Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-25, 16:10
  #1
Medlem
Hej, jag undrar varför växter behöver cellandning trots att de får ljusenergi från solen??
Citera
2018-08-25, 16:27
  #2
Medlem
HyperXs avatar
cellandning och ljusenergi är väl inte ens i närheten av samma sak?

Cellandning är väl när dom tar koldioxid och gör om det till socker och syre? Rätta mig om jag har fel haha, var ett tag sen man läste om denhär skiten i skolan
Citera
2018-08-25, 16:58
  #3
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedi84
Hej, jag undrar varför växter behöver cellandning trots att de får ljusenergi från solen??

Om du tittar på de kemiska formlerna för fotosyntes så fattar du att de behöver ta in koldioxid och avge syre för att kunna utföra fotosyntes.
Citera
2018-08-25, 17:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedi84
Hej, jag undrar varför växter behöver cellandning trots att de får ljusenergi från solen??
Av precis samma anledning som varför du andas. För att ta upp det som behövs och avge det man vill bli av med.

Det är en missuppfattning att växter alltid tar upp koldioxid och avger syre.
När dom inte får energi från ljuset (fotosyntes) så vänder cykeln: dom tar upp syre och avger koldioxid precis som du och jag. Orsaken är att dom behöver energi även när solen inte lyser, och det får dom genom att bryta ner kolhydrater, precis som när du käkar pasta.

PS! Många, många växter har ingen fotosyntes alls (och är alltså inte "gröna"). Dessa växter gör som andra organismer, de förbrukar organiskt material och omvandlar det till energi och restprodukter. Energin använder dom till att leva, växa och fortplanta sig.
Vi är alltså ganska lika i grunden, vi och alla andra organismer.
Citera
2018-08-25, 18:11
  #5
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedi84
Hej, jag undrar varför växter behöver cellandning trots att de får ljusenergi från solen??
För att utvinna energi ur sockret som bildas ur fotosyntesen.
Citera
2018-08-25, 18:55
  #6
Medlem
Så cellandningen sker alltså bara på kvällen? Om så är fallet, hur utvinner då växten energi på dagen?
Citera
2018-08-26, 01:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedi84
Så cellandningen sker alltså bara på kvällen? Om så är fallet, hur utvinner då växten energi på dagen?

Cellandning sker i högre grad på natten, men även under dagen. På dagen får växten tillgång till mer energi än vad som behövs för att hålla igång cellandningen, den får med andra ord ett överskott. När solen sedan går ner och fotosyntesen upphör blir det ett energiunderskott. Växten måste självklart fortsätta att livnära sig och det är då cellandningen tar över fotosyntesens roll genom att utvinna energin från överskottet som lagrats under dagen.
Citera
2018-08-26, 09:57
  #8
Medlem
Men jag förstår hur cellandningen hos växter sker i högre grad på natten, behöver inte växten utvinna lika mycket energi från glukosen vid cellandningen på dagen som på natten?
Citera
2018-08-26, 13:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedi84
Men jag förstår hur cellandningen hos växter sker i högre grad på natten, behöver inte växten utvinna lika mycket energi från glukosen vid cellandningen på dagen som på natten?

Fotosyntesen är bra mer komplex än "vatten+sol+koldioxid=syre+glukos", det är dock inget jag kommer börja fördjupa mig i för denna frågeställningen. Men om vi accepterar att processen är uppbyggd av flera steg, då skapas det energi ett mycket tidigt skede av fotosyntesen. Denna energi går till cellens vitala funktioner som krävs för överlevnad och en av dessa är att just konstruera glukosmolekyler.

Varför glukos bildas över huvudtaget har och göra med transportbehovet av energin. Hela organismen är i behov av energi och ett av de mest effektiva sätten att lagra och transportera energin är i form av glukos. Tacka evolutionen för det.

Så om vi börjar sammanfatta. När solen lyser och fotosyntesen är igång går en del av energin till att bygga upp glukos, men även till cellen funktioner så som att bilda ATP. Kortfattat är ATP-molekyler intracellulärt bränsle med mycket kort livstid, vi behöver kontinuerligt bilda nytt ATP i mitokondrierna. Anledningen till att jag nämner ATP är för dess relevans i transporten av glukos (utöver många andra funktioner).

Cellandning sker även här på ställen i växten där solen inte lyser. Dit transporteras bland annat en del av glukoset som sedan används till energiutvinning i det lokala området genom cellandning.

När solen går ner försvinner energin från fotosyntesen, vilket i sin tur leder till att ATP inte kan bildas pågrund av energiunderskott. Vi har alltså inget bränsle. Vart ska vi då få denna energin ifrån för att cellens processer ska fortsätta? Det här här cellandningen tar en dominerande roll. Den energi som längre inte fås genom fotosyntesen utvinns nu istället från glukosen genom cellandningen.

Hoppas det känns lite mer klart nu!

Edit: Särskrivningar.
__________________
Senast redigerad av lolopop 2018-08-26 kl. 13:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback