2018-08-25, 23:34
Bannlyst
Ifall man vill träffa en bra psykolog,hur går man tillväga? Finns det nån sida där man söker efter psykologer? Vad kostar det ungefär? Hur vet man ifall någon är bra?

Ska helst vara i stlm området. Högst 1 timme ifrån.
Citera
2018-08-25, 23:41
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentDay
Ifall man vill träffa en bra psykolog,hur går man tillväga? Finns det nån sida där man söker efter psykologer? Vad kostar det ungefär? Hur vet man ifall någon är bra?

Ska helst vara i stlm området. Högst 1 timme ifrån.

https://www.ahum.se/
Citera
2018-08-25, 23:45
Medlem
På Vårdcentral cirka 100 kr per besök......
Ingen kontrollerar dock att du varit där i hela 45 eller 60min så håll koll på att du får den tid du betalt för...... Psykologen kan avsluta det hela långt i förväg om denne så önskar...... Ingen anteckning om detta förs i journalen.....

Du kan f.ö. söka på "bra psykologer" på nätet men i slutändan handlar allt om personkemi mellan dej & personen...... dvs du ska pröva, pröva, pröva tills du hittar en riktigt bra psykolog......
Citera
2018-08-25, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VanityOfVanheden
På Vårdcentral cirka 100 kr per besök......
Ingen kontrollerar dock att du varit där i hela 45 eller 60min så håll koll på att du får den tid du betalt för...... Psykologen kan avsluta det hela långt i förväg om denne så önskar...... Ingen anteckning om detta förs i journalen.....

Du kan f.ö. söka på "bra psykologer" på nätet men i slutändan handlar allt om personkemi mellan dej & personen...... dvs du ska pröva, pröva, pröva tills du hittar en riktigt bra psykolog......

Kostar det verkligen bara 100 kr på vårdcentralen? Hur kommer det sig att det är så billigt? På sidan jag nyligen fick av användaren över,så kosta ett besök mellan 1000-1100 kr?

Hur går man tillväga för att träffa en psykolog på vårdcentralen? Bara besöka eller ringa de o säga att man vill besöka en psykolog?
Citera
2018-08-26, 00:00
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Kostar det verkligen bara 100 kr på vårdcentralen? Hur kommer det sig att det är så billigt? På sidan jag nyligen fick av användaren över,så kosta ett besök mellan 1000-1100 kr?

Hur går man tillväga för att träffa en psykolog på vårdcentralen? Bara besöka eller ringa de o säga att man vill besöka en psykolog?

Privat sjukvård/psykvård kostar halva arslet. Din lokala hälsocentral ingår i välfärden, därav 100:- besöket. Träffar du en legitimerad psykolog inom vuxenpsykiatrin (alltså ej privat) kostar det 200:-.
Citera
2018-08-26, 00:02
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:

Ring hälsocentralen, berätta i stora drag kring din problematik så bokar de in dig, alternativt skickar hem en kallelse till dig.
Citera
2018-08-26, 00:04
Medlem
Citat:

Du kan vända dig till din vårdcentral eller annan öppenvård och ansöka om att få tala med en kurator, kbt-psykolog eller liknande. Enkelt att ansöka, dock kan det förekomma långa kö-tider samt vara svårt att hitta rätt psykolog för just dig. Många vänder sig därför till privata psykologer som bl.a går att hitta via google, dessa brukar kosta 900kr + i timmen jämfört med vård-centralens 100kr per besök.

Värt att testa lite olika om man inte tycker sig få framsteg.
Det viktigaste är att du får ordentliga verktyg som lär dig att leva med dina problem inte medicinera bort dem.
Citera
2018-08-26, 00:12
Medlem
godhetsapostelns avatar
Det kan vara väldigt svårt att få en psykolog via vårdcentralen men du kan ju absolut försöka. Sedan skall man som sagt klicka med den man får där.
Citera
2018-08-26, 12:02
Medlem
Personkemi är av yttersta vikt. Sen är har oftast psykologer olika sätt att arbeta på. Vissa är mer inriktade på KBT och andra på mer djupgående samtal.
Rekommenderar dig att ringa och prata med de psykologerna du finner intressanta efter att ha besökt deras hemsida.
Kan personligen rekommendera Jonas Evander på Afobia. Mycket bra, trevlig psykolog som hjälpt mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in