Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-23, 04:09
Medlem
Hej, jag har bott utomlands (Australien) i över 4 år.

Enligt skatteverket ska jag fylla i följande:

https://www.skatteverket.se/privat/f...c80001591.html

Mina frågor är:

1. Varför? Varför vill skatteverket att man ska göra detta?
2. Vad kan hända ifall man inte gör det?

Jag har som sagt bott utomlands över 4 år nu och har fortfarande inte skickat in ovan blankett, så för mig persnoligen känns det extremt onödigt att skriva ut mig med tanke på att inget har hänt mig.

Snälla skriv endast om du har något hum, sprid inte skrämselpropaganda eller, "jag har hört av en kompis.."

tack!
Citera
2018-08-23, 05:01
Medlem
Dom har skickat det till dig pga av att dom har fått reda på att du vistats utomlands mer än ett år, och då ska men egentligen redan innan man åker medela skattemyndigheten, jag bor själv i Thailand sedan 9 år tillbaka, men skrev inte ut mig innan dom började fråga om jag värkligen bodde i sverige, detta tog 6år innan dom sa något.
Det som kommer att hända är att du kommer att skrivas ut ur landet även om du inte skickar in blanketten och registeras att du bor på okänd ort i annat land, så jag skulle rekommendera att skicka in det så du får viktig post osv skickat till din adress i utlandet.

Hoppas det min förklaring hjäpte.
Citera
2018-08-23, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dempa79
Dom har skickat det till dig pga av att dom har fått reda på att du vistats utomlands mer än ett år, och då ska men egentligen redan innan man åker medela skattemyndigheten, jag bor själv i Thailand sedan 9 år tillbaka, men skrev inte ut mig innan dom började fråga om jag värkligen bodde i sverige, detta tog 6år innan dom sa något.
Det som kommer att hända är att du kommer att skrivas ut ur landet även om du inte skickar in blanketten och registeras att du bor på okänd ort i annat land, så jag skulle rekommendera att skicka in det så du får viktig post osv skickat till din adress i utlandet.

Hoppas det min förklaring hjäpte.

Tack för svar,

Ja, din förklaring hjälpte delvis..

Jag har ju fortfarande en address i Sverige (jag står hos mina föräldrar). Så jag har inte det problemet riktigt, dem få gånger jag faktiskt får post hem så öppnar morsan min post och skickar en bild via messenger till mig (funkar utmärkt).

Intressant att det tog dem 6 år innan dem sa något, för mig har de inte sagt något än.

Jag gick till Svenska ambassaden här för att skaffa nytt pass så nämnde kvinnan när jag tog passfotot att jag borde skriva ut mig. Men det kändes mer som att det va en "uppmaning" snarare än ett krav med påföljder.
Citera
2018-08-23, 06:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franan
Jag har ju fortfarande en address i Sverige (jag står hos mina föräldrar).

En annan sak att tänka på är ju att det sedan juli i år återigen är straffbart att begå folkbokföringsbrott.

https://www.regeringen.se/pressmedde...-brottslighet/
Citera
2018-08-23, 08:00
Medlem
Själv har jag blivit kontaktad av en svensk myndighet för att de vill ha tag i ett av mina syskon som flyttat utan att anmäla det... Vill du bespara dina eventuella syskon och släktingar detta så är det väl lika bra att du fyller i ett papper än att andra drabbas av dina beslut.
Citera
2018-08-23, 08:45
Medlem
Strunta i anmälan... svenska myndigheter har inget att göra med var du vill bo. Punkt.

Är du sedan lite smart och håller tyst hittar de dig aldrig. Garanterat.
Citera
2018-08-23, 08:54
Medlem
Bor utomlands sedan 15+år.
Skrev ut mig dagen innan jag flyttade av den enkla anledningen att jag så snart som det var möjligt ville bli begränsat skatteskyldig i Sverige.
Är du inte utskriven så bor du ju "tekniskt" kvar i Sverige om SKV vill vara jobbiga.
Du ska deklarera (och skatta) alla dina inkomster i Sverige. Vad som händer om du nu inte gjort detta under 4 år vet jag ej,men gissar någon här kan svara på-

Fördelen med att inte skriva ut sig kan väl vara att om du nu skulle ramla och slå dig under ditt Sverigebesök så blir sjukvård etc till samma kostnad som någon som faktiskt bor där.

Bor du inom EU så kan det väl kvitta då du ändå har rätt till sjukvärd på samma villkor som landets medborgare som EU medborgare.

Och som någon redan nämt viktig post riskerar ju att aldrig nå dig.

MvH
Citera
2018-08-23, 18:37
Medlem
Hur kommer dom på detta om man fortfarande är folkbokförd i sverige? Nån gol fitta elller vad?
Citera
2018-08-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lekuk
Hur kommer dom på detta om man fortfarande är folkbokförd i sverige? Nån gol fitta elller vad?

Kommer på vad*? Att du är utflyttad?

En enkel gissning är ju att ditt pass scannas när du reser in eller ut ur ett land. Skulle du nu enbart röra dig inom Schengen så....Men om du flyttat lite längre bort ocvh kommer hem på besök är det nog en enkel sak att se hur länge du varit borta.
Om de nu vill och orkar
Citera
2018-08-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lekuk

Att du inte betalat in någon skatt på flera år är ett enkelt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in