• 1
  • 2
2018-08-27, 19:00
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Om du menar att du är orolig för att svampar kan ta upp gifter (och bli radioaktiva)?

Svar ja. Svampar kan ta upp gifter. Olika svampar är dessutom olika "bra" på att ta upp olika gifter. Champinjoner t.ex. lär vara "bra" på att plocka upp tungmetaller. Exakt hur "bra" alla olika svampar är på att plocka upp olika typer av gifter vet jag ej, men det pågår visst forskning om det. Men överlag är de inte "bättre" på det än t.ex. grönsaker, bär och frukter. Svampar kan även bli radioaktiva, förutsatt att övriga omgivningen är det förståss. Så undvik att käka svamp som växer bredvid högtrafikerade motorvägar, gamla skitiga industrier och vid kärnkraftsolyckor o.likn. Det är svårt att få bort t.ex. tungmetaller genom att torka eller steka svampen, det är främst vattnet som försvinner. (Överlag vet inte restaurantanställda inte ett smack om svampar, annat än hur de skall tillaga dem. De köper in sin svamp av en odlare, eller någon privatperson de litar på.)

Nä men vet tex att snäll tant som plockar svamp, sen torkar hon den och säljer till hotellet... Hade låt säga att svampen varit förgiftad av hon eller annat så eller bara en rutten svamp så hade väl livesmedelsverket blivit ganska sne med böter osv som följd. Man undrar hur dom labbtestar att svampen verkligen är ren och hur ofta av en privatperson som plockar till en näring?
Citera
2018-08-27, 19:58
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Japp. Skär bort nedre delen av foten som satt under jord, tanbort fula bitar. Kolla att foten inte är träig. Om inte ät den med. En av våra godaste matsvampar.

Ang att kunna äta hela svampen.

Håller helt med ovan!!!

Citera
2018-08-30, 18:56
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Nä men vet tex att snäll tant som plockar svamp, sen torkar hon den och säljer till hotellet... Hade låt säga att svampen varit förgiftad av hon eller annat så eller bara en rutten svamp så hade väl livesmedelsverket blivit ganska sne med böter osv som följd. Man undrar hur dom labbtestar att svampen verkligen är ren och hur ofta av en privatperson som plockar till en näring?

Svamp håller sig inte färsk speciellt länge. Man måste antingen torka eller steka och frysa in den. Jag förmodar att restauranter föredrar att tillaga maten själva så då återstår bara att torka svampen.

Jag jobbar ej i restaurantbranschen så jag vet ej vad myndigheterna kontrollerar. Men jag skulle gissa på att de kollar allt ifrån att handdukarna på toaletterna är rena till att det inte finns smuts bakom spisen till att matvarornas bäst före datum inte gått ut eller förvaras felaktigt etc. Men jag tror ej att de skickar svamp till laboratorier för tester om det ej föreligger misstankar om något speciellt. Men det finns säkert de som vet mer om detta än jag.
Citera
2018-08-31, 07:33
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Svamp håller sig inte färsk speciellt länge. Man måste antingen torka eller steka och frysa in den. Jag förmodar att restauranter föredrar att tillaga maten själva så då återstår bara att torka svampen.

Jag jobbar ej i restaurantbranschen så jag vet ej vad myndigheterna kontrollerar. Men jag skulle gissa på att de kollar allt ifrån att handdukarna på toaletterna är rena till att det inte finns smuts bakom spisen till att matvarornas bäst före datum inte gått ut eller förvaras felaktigt etc. Men jag tror ej att de skickar svamp till laboratorier för tester om det ej föreligger misstankar om något speciellt. Men det finns säkert de som vet mer om detta än jag.

Jo jag är även intresserad av hur det går till det här med svamp rutinerna helt enkelt med plockningen till den vanlige konsumenten. Svamp växer ju liksom inte "på trän (träd)" så det är ju ganska skral tillväxt på vissa svampar och svårfunnet om man inte odlar i växthus?

Ja upplys mig gärna eller andra. Eller så läser jag på sen

Här säljs det ju tex och då behövs ju kvalitetskontroller iaf skulle jag gissa :

https://www.mathem.se/varor/torkad-svamp
http://www.alterhedens.se/torkad-svamp-delikatesser/
https://www.odla.nu/shop/odling/utom...rkadsvamp.html
Citera
2018-09-01, 01:48
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Jo jag är även intresserad av hur det går till det här med svamp rutinerna helt enkelt med plockningen till den vanlige konsumenten. Svamp växer ju liksom inte "på trän (träd)" så det är ju ganska skral tillväxt på vissa svampar och svårfunnet om man inte odlar i växthus?

Ja upplys mig gärna eller andra. Eller så läser jag på sen

Här säljs det ju tex och då behövs ju kvalitetskontroller iaf skulle jag gissa :

https://www.mathem.se/varor/torkad-svamp
http://www.alterhedens.se/torkad-svamp-delikatesser/
https://www.odla.nu/shop/odling/utom...rkadsvamp.html

Jo, svamp finns det jättemycket av. Men om du letar där många andra letat före dig hittar du nog inte så mycket. Dessutom gäller det att veta var man skall kolla efter vilka svampar. Att några fyller flera korgar på nolltid och andra inte hittar ett dugg beror förståss inte bara på ren tur.

Själva svampen är egentligen dess mycel
(Mycel betyder ungefär rötter under marken.) Det kan vara stort som en hel 11-manna fotbollsplan. Själva svamparna som syns på marken kan jämföras med frukterna på ett träd. Man kan "skörda" nya svampar typ var 3:e dag. Är det ett bra område och man är ensam om det kan man plocka hinkvis varje gång, ett par gånger i veckan, under någon månads tid.

M.a.o. de som plockar till försäljning har funnit ett riktigt bra ställe långt ifrån tätbebyggelse som ingen annan känner till det. Jag gissar att det främst är pensionärer. De är nog där och plockar rent på fredageftermiddagar (+ någon mer gång i veckan) så att alla som jobbar och kommer dit på helgerna inte finner ett smack och därför aldrig återvänder.

Andra plockas nog i länder där lönerna är lägre och exporteras hit skulle jag gissa. Men visst går det att odla också. T.ex. de champinjoner som säljs i butikerna är odlade.

Livsmedelskontroller på svamp kan jag tyvärr inget om. Jag hoppas någon annan kan hjälpa dig med det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in