• 5
  • 6
2018-10-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
En sten kan falla. Men den förstår inte varför den faller. Frågar du stenen vad som krävs för att den skall sluta falla så kan den inte besvara den frågan.
Ingen kan säga vad dom ska göra för att sluta falla mot andra kroppar så det verkar vara ett konstigt kriterium för förståelse av gravitation. Hur som helst så är det en annan fråga. Det kan ses som en följdfråga som handlar om djupet på förståelsen om man så vill.

Vet inte vad du menar med att den inte förstår varför? Dess svar innehåller mer information än vad vi någonsin kan tänka oss att fråga om. Den svarar precis på varför den faller.

En relevant fråga kan vara "vad händer med objekt som jag håller en meter ovanför marken och släpper" och stenen kan svara utmärkt på den frågan om vi formulerar frågan så att den förstår. Det kan vi göra genom att ta tag i stenen och hålla den en meter ovanför marken och släppa den. Schackdatorer beter sig på samma sätt. Vi måste ställa frågorna ganska specifikt. Exempelvis genom att mata in en schackposition på ett språk som den förstår.

Om jag är på det humöret kan jag dessutom tolka svaret till att objekt följer geodetiska banor. Är jag lite försiktig så märker jag däremot att stenen faktiskt var mycket mer förstående än så. Den svarade exakt vad som händer vilket inte alls är en geodetisk bana. Alla krafter inkluderas i svaret. Luftmotstånd. Månens påverkan. Rummets expansion. Allting.
Citera
2018-10-31, 21:57
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejtbit
Kroppen är nog snarare en del av själen, ett uttryck den kan ha.

Om köttkostymen var en del av själen/jaget/anden/individen/subjektet/självet, hur kommer det sig då att den inte följer med när vi själar kilar vidare till vår nästa destination i våra reinkarnationsresor?

Givetvis för att kroppen och hjärnan (objekt) bara är omedveten materia, skalet kring själen här i den materiella världen, som utgör 1/4 av all existens...
Citera
2018-11-01, 14:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Om köttkostymen var en del av själen/jaget/anden/individen/subjektet/självet, hur kommer det sig då att den inte följer med när vi själar kilar vidare till vår nästa destination i våra reinkarnationsresor?

Givetvis för att kroppen och hjärnan (objekt) bara är omedveten materia, skalet kring själen här i den materiella världen, som utgör 1/4 av all existens...

Du opererar med en falsk dikotomi.
Citera
2018-11-01, 18:40
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Du opererar med konstant spam och upprepningar, kommer aldrig med något eget...

Tror du på ett "jag" och vad består i så fall jaget av?
Citera
2018-11-02, 12:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Du opererar med konstant spam

I detta fall opererar jag med helt konventionell logik.

Citat:
Tror du på ett "jag" ...?

Inte i nån teologisk (eller "övernaturlig") betydelse.
Citera
2019-02-13, 00:44
Bannlyst
Nedanstående citat är från en annan tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Erkänna att jag har fel om vad?

Jag har aldrig påstått att min soffa är Gud. Vad jag påstår är att det inte går att motbevisa ett sådant påstående eftersom det inte är en falsifierbar hypotes. Argumentationen är absurd, men faktiskt samma argument som den bibliska guden försvaras med i religionsforumet. Gud skapade tiden när han hade tråkigt osv.

Argumentationen för att medvetandet är fundamentalt är på precis samma infantila nivå. Jag upplever för att jag vet att jag upplever och då kan det inte vara fel. Varje vetenskapligt försök att påvisa ett transcendent medvetande misslyckas gång efter gång, vilket alltid kan förklaras med att vetenskapen inte är lika fundamental som medvetandet.

Hur vet du att du vet att du upplever?

Jag tycker det är bättre att säga: "Jag vet att jag upplever för att jag upplever", eller: "Jag vet att jag ser lejonet för att jag ser lejonet".

För tänk dig att någon frågar dig: "Ser du lejonet?".
Om det då är så att du SER lejonet, då svarar du troligen: "Ja, jag ser lejonet".
Och om du sen får frågan: "Hur vet du att du ser lejonet?". Då svarar du troligen: "Jag vet att jag ser lejonet för att jag ser lejonet".

Om man SER något, eller om man UPPLEVER något, då innebär det alltså alltid att man också VET att man ser/upplever detta något.
Men detta gäller bara när MAN, alltså JAG, eller JAGET, ser/upplever något.
När JAGET ser/upplever något, då innebär det att JAGET får information från nervsystemet, om att JAGET ser detta något. JAGET kan sen berätta om synen/upplevelsen för sin omgivning, tex säga: "Jag ser ett lejon".

Men JAGET kan också berätta för sin omgivning om synen/upplevelsen, med hjälp av tex teckenspråk, istället för med vanligt tal. Och därför tänker jag att JAGET kan finnas någonstans i TPJ i hjärnan. TPJ inkluderar ju bland annat Wernickes area och Brocas area, vilka båda är viktiga för språket och för både vanligt tal och teckenspråk. Läs nedanstående artikel om TPJ, och om teckenspråk:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Temp...ietal_junction

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sign...e_in_the_brain

Alltså, min teori är att vi kan INTE uppleva något, om vi INTE också tänker på det vi upplever på ett "språkaktigt" sätt. Så om vi upplever smärta, då tänker vi på smärtan på ett "språkaktigt" sätt, tex: "aj, vad det gör ont i foten". Även spädbarn gör troligen så, men de tänker INTE i tal, utan de tänker i skrik och eventuellt i pekningar mot foten, eller så tänker de på något annat "språkaktigt" sätt.

Och om den teorin stämmer, då betyder det att all information om vad vi upplever i nuet, finns i våra "språkaktiga" tankar. Och eventuellt är alla våra tankar "språkaktiga", och vi kan troligen skriva ned allt om alla våra upplevelser. (Och så är det väl?)
Så om en själ ska vara någonstans i kroppen, då borde det vara någonstans i TPJ, där den kan få tillgång till all information om våra upplevelser, genom våra "språkaktiga" tankar.

Och när någon/något annat än ett JAG ser/upplever något, då måste det eventuellt INTE innebära att denna/detta någon/något också VET att den ser/upplever detta något. Och då har vi alltså ICKE-MEDVETNA UPPLEVELSER. Och det har jag skrivit om i nedanstående tråd, vilken dock är en gammal tråd som kan innehålla felaktigheter:

(FB) Medvetna upplevelser och icke-medvetna upplevelser. + AI-programmering.

Och icke-medvetna upplevelser är då eventuellt sånt som bara själar kan uppleva, och som de eventuellt upplever när de "lyssnar" på våra "språkaktiga" tankar i TPJ.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in