmodligen ovan att samtala, träna på det. Är som fotboll, man tänker rätt men får inte det bli som man tänkt förrän man övat in sig.

Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Instämmer med detta.

I tanken så sker det mesta med bilder. Man själv förstår ju precis hur beskrivningen borde vara. När man sedan skall översätta sina tankar till ord så kan det bli problem om ens ordförråd sviker en.

+1

Man måste läsa och prata ett språk mycket för att lära sig hur man beskrivet saker.

En person säger: Och då sa han ba. Och då sa jag ba. Och då ba hände det typ. Pang. Tjong.

En annan person säger om samma händelse: Vi var osams om en sak. Och då blev jag så arg att jag slog till honom på käften.

Båda ser samma händelse i huvudet. Men om man inte lärt sig tolka och uttrycka ens inre bilder, hittat ett språk för det, så låter man alltid som att man är mindre begåvad. Det är samma sak när man studerar ett nytt språk. Först när man lärt sig ordspråk och talesätt samt hur man bygger upp en mening korrekt, kan man säga att man behärskar språket.
Citera
2018-08-27, 14:17
Medlem
Ja alltså det man tänker på och det som man bemöts med utifrån är ju två helt olika saker.. Därmed kan saker som dessa uppstå på olika vis... Kan också hända att man snabbt ändrar sig för att säga nått annat än vad man tänkte på medans man talar vad det nu blir. Inge konstigt... Slöhjärnasyndrom när man inte orkar hålla sig till de möjligtvis djupare tankarna man tänker.

Kan hända att man har en åsikt man vill tala ut om men istället säger nått man tror de andra vill höra.. Politikersyndrom

Tankarna ändras medan man försöker formulera sig.
Senast redigerad av Siktarn 2018-08-27 kl. 14:20.
Citera
2018-08-27, 14:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Ja alltså det man tänker på och det som man bemöts med utifrån är ju två helt olika saker.. Därmed kan saker som dessa uppstå på olika vis... Kan också hända att man snabbt ändrar sig för att säga nått annat än vad man tänkte på medans man talar vad det nu blir. Inge konstigt... Slöhjärnasyndrom när man inte orkar hålla sig till de möjligtvis djupare tankarna man tänker.

Kan hända att man har en åsikt man vill tala ut om men istället säger nått man tror de andra vill höra.. Politikersyndrom

Tankarna ändras medan man försöker formulera sig.

Ibland vet jag inte var jag menar och tycker förrän jag deltagit i en diskussion och varit tvungen att formulera mig. Jag har haft en bild eller en känsla i hjärnan och sedan varit tvungen att dissekera det hela och fånga essensen.
Citera
2018-08-27, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur

Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Instämmer med detta.

Tycker jag besitter ett hyfsat brett ordförråd ändå, efter 2-3 öl kan jag formulera mig bättre (upplever jag det som iaf hehe ) , hur är det för er efter en liten mängd alkohol?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in