• 1
  • 2
2018-08-25, 13:17
Medlem
Tjena, som rubriken säger. Vad ska jag göra?

Fick pengarna av en rik släkting som present när jag var i USA förra veckan

Tack för hjälp!
Citera
2018-08-25, 13:29
Medlem
Bankerna vill inte ha dina svarta pengar.
Växla dem till SEK och handla mat och kläder för dem. Spendera lite i taget.

Växlingskontoren brukar inte ställa så många frågor, men de tar saftigt betalt för sina tjänster.
Citera
2018-08-25, 13:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det finns knappt några banker som tar emot kontanter numera. Så jag förmodar att det är Forex och liknande företag som sysslar med utländska valutor, som kan ta emot. Plus kanske, kanske någon av storbankerna. Det beror helt på var du bor i landet.

Det som ställer till med problem är att du måste redovisa var du fått pengarna från vid en så stor insättning. Annars tar de inte emot det. De måste enligt lagen kolla så att pengarna inte kommer från kriminalitet och pengatvätt. Att säga att du fått pengarna från en släkting duger inte.

Hade det varit varit i svenska sedlar, så hade du kunnat skaffa dig konto och kort i 2-3 olika banker och satt in via insättningsautomat. Nu måste du nog istället gå runt med mindre summor till Forex och de få banker som tar emot kontanter. Vid små summor (några tusen) frågar de dig inte var du fått pengarna från. Att du däremot får sätta in allt på en gång tror jag inte är möjligt.

Om det varit svenska pengar kunde du ha levt upp dem. Men att betala kontant med amerikanska dollar i Sverige är nog svårt.
Citera
2018-08-25, 13:37
Medlem
Hur många USD har du?
Citera
2018-08-25, 14:22
Medlem
CMC-Urgayles avatar
36000SEK i USD är väl inte så mycket. Åk till Vegas och festa loss en kväll sedan är de borta.
Citera
2018-08-25, 16:47
Medlem
trattfans avatar
Växlade 6k$ på Forex. De ställde lite frågor och tillslut gick de med på att ta emot pengarna.

Fick de insatt på mitt bankkonto direkt från Forex (betalade typ 100kr för det)
Citera
2018-08-26, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det finns knappt några banker som tar emot kontanter numera. Så jag förmodar att det är Forex och liknande företag som sysslar med utländska valutor, som kan ta emot. Plus kanske, kanske någon av storbankerna. Det beror helt på var du bor i landet.

Det som ställer till med problem är att du måste redovisa var du fått pengarna från vid en så stor insättning. Annars tar de inte emot det. De måste enligt lagen kolla så att pengarna inte kommer från kriminalitet och pengatvätt. Att säga att du fått pengarna från en släkting duger inte.

Hade det varit varit i svenska sedlar, så hade du kunnat skaffa dig konto och kort i 2-3 olika banker och satt in via insättningsautomat. Nu måste du nog istället gå runt med mindre summor till Forex och de få banker som tar emot kontanter. Vid små summor (några tusen) frågar de dig inte var du fått pengarna från. Att du däremot får sätta in allt på en gång tror jag inte är möjligt.

Om det varit svenska pengar kunde du ha levt upp dem. Men att betala kontant med amerikanska dollar i Sverige är nog svårt.

För att räta ut en felaktighet; Forex frågar även (ska) vid mindre summor (ex 50$) men kan du visa upp kvitto på flygplansbiljetten så kommer de att godkänna din transaktion om de gör bedömningen att din historia är legitim.
Citera
2018-08-26, 16:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RageX2222
För att räta ut en felaktighet; Forex frågar även (ska) vid mindre summor (ex 50$) men kan du visa upp kvitto på flygplansbiljetten så kommer de att godkänna din transaktion om de gör bedömningen att din historia är legitim.

Ja, just det. Tänkte inte på det. Bra att du förtydligade det hela.
Citera
2018-08-26, 16:45
Medlem
Jurgentysks avatar
Bästa om du kan sälja dom till någon kompis/släkting. Givetvis billigare än ursprungsvärdet.
Citera
2018-08-26, 18:22
Medlem
Du ska aldrig hantera så stora summor på en gång.
Börja med 3000kr i taget och se vad som funkar.
Citera
2018-08-26, 18:29
Medlem
Luxuss avatar
Fan va. Ni krånglar till det? Det är bara att gå till ditt bankkontor (förutsatt att det inte är ett ”kontantlöst” och sätta in pengarna. De kommer fråga varifrån du fått dem, du svarar din amerikanske släkting, sen kan de ju ringa å kontrollera saken om de vill. Det är inga som helst problem - varför skulle det vara det?

Är det över 10k kan du behöva förvarna kontoret innan du dyker upp
Citera
2018-08-26, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Fan va. Ni krånglar till det? Det är bara att gå till ditt bankkontor (förutsatt att det inte är ett ”kontantlöst” och sätta in pengarna. De kommer fråga varifrån du fått dem, du svarar din amerikanske släkting, sen kan de ju ringa å kontrollera saken om de vill. Det är inga som helst problem - varför skulle det vara det?

Är det över 10k kan du behöva förvarna kontoret innan du dyker upp
vilken sten har du bott under senaste 10 åren? get a grip
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här