Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-06, 13:05
  #13
Medlem
Grushuss avatar
Gick dock i en klass för autistiska barn under slutet av mina skolår i grundskolan.
Det var inte alla autistiska som var ärliga eller trevliga. Men i stort sett alla aspbergare var ärliga och raka.
Även om vården har fått för sig att klumpa ihop "diagnoserna" så är det enorm skillnad på olika autistiska drag.
Citera
2018-09-06, 15:54
  #14
Medlem
Overklighetss avatar
Intressant är att det ingår som ett symptom på en funktionsvariation som det kallas nu för tiden. Bilden blir att det är lite sjukligt att vara ärlig. Och tyvärr så är det ju sant. Det finns ofta inga fördelar med att vara ärlig.
__________________
Senast redigerad av Overklighets 2018-09-06 kl. 15:59.
Citera
2018-09-06, 15:58
  #15
Medlem
poxers avatar
Aspies är lömska jävlar som man ej bör lita på, gör allt för egen vinning.
Citera
2018-09-12, 05:54
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekbarn
Har asperger och jag talar så mycket sanning att folk tror jag ljuger.

Är extremt dålig på att ljuga så antingen talar jag sanning eller är tyst.

Högfungerande Autism
Jag upplever att jag är kraftigt undvikande eller oärlig när folk frågar "personliga" frågor, även vanliga frågor som var jag jobbar eller hur jag mår.
Ibland svarar jag bara raka motsatsen till något.
men folk verkar tro att jag alltid är ärlig. Jag kanske bara är omringad av folk som lutar åt autism spektrumet.

Men ibland är det nog svårt att vara oärlig. Vissa är kanske ärligare för att det är lättare eller känns bättre.

tror att jag är ganska bra på att tolka personer om jag försöker men jag är ibland dålig på att registrera om någon pratar med mig, lite begränsad uppmärksamhet eller något kanske
Citera
2018-09-12, 05:58
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grushus
Gick dock i en klass för autistiska barn under slutet av mina skolår i grundskolan.
Det var inte alla autistiska som var ärliga eller trevliga. Men i stort sett alla aspbergare var ärliga och raka.
Även om vården har fått för sig att klumpa ihop "diagnoserna" så är det enorm skillnad på olika autistiska drag.
all autism är nog inte samma autism även om det finns likheter, kan ju hoppas att det kommer säkrare sätt att diagnostisera i framtiden.
Citera
2018-09-12, 21:56
  #18
Medlem
Gud
Därför.

Jag mår dåligt av lögner.
Det är fysiskt illamående
Det är så fel.
Man gör inte så
Man ljuger inte.
Har alltid känt så.
Jag har liksom alltid känt starkt vad fel det är,
vad oärligt det är..
Nu vet jag att det är för att Gud vet Allt.
Inklusive dina lögner
Du ska svara för dem

Jag förstår att i vissa lägen måste man ljuga,
inte säga hela sanningen..
Men Gud vet också varför
Vad är hjärtat bakom?
Han känner oss

Ingenting kan vi dölja

Allt Är Kvar
Citera
2018-09-12, 22:17
  #19
Medlem
Jag har släktingar med asperger. De ljög som horor i kyrkan under tonåren.
Citera
2018-09-13, 20:14
  #20
Medlem
Lekbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smievil
Högfungerande Autism
Jag upplever att jag är kraftigt undvikande eller oärlig när folk frågar "personliga" frågor, även vanliga frågor som var jag jobbar eller hur jag mår.

Har lärt mig att ljuga i just frågan om vad jag jobbar med, den fråga som till stort sätt alltid ställs i Sverige inom 5 minuter efter att ha träffat en person. I min mening för att till 30% bara ha något att säga och till 70% för att sätta personen i ett fack. Akademiker/arbetare/slöfock.

Frågan " Hur mår du?" eller "Hur är läget?" Är väl mer en hälsningsfras än en fråga. I England hälsar man ofta med "How do you do?" Som då besvaras med " How do you do" . I dagens Sverige är det nog liknande bara att svaret då ska var " helt okey", "bra" eller "bara bra". Sanningen om du hur den andre egentligen mår är egentligen inte vad som efterfrågas.

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback