2018-08-24, 18:26
Medlem
mjukmjukares avatar
Skaldjur såsom räkor, söt/havskräftor och hummer har en s.k. bajsrand ovan stjärten.
Hur hanterar ni den? Skiljer det på skaldjur till skaldjur?

Jag äter räkor rakt av.
Jag kollar alltid kräftor (söt/havs) men om det inte är direkt äckligt äter jag efter enkel rensning.
Hur gör ni?

Hummer, alltid rensat.

Är det äckliga namnet "bajsranden" såå äckligt som det låter eller hur gör ni med många gånger bortkastat skaldjurskött där ingen dålig smak känns?

´
Citera
2018-08-24, 18:34
Medlem
Som-Gjutens avatar
Det är namnet "Bajsranden" som gör att det vrider sig hos de flesta, herregud den smakar ju ingenting om du äter hela räkan/kräftan osv

Men OM någon snilleblixt skulle få för sig att rensa 30kg räkor och samla ALLA bajsränder o en skål för att sedan hugga in.... ja DÅ kan jag tänka mig att dem har en "smak".
Citera
2018-08-24, 18:54
Medlem
På räkan bryr jag mig inte, men påå kräftor/hummer ryker den.
Citera
2018-08-24, 18:58
Medlem
zepofans avatar
På räkor bryr jag mig inte om den, på kräftor tar jag vanligtvis bort den, men det beror på nykterhetsgraden. Hummer äter jag knappt för det är överreklamerat.
Citera
2018-08-24, 19:08
Medlem
c0rtexs avatar
Pfft, lite skit rensar maggen!
Nej men för min del så får den gärna vara kvar lika väl som borttagen, rätt pillrigt..
Dock frugans åsikt är en annan..
Citera
2018-08-24, 20:33
Medlem
Hannsipannsis avatar
Självklart tar jag bort bajsranden,
Tar även bort tomat"fästet" (om ni förstår vad jag menar?)
Det ser trevligare ut.
Citera
2018-08-24, 21:11
Medlem
Venators avatar
Jag tar alltid bort den på hummer och för det mesta på havskräftor. Jag tittar också efter den på insjökräftor och är den väl markerad tar jag bort den.
Citera
2018-08-24, 22:04
Medlem
Jag brukar slicka bort den.
Citera
2018-08-26, 12:43
Medlem
mjukmjukares avatar
Att plocka bort randen är naturligtvis vanligast.
Intressant att vi gladeligen stoppar in ett bestick i huvudet och plockar ut och njuter av det s.k. smöret.
Det BORDE kännas äckligt men uppenbarligen är fallet absolut inte så hos en majoritet.

´
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in