2018-08-24, 01:47
Medlem
Hej!

Var inne på besiktning och fick 2,2 samt 1,6 i fram. 29 % skillnad

Lämnade in o de smörjde upp bromsarna, nu är skillnaden 14%.

Är detta tillräckligt bra eller bör jag frågan verkstaden om de gjort rätt?
Citera
2018-08-24, 01:52
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Hej!

Var inne på besiktning och fick 2,2 samt 1,6 i fram. 29 % skillnad

Lämnade in o de smörjde upp bromsarna, nu är skillnaden 14%.

Är detta tillräckligt bra eller bör jag frågan verkstaden om de gjort rätt?

Enligt bilprovningen borde du inte ha torskat på 29% ens:

https://bilprovning.se/Fraagor-och-s...l-och-resultat

Citat:
Vad betyder bromsvärdena på besiktningsprotokollet?
På besiktningsprotokollet anges bromsvärden i kilonewton (kN) för varje hjul på fordon med hydrauliska bromssystem och två axlar. Bromsvärdena visar bromskraften strax innan hjulen stoppar i rullbromsprovaren. Med hjälp av värdena kan Bilprovningen se skillnaderna mellan de olika hjulen på samma axel. Om det finns någon tvekan om bilens bromsförmåga gör besiktningsteknikern en utökad kontroll vid provkörningen. Skillnader i bromskraft mellan hjulen på samma axel får uppgå till högst 30 procent och om skillnaden är mer än 30 procent underkänns fordonet.

Exempel på godkända bromsvärden (högst 30 procent skillnad på något hjulpar):

Vänster fram 1,8
Höger fram 2,0 (10%)
Vänster bak 1,1
Höger bak1,3 (15%)
Exempel på underkända bromsvärden på bakaxel (mer än 30 procent skillnad på något hjulpar):

Vänster fram1,8
Höger fram 2,3 (22%)
Vänster bak 1,5
Höger bak 1,0 (33%)

Det låter absurt dock, att man skulle få köra runt på så skeva värden.
Citera
2018-08-24, 02:04
Medlem
Nej jag torskade inte eftersom det var precis under men vill ändå ha bra bromsar så valde givetvis att lämna in. Så fick ingen ombesiktning då den klara siG. Men efter reparationen så åkte jag till besiktningen o fråga om jag fick testa frambromsarn igen. Men är 14 ok? Eller bör de vara max 5 typ?
Citera
2018-08-24, 04:39
Medlem
Vänd på det:

Om du körde omkring med en bil med 29% skillnad på en och samma axel utan att märka några negativa effekter så lär du inte märka något av de 14 procenten heller.

Får man föreslå att du blir lite mer analytisk och uppmärksam i din vardagskörning, tar reda på vilka hjälpsystem din bil har, som exvis ABS, EBD och ASC samt intresserar dig för hur dessa fungerar och påverkar din körning?

Både du och vi andra har att tjäna på det.
Citera
2018-08-24, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Vänd på det:

Om du körde omkring med en bil med 29% skillnad på en och samma axel utan att märka några negativa effekter så lär du inte märka något av de 14 procenten heller.

Får man föreslå att du blir lite mer analytisk och uppmärksam i din vardagskörning, tar reda på vilka hjälpsystem din bil har, som exvis ABS, EBD och ASC samt intresserar dig för hur dessa fungerar och påverkar din körning?

Både du och vi andra har att tjäna på det.

Du behöver inte vara dryg för det. Man vet ju ofta inte hur bilen reagerar vid en maximal inbromsning. Vill heller ej testa maxa. Svårt att märka när man kör normalt tycker jag
Citera
2018-08-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Du behöver inte vara dryg för det. Man vet ju ofta inte hur bilen reagerar vid en maximal inbromsning. Vill heller ej testa maxa. Svårt att märka när man kör normalt tycker jag

Även när du lämnar in bilen till verkstad så gör bilmekanikern ett bromstest på vägen med din bil.
Du bör göra detsamma. Kör till en väg där du känner dig säker med ett bromstest ( framför riksdagshuset t.e.x ).

Bilbesiktningen testar inte bromsarna på fyrhjulsdrivna bilar på rullorna.
Dessa bilar har du i backspegeln varje dag.
Blir du ängslig av det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in