Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-25, 03:08
  #1
Medlem
perfecttens avatar
Hej det här är första gången sen ja börjat styrketräna i början av 2016 som jag åkt på magsjuka, det är en extrem magsjuka också som pågått en vecka. Jag har gått ner 5 kg och känner mig så ynklig och klen, ser så mycket mindre ut i spegeln också . Jag är på bättrings vägen nu och kan förhoppningsvis snart komma tillbaka till gymmet. Men jag är orolig, för har aldrig gått såhär länge utan gymmet i ett sånt här tillstånd, har givetvis tagit viloveckor förr men nu har jag gått en hel vecka från gymmet och majoriteten av dagarna har jag inte käkat något alls för jag spydde bara upp det, nu de senaste dagarna har jag börjat käka lite mer men de är fortfarande en väldigt minimal mängd, kanske 500 kcal per dag om ens det.
Men jag är orolig att jag kommer ha förlorat en hel del styrka, har ni erfarenheter med att vara magsjuk och sen komma tillbaka till gymmet? Hur mycket tappade ni och hur lång tid tog det att komma tillbaka till där man var innan man blev sjuk?
Citera
2018-08-25, 03:13
  #2
Medlem
Styrka har du förlorat(Energimässigt på grund av viktnergången), Muskelmassa nej. Men du kan vara lugn, har du tränat effektivt ändå sen 2016 så har din kropp vant sig med din styrka och vikt, så ge det 1-2 veckor så har du återhämtat dig och är tillbaka på där du slutade viktmässigt och styrkemässigt innan magsjukan.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2018-08-25 kl. 03:16.
Citera
2018-08-25, 03:47
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Oja det dig inte över detta. En vecka. Det är liksom ingenting. Det tar lång tid att tappa styrka och bry dig nu bara att få i dig så mycket som möjligt. Rent sett till egen erfarenhet så kan detta liksom vara positivt i längden för du kommer liksom vara hur på som helst när du kan köra 100% igen.
Citera
2018-08-25, 09:11
  #4
Medlem
Pump förlorar du när du inte tränat på ett tag. Men muskler är alltid muskler. Och muskler tappar du inte många gram med en dålig kost och träning under en vecka.
Citera
2018-08-25, 09:56
  #5
Medlem
jpettersson1991s avatar
Som redan nämnts behöver du inte oroa dig. Det är vad du gör över en längre tidsperiod som spelar roll, inte om du är sjuk eller av någon annan anledning inte kan ta dig till gymmet någon/några veckor. Det är främst glykogen som förlorats, säkert muskelmassa och fettmassa också med tanke på kaloriunderskottets storlek (av självklara anledningar). Vid sängliggande går det fort att förlora muskler, men det är ingen katastrof, bara återgå till dina vanliga rutiner när det gäller kost/träning så kommer du tillbaka relativt snabbt, både vad gäller muskelmassan och styrkan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback