2018-08-23, 14:34
Medlem
mjukmjukares avatar
Jag har läst på senare tid lite olika budskap gällande fågel, gris och bakterier. Många som "vet"....
Kyckling och Campylobacter (ev. salmonella) är ingen fråga för mig. Hög hygien. (alltid vid matlagning) Genomstekt.
När det gäller kalkon har jag fått olika information. Dels att samma regler som för kyckling gäller.
Och dels att kalkonen inte får bli för torr och t.o.m. kan tillagas lite rosa. Erfarenheter?
Jag lagar inte min kalkon rosa. Känns osmakligt. Och det betyder inte att den måste bli snustorr.

Vidare tycker några att anka är som kyckling och skall genomstekas.
Jag kör, som jag alltid gjort, min anka rosa. Självklart god hygien men genomstekt vore för mig helt fel.
Andra åsikter om detta.

Gris. Trikiner. Nu tycks två skolor finnas inom tamgrisen.
Den gamla hederliga. Genomstekt. Och den nya, griskött skall vara saftigt och kan mycket väl anas som lite svagt rosa. Helt ofarligt i Sverige idag. (Julskinkan, skinksteken, filé m.m. är exempel på detta)
Och jag kör gris saftig idag. Sekunden efter rosa. Men inte torr. Andra erfarenheter?
Dock inom grisfamiljen har jag ett Big NoNo och det är Vildsvinet som jag alltid kör igenom helt.
Där känner jag mig själv ofräsch inför rosa. Alltid.
Någon som kör annat med denna vilda gris?

´
Citera
2018-08-23, 14:44
Medlem
Briasccas avatar
Jag kör huvudsakligen som du. Kyckling och kalkon gör jag lika med. Ankbröst rosa men anklår genomstekta. Svensk tamgris genomstekt men förstås fuktigt och saftigt. Vildsvin alltid till minst 73 grader.

Jag köper inga danska produkter pga risk för MRSA-spridning i köket när man öppnar och hanterar förpackningen. Köper inte tyskt, brittiskt och irländskt pga antibiotikaanvändingen i uppfödningen. Köper däremot finländskt men det kanske är ogenomtänkt?

Äter inte vissa grönsaker råa pga risk för EHEC t.ex ingen sallad och groddar. Äter inte opastöriserade ostar från småproducenter pga listeria och EHEC-risker.
Citera
2018-08-23, 14:45
Medlem
stilltons avatar
Senaste förekomsten av trikiner hos tamgris var för 25 år sen (trots att regelbundna kontroller fortfarande sker), så att oroa sig för det känns lite överdrivet.
Vildsvin och björn undviker jag helt. Tycker det finns så mycket annat bra kött att äta ändå.

Fågel gillar jag tillaga sous vide 55-60 grader.
Citera
2018-08-23, 15:12
Medlem
JustZlatans avatar
Köp fryst eller frys själv så försvinner mycket av bakterierna.
Citera
2018-08-24, 12:34
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Lite förenklat svar. Detta gäller ju t.ex. inte kyckling. (men jag förstår din tanke då det ofta gäller inom råvaruhantering)
Och.
Dessutom vet JAG hur jag förhåller mig.

Är nyfiken på om någon annan tycker att jag är fel ute i mina tankar ang. bakterier av fågel och gris?

´
Citera
2018-08-24, 12:37
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Fast det blir inte alls lika mört.
Citera
2018-08-24, 12:56
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Lite förenklat svar. Detta gäller ju t.ex. inte kyckling. (men jag förstår din tanke då det ofta gäller inom råvaruhantering)
Och.
Dessutom vet JAG hur jag förhåller mig.

Är nyfiken på om någon annan tycker att jag är fel ute i mina tankar ang. bakterier av fågel och gris?

´

Det gäller garanterat kyckling. Jag köper ofta fryst kyckling och det innehåller mycket mindre bakterier än färsk kyckling.

