2018-08-24, 23:03
Medlem
Hämnd är ju ett koncept som nog alltid följt människan. Det grundar sig väl till viss del i tro på rättvisa. Att någon som gjort något inte ska komma undan... Dessutom är det en naturlig och spontan reaktion hos de flesta som utsatts för något att vilja ha hämnd.

Det finns dock nackdelar... Låt oss säga person A oförskyllt gjort något mot person B och B tar hämnd. B förlorar ju genom detta sin status som oskyldigt offer.

Dessutom... Om du gör samma sak mot någon som denne gjort mot dig, så gör du trots allt samma sak. Man kan se det som att du sjunkit till samma nivå som den som förgrep sig mot dig. Enda ursäkten är att den andra personen började...

Man kan också jämföra det med vad Kant sa om att han endast är ansvarig för sina egna handlingar, inte andras.

Tar du hämnd låter du egentligen någon annan styra vad du gör. Det får dig att göra något dåligt som du annars inte skulle gjort.

Alternativet är såklart att inte ta hämnd. Då behåller du till fullo din status som offer. Du kan istället hoppas på rättsväsendet eller sätta din tilltro till karma eller högre makt. Eller så kan du förlåta...

Vad tycker ni om detta och dessa resonemang?
Citera
2018-08-25, 01:10
Medlem
Om det är värt det visst.
Hämnd eller upprättelse är inkodade i våra gener.
Jag kan tänka mig att sparka in tänderna på någon som oförrättat mig. Det finns i alla kulturer en viss frihet att ta "sin frihet". Konsekvenserna kan man diskutera om senare. Frågan är varför du KÄNNER att du behöver hämnd? Kan du släppa känslan och fokusera på tanken om hur meningslöst det vore. Grattis, då är du hemma.
Tro mig kompis, jag har hämnats 100 ggr. Väldigt sällan som det förbättrat mitt liv.
Citera
2018-08-25, 01:38
Medlem
Jag har gjort saker för att ändra folks beteende. Men egentlig hämnd? Nja... Ganska sällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in