2018-08-24, 01:19
Medlem
Min syster har ett barn på två år, som är ganska vild och orädd och minst sagt energifylld, och som springer in i allt möjligt och ramlar och slår sig, och klättrar osv, och hon är ganska rädd för att barnet ska skada sig. Hon köpte en sådan där barnhjälm, men det var ju ett skämt. Det var ju typ som att sätta på barnet en lite tjockare mössa i praktiken. Rena lurendrejeriet.

Finns det någon slags "mongoloid"-hjälm till sådana små barn att köpa? Dvs som egentligen är till för barn som är mongoloida, och som ramlar stup i kvarten.

Egentligen funkar väl vilken slags "hård"-materialshjälm som helst (gärna med genomskinlig plastfront, som hockeyspelare har) antar jag? Men finns sådana öht för sådana små barn? Helst en bekväm variant med bra stoppning/vaddring inne i hjälmen.

Var i så fall? (Finns det någon hjälpmedelsbutik kanske?)

Postorder går bra, även butik i Sthlm.

Tacksam för all info/tips man kan få.

Mvh
Citera
2018-08-24, 01:32
Medlem
megacoolmans avatar
Mongohjälmar borde kunna tillhandahållas av sjukvården.
Han eller hon kanske behöver utredas för ADHD eller liknande
Citera
2018-08-24, 05:24
Bannlyst
hur ser en mongolidhjäm ut och vad fyller den för syfte? är det en sån man ska ha om man har kass balans eller?
Citera
2018-08-24, 06:31
Medlem
Jag jobbar ortopedingenjör och jag har gjort flera specialhjälmar.
Men du måste få remiss från landstinget för att få ett hjälpmedel dock.
Citera
2018-08-24, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Min syster har ett barn på två år, som är ganska vild och orädd och minst sagt energifylld, och som springer in i allt möjligt och ramlar och slår sig, och klättrar osv, och hon är ganska rädd för att barnet ska skada sig. Hon köpte en sådan där barnhjälm, men det var ju ett skämt. Det var ju typ som att sätta på barnet en lite tjockare mössa i praktiken. Rena lurendrejeriet.

Finns det någon slags "mongoloid"-hjälm till sådana små barn att köpa? Dvs som egentligen är till för barn som är mongoloida, och som ramlar stup i kvarten.

Egentligen funkar väl vilken slags "hård"-materialshjälm som helst (gärna med genomskinlig plastfront, som hockeyspelare har) antar jag? Men finns sådana öht för sådana små barn? Helst en bekväm variant med bra stoppning/vaddring inne i hjälmen.

Var i så fall? (Finns det någon hjälpmedelsbutik kanske?)

Postorder går bra, även butik i Sthlm.

Tacksam för all info/tips man kan få.

Mvh

Hur länge har detta pågått? Små barn är ganska vilda av sig och tål mer än man tror. Dock vet jag inte hur ofta eller hårt detta barn slår sig, men gråter de så borde de lära sig och gråter de inte så är det nog inte så farligt.
Jag har en dotter som har slagit sig en del utan att det hänt något mera än att hon fått ont, hon satt en gång och åt starkt chili godis utan att göra en grimace, detta va några år sedan och nu är hon snart 5 år och har inga men av något av allt detta.

En enkel regel är: Barn tål mer än du tror, men är du orolig, kontakta ex en vårdcentral för rådgivning.
Citera
2018-08-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Hur länge har detta pågått? Små barn är ganska vilda av sig och tål mer än man tror. Dock vet jag inte hur ofta eller hårt detta barn slår sig, men gråter de så borde de lära sig och gråter de inte så är det nog inte så farligt.
Jag har en dotter som har slagit sig en del utan att det hänt något mera än att hon fått ont, hon satt en gång och åt starkt chili godis utan att göra en grimace, detta va några år sedan och nu är hon snart 5 år och har inga men av något av allt detta.

En enkel regel är: Barn tål mer än du tror, men är du orolig, kontakta ex en vårdcentral för rådgivning.

Det handlar inte om att äta chiligodis, det handlar om att skydda huvudet, pantskaft.
Citera
2018-08-24, 13:13
Medlem
Min kompis syrra var likadan, kunde gå innan hon kunde kontrollera det o sprang in i saker stup i kvarten o fick åka till akuten o sy. Hon fick en liten hockeyhjälm. Så testa om det finns någon så liten som passar? En väldigt liten cykelhjälm kanske också funkar? ibland går de att anpassa med små tillhörande vadderingsgrejer på insidan, så de passar även om hjälmen är rätt "stor".
Citera
2018-08-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polistandborste
Det handlar inte om att äta chiligodis, det handlar om att skydda huvudet, pantskaft.

Om du hade lite mera IQ än en apelsin, så hade du insett att det jag skrev handlade om hur barn reagerar och hur de klarar av olika saker bättre än vi tror, men du kunde inget annat se än vad du kunde förmå att förstå.
Citera
2018-08-24, 15:21
Medlem
9797s avatar
De flesta tvååringar är väl ungefär som du beskriver, men visst... är man överdrivet rädd eller överbeskyddande kanske en hjälm kan vara bra.

Kanske minsta möjliga kampsportshuvudskydd du kan hitta kan funka, tex https://sbisport.se/fighter-huvudskydd-echelon.html Och är den för stor så tryck in lite bomull eller nått för extra skydd.
Citera
2018-08-24, 15:27
Medlem
Bombaysapphires avatar
Att ramla, slå sig och göra sig illa hör till att växa upp, det är så man lär sig att hantera sin kropp. Om man utrustar ungen med en massa skydd, kommer den bara få för sig att det inte är något problem att springa runt som en vettvilling utan att tänka sig för.

Men visst, curla på bara.
Citera
2018-08-24, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
De flesta tvååringar är väl ungefär som du beskriver

Nej, alla tvååringar klättrar inte på allt de ser så högt som möjligt Min syster har också en son som är extrem på det viset, och då t.o.m. vuxna extremsportare använder hjälm är det väl desto mer lämpligt för barn?

Citat:
Ursprungligen postat av Bombaysapphire
Att ramla, slå sig och göra sig illa hör till att växa upp, det är så man lär sig att hantera sin kropp. Om man utrustar ungen med en massa skydd, kommer den bara få för sig att det inte är något problem att springa runt som en vettvilling utan att tänka sig för.

Men visst, curla på bara.

Ingen har tänkt utrusta ungen med "en massa skydd". Resten kommenterar jag inte, för ibland undrar jag om jag är på Flashback eller bland totala idioter.

HUVUDET? SKYDDA HUVUDET?
Citera
2018-08-24, 21:18
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polistandborste
Nej, alla tvååringar klättrar inte på allt de ser så högt som möjligt Min syster har också en son som är extrem på det viset, och då t.o.m. vuxna extremsportare använder hjälm är det väl desto mer lämpligt för barn?

Ingen har tänkt utrusta ungen med "en massa skydd". Resten kommenterar jag inte, för ibland undrar jag om jag är på Flashback eller bland totala idioter.

HUVUDET? SKYDDA HUVUDET?

Vad yrar du om. Att ha hjälm på sina barn vid normal lek inomhus är klart udda. Utomhus också för den delen. Ungar ramlar från ryggstödet på soffan, stolar, bord, gungor, klätterställningar osv hela tiden. Eller ja, oftast gör dom det en gång och sedan lär dom sig. Har man ett hem där barn eventuellt kan ramla från riktigt höjda höjder så bör man nog se över detta istället för att som första åtgärd slänga på ungen en hjälm. Slår ungen konstant halvt ihjäl sig på lekplatsen kanske man ska börja ha lite bättre uppsikt.

Kampsportare har ju hjälm för att skydda huvudet mot RIKTADE sparkar och slag och visst, självklart har andra extremsportare också hjälm för att skydda huvudet. Men där handlar det ju om lite andra krafter än ett fall från 50cm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in