Campylobacter är vanligare och förekommer i högre halter i färskt kycklingkött jämfört med fryst. Det beror på att bakterien är känslig för frysning och uttorkning.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/bakterier/campylobacter
Citera
2018-08-24, 18:21
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Det gäller garanterat kyckling. Jag köper ofta fryst kyckling och det innehåller mycket mindre bakterier än färsk kyckling.

Campylobacter är vanligare och förekommer i högre halter i färskt kycklingkött jämfört med fryst. Det beror på att bakterien är känslig för frysning och uttorkning.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/bakterier/campylobacter

Men är skillnaden SÅ stor att det påverkar din hantering av kyckling?
Isf hur? Vad exakt gör du i skillnad mellan färsk och fryst?

´
Citera
2018-08-24, 21:34
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Men är skillnaden SÅ stor att det påverkar din hantering av kyckling?
Isf hur? Vad exakt gör du i skillnad mellan färsk och fryst?

´

Garanterat. Den tiden då jag köpte färsk kyckling kunde jag känna lukten av äckliga bakterier överallt i köket och badrummet. Det gör jag inte längre. Jag känner samma bakterielukt om jag äter råa ägg.
Citera
2018-08-26, 12:38
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Garanterat. Den tiden då jag köpte färsk kyckling kunde jag känna lukten av äckliga bakterier överallt i köket och badrummet. Det gör jag inte längre. Jag känner samma bakterielukt om jag äter råa ägg.

Rätt att man minskar risken genom att råvaran har varit fryst.
Men ingen garanti.

Och ur ett gastronomiskt perspektiv så äter jag mycket hellre t.ex. en färsk majskyckling och tillagar på bästa sätt och ser till att den går över 70 grader och bakterierna är eliminerade än att alltid köpa frysta kycklingsdetaljer som jag ändå måste köra över 70 grader för att vinna samma säkerhet som med färsk kyckling.

Luktproblemet har inte jag alls.

´
Citera
2018-08-26, 12:45
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Rätt att man minskar risken genom att råvaran har varit fryst.
Men ingen garanti.

Och ur ett gastronomiskt perspektiv så äter jag mycket hellre t.ex. en färsk majskyckling och tillagar på bästa sätt och ser till att den går över 70 grader och bakterierna är eliminerade än att alltid köpa frysta kycklingsdetaljer som jag ändå måste köra över 70 grader för att vinna samma säkerhet som med färsk kyckling.

Luktproblemet har inte jag alls.

´

Du har garanterat luktproblem om du handskas med färsk kyckling. Bara för att du inte känner lukten av olika anledningar finns den garanterat där. Jag köpte ofta färsk majskyckling för några år sedan och det luktade riktigt konstigt och unket märkte jag efter ett tag. Det känns framför allt i badrummet då man tvättar händerna efter handhavandet med kycklingen. Lukta på handduken så ska du se. Men din näsa kanske har vant sig med lukten så du känner den inte.
Citera
2018-08-26, 13:50
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Du har garanterat luktproblem om du handskas med färsk kyckling. Bara för att du inte känner lukten av olika anledningar finns den garanterat där. Jag köpte ofta färsk majskyckling för några år sedan och det luktade riktigt konstigt och unket märkte jag efter ett tag. Det känns framför allt i badrummet då man tvättar händerna efter handhavandet med kycklingen. Lukta på handduken så ska du se. Men din näsa kanske har vant sig med lukten så du känner den inte.

Nej.
Inga "luktproblem". Vi talar ju inte om kolmonoxid här....
Men.
Känner igen doften av rå kyckling, ja!
Men inga luktproblem med det.
Min näsa känner av mycket. Gott och ont.
Låter ofta den vara vägledande när jag bedömer råvaror öht.

Men åter till tråden som handlar om bakteriesynen på olika fåglar och gris.
Köra rosa eller köra igenom. Kyckling lär vi alla ha samma uppfattning om iaf.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in