Utan tvekan tenderar vi autistiska vara mer ärliga. Ingenstans har det varit tydligare än när man har bott i Sverige och ofta är i situationer där man vid tillställningar framför statsstödda svenska trosdogmer som forskning (och ibland enbart logik och förnuft) falsifierar och jag är verkligen den enda som vågar hålla fast vid vad som bevisligen är sant. I regel kommer en del svenskar fram i efterhand för att ange att de håller med mig, men de vågar aldrig framföra det själva. Sedan tycker jag förvisso att svenskarna (rättare sagt svenska män) är verkligen ryggradslösa och moraliskt svaga jämfört med många andra folk.
Sedan handlar ovanstående så klart inte endast om ärlighet, utan även om förvärvade förkunskaper och hög begåvning. Det är inte svårt att hitta aspiesar, inte minst aspiekvinnor, som reagerar tvärtom, eftersom de blint tror på de offentliga lögnerna.
Autistiska (eller åtminstone högfungerande autistiska) är inte bara mer ärliga, de tenderar ofta även i övrigt hålla hårdare på moraliska principer. Föga förvånande är visselblåsare ofta högfungerande autistiska. De flesta vet hur det alltid går för visselblåsare (det går illa för dem), så de flesta väljer att inte bli det även om de får tillfälle till det.
Även det där med vita lögner är något som i viss mån kräver inlärning eller att man åtminstone har blivit medveten om deras funktion. Jag själv har tämligen lärt mig vad som är passande att säga i olika situationer. Men samtidigt finns det alltid ett visst motstånd mot att säga något oärligt och kan jag komma undan med att inte säga någonting alls, så föredrar jag det framför att säga något oärligt.
Sedan lär många aspiesar ändå, även om det tar emot, ljuga av samma skäl som majoriteten ljuger, d.v.s. för att undvika obehag. T.ex. om man är en väldigt högfungerande aspie, men är medveten om att man har problem på vissa områden och vill dölja det för andra för att inte verka onormal, eftersom man inte kan komma på någon legitim ursäkt. Att ljuga som en respons på något för att undvika obehag är ett betydligt vanligare motiv hos människor för att ljuga än motivet att ljuga för att manipulera andra för att kunna utnyttja dem (och eventuellt även andra motiv, som att söka uppmärksamhet o.s.v.).
Jag vet faktiskt inte om det finns forskning på varför autistiska är mer ärliga. I viss mån finns det kanske en koppling till att t.ex. aspiesar ofta är mer inne på faktabaserad och logiskt tänkande, än på det mer sociala och emotionella tänkandet. Aspiesar har en tendens att vilja ha struktur och förutsägbara regler, medan lögnen kan möjligtvis kännas som motsatsen till rigida kunskapskrav och moraliska principer. I viss mån lär det helt enkelt handla om att man inte behärskar det sociala samspelet. De som är bra på att ljuga lär även vara mer benägna att göra det (människor är generellt i genomsnitt mer benägna att ägna sig åt det de är bra på), samt om man till skillnad från en autistisk är bra på att läsa av andra och vet hur andra fungerar, så är det säkert lättare att ljuga framgångsrikt. Möjligtvis kan det även finnas en koppling till att autistiska har generellt en högre stress- och ångestnivå. Ljugande ökar ofta stressnivån hos kroppen (lögndetektorer fungerar efter den principen, även om de inte är värst bra på att faktiskt avslöja lögner).
Jag kan inte minst tänka mig det sistnämnda. Jag har förvisso Aspergers syndrom, men är högfungerande, har alltid varit intresserad av människor och har exceptionellt hög begåvning, så jag fungerar faktiskt bättre i vissa sociala situationer än t.o.m. de flesta icke-autistiska män (för bland icke-autistiska är kvinnor i genomsnitt bättre än män på det sociala samspelet). Däremot blir jag ändå stressad och kan känna ett visst obehag i sociala situationer, även om det inte märks utåt. Kanske är det något liknande som ligger bakom det motstånd jag känner för att vara oärlig (när det saknar betydelse), förutom att jag i andra situationer anser att oärlighet dessutom är moraliskt förkastligt? Jag tror även att det generellt spelar in att jag, i likhet med många andra autistiska, är "känslig", d.v.s. har rätt starka känslor och inre upplevelser.
En intressant aspekt är motsatstypen, psykopaten, som snarare föredrar att ljuga framför att tala sanning, även när denne inte tjänar något på det. De är amoraliska istället för moraliskt principfasta. Psykopater anses istället ha ett flackt känsloliv, samt forskning visar att en del psykopater förefaller vara närmast immuna mot stress. Dessutom förefaller många psykopater, även om de saknar empati, vara bra på att läsa av och manipulera människor.
Senast redigerad av Europe 2018-08-22 kl. 11:10.