Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-21, 20:46
  #1
Avstängd
Vill börja preppa som total nybörjare. Undrar om det är kurser eller liknande man lär ansöka till eller är det mest internet som gäller?
Citera
2018-08-22, 02:14
  #2
Medlem
MrBulldoggs avatar
Om din första tanke som wannabe-prepper är att gå i någon slags kurs, som en ABF eller Medborgarskolan-kurs i virkning, bör du nog spendera lite mer tid på prepper-sajter. Halva arbetet är mentalt. Kan man inte slita sig loss från den grundläggande fjättringen och tilltron till att grötmyndiga politiker inte bara har koll utan styr samhället blir det lite som Japanska punkrockare som lydigt står och väntar på klartecken att det är Ok att börja headbanga och slå sönder bänkarna.
Citera
2018-08-22, 07:35
  #3
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Vet inte hur det ser ut i Skåne tyvärr, men uppe i Storuman så finns det tydligen en prepperutbildning att läsa på heltid vid Storumans Folkhögskola, och den är även studiemedelsberättigad via CSN.
Ansökningstiden har gått ut för denna gång då utbildningen startar redan imorgon den 23:e Augusti, men jag har på känn att den kommer att återkomma, och kanske t.o.m på andra ställen i Sverige, det återstår att se.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6896703
https://www.folkhogskola.nu/sok-skol...18ht/preppers/
Citat:
Kurstyp: Profilkurs
Studietakt: 100%
Längd: 1 år
Ansök senast: Ansökan är stängd
Lediga platser: Nej
Kostnader: 2 000:- kostnader för gemensamma aktiviteter, ex. jullunch, påsklunch friluftsdagar mm.
Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)
Internat: Ja
Kurstid: 23 aug 2018 - 23 maj 2019
Kontakt: Håkan Jonsson
Telefon: 070-372 10 10
Citera
2018-08-27, 03:18
  #4
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Som nybörjare är nog de bästa och roligaste att börja med vandring och vara en friluftsmänniska. Då har du tid skaffa utrustning. Prepperkurser anser jag är skit gå och ta en jägarexamen istället om du vill gå en kurs. Då kan du köpa jaktgevär sen du kan ha som försvar efter apokalypsen. Man ska inte ha det för att döda djur förrän de är kris anser jag använd tiden istället för träna upp andra kunskaper. Bara mest massa tjuriga gamla 7K/PK-gubbar som håller på med jakt.

Bästa sättet lära känna andra friluftsmänniskor är gå ut på nån vandringsled. På utsidan.se forum finns en del där man kan söka vandringskompisar. Hela deras forum kan rekommenderas är bara inriktad på friluftsliv du får tips på utrustning och allt. Sen efter allt det när du gjort några fjällvandringar och klarar dig i vildmarken då kan man kanske bli mer avancerad med göra upp eld med fnöske och sånt och leta ätbara rötter men först ska man trivas i naturen.

https://www.utsidan.se/
__________________
Senast redigerad av ProtonSwitzer 2018-08-27 kl. 03:23.
Citera
2018-08-27, 07:59
  #5
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Prepperkurser anser jag är skit
Vilka kurser har du gått?
Citera
2018-08-27, 16:51
  #6
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Vilka kurser har du gått?
En kurs jag gått är följande som var mycket bra träning och underbar natur där uppe. Annars är jag inte mycket för kurser.
Citat:
Kursen inleddes i fredags klockan 09:00 utanför Hudiksvall. Under dagen pratade Forsman bland annat om vildmarksliv, vinnartänk och personlig utveckling. Frukost, lunch och middag åts gemensamt under dagen och Forsman uppmanade alla att dricka mycket vatten inför morgondagen. Den mer teoretiska föreläsningsdelen av kursen avrundades med en genomgång av navigation där de närvarande fick lära sig att ta ut färdriktning med hjälp av karta och kompass samt informerades om olika sätt att identifiera de fyra väderstrecken på med hjälp av naturtecken.
https://www.nordfront.se/vildmarkskurs-naste-4.smr
Citera
2018-08-27, 18:44
  #7
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
En kurs jag gått är följande som var mycket bra träning och underbar natur där uppe. Annars är jag inte mycket för kurser.
Så för att summera, du anser att prepperkurser "är skit".
Du har varit på en kurs, och den gillade du, men resten är alltså skit.
Citera
2018-08-27, 19:35
  #8
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Så för att summera, du anser att prepperkurser "är skit".
Du har varit på en kurs, och den gillade du, men resten är alltså skit.
Vad TS handlade om hur man som nybörjare blir en prepper så anser jag det fel att fokusera på gå massa kurser. Man blir inte nån bra prepper bara av massa teoretiska kunskaper utan genom träning och övning i praktiken. Scouterna är bra början för barn att så småningom bli preppers men för flashbackare som är 18+ så är de inget alternativ. I Motståndsrörelsen knyter du dessutom kontakter och har allierade när apokalypsen kommer.
Citat:
Ursprungligen postat av GTvsProjectC
Vill börja preppa som total nybörjare. Undrar om det är kurser eller liknande man lär ansöka till eller är det mest internet som gäller?
Det viktiga är man går ut i naturen och tränar på leva där. Behöver inte i början vara ren katastrof övning utan man har med sig utrustning och mat och mer fokuserar på träning. Motståndsrörelsen har mycket vildmarksövningar finns tom en hel tråd om det (FB) Motståndsrörelsens Vildmarksäventyr så man kan gå med där bara för gå på dessa och skita i vara politiskt aktiv.
__________________
Senast redigerad av ProtonSwitzer 2018-08-27 kl. 19:41.
Citera
2018-08-28, 07:38
  #9
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Vad TS handlade om hur man som nybörjare blir en prepper så anser jag det fel att fokusera på gå massa kurser. Man blir inte nån bra prepper bara av massa teoretiska kunskaper utan genom träning och övning i praktiken.
Vad är det som säger att man endast lär sig teori på "prepperkurser", i den mån de faktiskt finns?
Du har ju uppenbarligen inte erfarenhet av annat än det som NMR tillhandahåller, så hur kan du påstå att allt annat är skit och att man inte får öva praktiskt på dessa kurser?
Citera
2018-08-28, 07:59
  #10
Avstängd
borde finnas preppers trådar över alla län i detta land här på forumet , där medlemmar diskuterar


bara min tanke i detta
Citera
2020-02-23, 15:43
  #11
Medlem
Tuvtramps avatar
Ja det finns det (här är en).....

Kanske inte prepper i den bemärkelsen att jag har stockpilat mat & vatten men väl börjat förbereda mig genom att knyta "allianser" med likasinnade som heller inte vill att kriminella orcher ska kunna tillskansa sig all makt bara för de är de enda som råkar vara beväpnade/har våldskapital och genom att skaffa saker som solceller, stora elverk samt maskiner som svarvar & fräsar så man kan tillverka samt laga utrustning som kan komma att behövas.

Jägare & skytteföreningsfolk är sådana som kommer stå högt i kurs vid en eventuell samhällskollaps!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback