2018-08-25, 09:43
Medlem
Har surfat runt på våra lärosäten för att få en uppfattning om ämnet kriminologi. Jag blev ganska förvånad när jag noterade att det nästan alltid sorterades under sociologi. Är det lämpligt med tanke på slagsidan åt vänster? Borde inte ämnet ha en mer tvärvetenskaplig karaktär och vara mer fristående från det sociologiska fältet ?
Citera
2018-08-25, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausererik
Har surfat runt på våra lärosäten för att få en uppfattning om ämnet kriminologi. Jag blev ganska förvånad när jag noterade att det nästan alltid sorterades under sociologi. Är det lämpligt med tanke på slagsidan åt vänster? Borde inte ämnet ha en mer tvärvetenskaplig karaktär och vara mer fristående från det sociologiska fältet ?

För att sociologi är studerandet av samhällen och social handling, vilket går hand i hand med kriminologi där man studerar varför brottslingar gör som dem gör, hur dem tänker och vad man kan göra för att minska brottsligheten.
Citera
2018-08-25, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
För att sociologi är studerandet av samhällen och social handling, vilket går hand i hand med kriminologi där man studerar varför brottslingar gör som dem gör, hur dem tänker och vad man kan göra för att minska brottsligheten.

Man skulle likväl kunnat använda sig av mer socialantropologisk teoribildning. Socialantropologi är vetenskapen om världens olika samhällen och folkgrupper. Inom socialantropologin studerar man människan i sociala och kulturella sammanhang.Socialantropologer undersöker de sociala processer som producerar, upprätthåller och förändrar samhällsstrukturer och människors sociala beteendemönster. Socialantropologi kan betraktas som 'läran om folkgruppers sociala och samhälleliga förhållanande.

Lika mycker människa och samhälle. Mindre deterministiskt än sociologisk teoribildning enligt mitt tycke.
Citera
2018-08-25, 10:33
Medlem
Europes avatar
Som någon som har läst kriminologi i Sverige, så kan jag bekräfta att utbildningen vid Stockholms universitet är snarast sociologi och är hur som helst definitivt inte vetenskaplig. Den empiriskt grundade, med seriös vetenskaplig metodik genomförda, forskningen från olika områden (som TS skrev, så borde kriminologi vara tvärvetenskaplig) lös med sin frånvaro.
Senast redigerad av Europe 2018-08-25 kl. 10:36.
Citera
2018-08-25, 10:34
Medlem
Har du något förslag på var de ska ligga istället?
Citera
2018-08-25, 10:38
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania

Den relevanta forskningen på hur människor fungerar och varför de gör som de gör bedrivs på helt annat håll än inom sociologin. Jag misstänker att den forskning som innefattar t.ex. det som vi redan vet om vilken inverkan psykisk sjukdom, gener, hjärnskador, hormoner, personliga egenskaper som IQ m.m. har på beteendet, lyser med sin frånvaro inom sociologin.
Senast redigerad av Europe 2018-08-25 kl. 10:40.
Citera
2018-08-25, 11:56
Medlem
Citat:
Man skulle likväl kunnat använda sig av mer socialantropologisk teoribildning. Socialantropologi är vetenskapen om världens olika samhällen och folkgrupper. Inom socialantropologin studerar man människan i sociala och kulturella sammanhang.Socialantropologer undersöker de sociala processer som producerar, upprätthåller och förändrar samhällsstrukturer och människors sociala beteendemönster. Socialantropologi kan betraktas som 'läran om folkgruppers sociala och samhälleliga förhållanande.

Lika mycker människa och samhälle. Mindre deterministiskt än sociologisk teoribildning enligt mitt tycke.

Ja det skulle det absolut kunna vara
Citera
2018-08-25, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Den relevanta forskningen på hur människor fungerar och varför de gör som de gör bedrivs på helt annat håll än inom sociologin. Jag misstänker att den forskning som innefattar t.ex. det som vi redan vet om vilken inverkan psykisk sjukdom, gener, hjärnskador, hormoner, personliga egenskaper som IQ m.m. har på beteendet, lyser med sin frånvaro inom sociologin.

Jag har inte studerat sociologi, googlade bara på vad det stod om sociologiprogram och vad man studerar på dem
Citera
2018-08-26, 19:19
Medlem
Citat:
Som någon som har läst kriminologi i Sverige, så kan jag bekräfta att utbildningen vid Stockholms universitet är snarast sociologi och är hur som helst definitivt inte vetenskaplig. Den empiriskt grundade, med seriös vetenskaplig metodik genomförda, forskningen från olika områden (som TS skrev, så borde kriminologi vara tvärvetenskaplig) lös med sin frånvaro.

Att det är sociologi som är allenarådande förstår man vid läsning av detta porträtt av gubben Sarnecki.
http://www.morpheusblogg.se/2017/04/...i-polsk-media/
Citera
2018-08-26, 19:43
Medlem
Citat:

Den statistik över handlingar som används är densamma oavsett om det kläs i biologiska eller sociologiska ord. Samma självuppfyllande profetior genom att de som kontrolleras mest avslöjas mest medan de som påstås vara "icke brottsbenägna" kommer undan med brott. Därmed spelar skillnaden ingen roll, båda tillvägagångssätten skevas med samma p-hackade data.
Citera
2018-08-26, 22:56
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

I en ideal värld borde den ligga under sociologin, med tvärvetenskapliga förgreningar som du nämner. Plus evolutionära aspekter. Till och med stadsplanering och arkitektur. Durkheim var väl både sociolog och kriminolog, får man säga.

Men dagens sociologi verkar ganska sorglig.
Citera
2019-09-16, 11:29
Medlem
Citat:

Man kan nu läsa cultural criminology vid Lunds universitet. Det är ett samarbete där socialantropologi ingår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in