Citat:
Ursprungligen postat av Runka i Motvind
Tack för ett jävligt långt svar, kan du ta det kortfattat vad det betyder på Svenska?
Varför skall jag undvika valar då jag tar min medicin? Och varför ingen fara med Clonazepam(Ikto)? Förlåt för många dumma frågor....
Kan inte svara så jätteingående då jag inte är någon vidare duktig kemist men det verkar bara gälla Diazepam, se t.ex:
"
CYP3A4: Interaktionsstudier in vivo har visat att långtidsbehandling med sertralin 200 mg per dag inte hämmar CYP3A4-katalyserad metabolism av karbamazepin eller terfenadin. Dessutom visades att långtidsbehandling med sertralin 50 mg per dag inte hämmade CYP3A4-katalyserad metabolism av
alprazolam. Resultat från dessa studier indikerar att
sertralin inte är en kliniskt relevant hämmare av CYP3A4."
"
Metabolism (ämnesomsättning) är ett sammanfattande namn på de processer där molekyler tas upp, bryts ner och avlägsnas i cellerna. Således ingår praktiskt taget alla kemiska reaktioner som sker i en cell i begreppet. Särskilt brukar avses reaktioner som antingen har med omsättning av energi, eller uppbyggnad (anabolism) och/eller nedbrytning (katabolism) av vävnad att göra." (
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ämnesomsättning)
"
En inhibitor eller hämmare är ett ämne som hindrar ett enzyms aktivitet. I allmänhet går detta till så att inhibitorn binder till enzymet på ett sådant sätt att dess
aktivitet helt eller delvis försvinner.
Vissa inhibitorer binds reversibelt till enzymmolekylerna. De konkurrerar med substratmolekylerna på enzymets aktiva ytan och tränger undan dem. När inhibitorkoncentrationen sjunker kan substratmolekylerna åter bindas till enzymet. Flera läkemedel är kompetitiva inhibitorer. Ett exempel är penicillin som hindrar ett enzym från att katalysera reaktioner då bakteriernas cellväggar byggs upp. Resultatet blir att de nybildade bakterierna saknar cellvägg och går sönder.
Det finns också irreversibla inhibitorer. I dessa fall binds inhibitorn enzymets aktiva yta så starkt att de i princip inte lossnar. Sådana ämnen kallas ibland enzymgifter. Ett exempel är kaliumcyanid, KCN. Cyanidjonerna binds irreversibelt till järnjonen i de enzym som deltar i cellandningen. Kolmonoxid, CO, verkar på samma sätt.
I de fall inhibitorn fungerar genom att binda till en receptor och hindra andra ligander från att binda där, sägs inhibitorn vara en antagonist." (
http://sv.wikipedia.org/wiki/Inhibitor)
Hoppas du blev lite smartare av det, orkade inte skriva alla svåra svenska ord själv
Sertralin
Kemiskt namn:
(1S,4S)-4-(3,4-Diklorofenyl)-1,2,3,4-tetrahydro-N-metyl-1-naftylamin
Klonazepam
Kemiskt namn:
5-(2-Klorofenyl)-7-nitro-1H-1,4-bensodiazepin-2(3H)-on
Sertralin skall enligt Läkemedelsupplysningen inte vara någon fara att blanda med Klonazepam, men hon poängterade att om man har epilepsi bör man inte använda Sertralin...var något enzym etc :S
Edit:
Sertralin har ATC: N06AB06
Diazepam har ATC: N05BA01
Alprazolam har ATC: N05BA12
Klonazepam har ATV: N03AE01
ATC=Läkemedelsgrupper. (
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/sok_lakemedel.jsp)
Edit 2:
CYP3A4 etc= Enzym verkar det som.
Kanske någon i kemiforumet kan svara på exakta skillnader osv, nu är det lte snurrigt i min skalle^^