2018-08-24, 01:58
Medlem
Osthuss avatar
I UGs granskning häromdagen visades statistik på att antalet "allvarliga sexbrott" har ökat med en faktor 6 från 2006 till 2016, detta enligt BRÅs nationella trygghetsundersökning (NTU). Man nämner också i programmet att det är oklart vad detta beror på och för fram att ett alternativ är "ändrad lagstiftning" vilket jag antar betyder att definitionen av våldtäkt har förändrats. Anledningen att jag gör den tolkningen är att Jerzy Sarnecki i sitt debattinlägg kritiserar UGs framförande av att antalet anmälda våldtäkter har ökat och säger att det framför allt beror på en utvidgad definition av våldtäkt.

Jag tittade på frågeformulären för BRÅs NTU för 2006 och 2016 och på frågorna som ställs om sexualbrott; Frågorna är exakt likadana. Då är min fråga: hur kan den rapporterade ökningen av "allvarliga sexbrott" mellan 2006 och 2016 bero på ändrad lagstiftning om frågorna som ställs är exakt samma 2006 och 2016? Jag är genuint förvirrad och undrar om jag har missat något? Eller är det UG som har rapporterat frågan på ett felaktigt sätt?

Frågeformulär för 2016: https://www.bra.se/download/18.4a33c...sk_rapport.pdf

Frågeformulär för 2006: https://www.bra.se/download/18.cba82...06_teknisk.pdf
Citera
2018-08-24, 06:03
Medlem
Pungsvings avatar
Allt är lögner från media och politiker och anställda i stat och kommun. Vad är det du inte fattar? Sossesverige, folkhemmet, är en lögn.
Citera
2018-08-24, 08:59
Medlem
Jag tror sett till siffrorna att det finns flera orsaker. Att lagstiftning ändrats och därmed till viss del vår syn på vad som är ett sexualbrott, är nog en av flera orsaker. Världen vi lever i är som sagt komplicerad och letar vi efter enkla förklaringar, tenderar vi att rikta insatserna helt fel.

Vi ska nog också hålla i huvudet att de buntar ihop alla typer av sexualbrott, oavsett dess allvarlighetsgrad. Det finns alltså en väldigt stor spännvidd i innebörden.

Tittar du mer ingående på statistiken ser du att den riktigt stora ökningen har du i unga åldrar, 16-24år hos kvinnor, 2005-2015.
Här är tror jag att den stora delen nog är synen på vad som är ett brott och synen på vad man bör stå ut med i tonåren som de stora faktorerna. Det här är frågor som stötts och blöts i skolan och i socialamedier relativt hårt över en längre period. Förr eller senare får det genomslag.

Plötsligt upplever unga att den där tafsande handen av killar, faktiskt är ett brott och inte bara är något som ska slätas över som ungdomligt oförstånd. Därmed ökar antalet upplevda sexualbrott.

Däremot verkar inte antalet anmälningar öka, för där har du en relativt oförändrad anmälningsbenägenhet. Kan visserligen bero på att den statistiken inte brytits ned i ålder och kön som övrig statistik gjort.

Sedan finns det säkert flera andra orsaker än de jag skrivit om här. Ökad invandring är definitivt en parameter men inte enbart den enda och att enbart fokusera på en gör att vi nog missar hela förklaringen. Och missar vi förklaringen kommer vi inte heller att lyckas åtgärda problemet.

Du kommer nog definitivt få flashbacks ordinarie syn på att allt är invandringens fel också.
Senast redigerad av Åkevavillni 2018-08-24 kl. 09:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in