Citat:
Ursprungligen postat av
Mamaikram
Kamp ALLA ALLA ALLA dagar i veckan.
Jag har tränat kampsport i större delen av mitt liv och Kamp är alltid bäst.
Det kommer att göra ont. Fast på ett bra sätt. Du kommer sakta men säkert (1-3) år att lära dig att hantera smärtor vars styrka också växer.
I en situation är du behöver försvara dig själv så är det en väldigt liten chans att du inte också får ont. Får du en smäll blir chockad av smärtan så kommer du antagligen bli sänkt och få motta en hel del sparkar mot både huvud och kropp.
En riktig situation där du verkligen behöver försvara dig är ingenting som du ser fram emot.
Train as you fight
Jag har tränat taekwondo, mma, muay thai och judo. Muay thai och judo är enligt mig den bästa kombinationen. Ni som inte har respekt för judo borde testa det. Har aldrig blivit så ägd i mitt liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Om du är intresserad av att kunna försvara dig på riktigt rekommenderar jag kampvarianten. Heter det bara självförsvar och man tränar utan sparring leder det i bästa fall till att du kan det teoretisk men inte praktiskt och i värsta fall lär man ut tekniker som inte alls fungerar. Det är faktiskt ganska vanligt att självförsvarsteknikerna egentligen fungerar dåligt i en riktig situation.
Om du kör en kampsport med sparring får du dock det viktigaste elementet gratis - vanan att vara i en utsatt situation (men ändå i en kontrollerad miljö). Det finns bättre och sämre kampsporter för självförsvarsaspekten men jag anser att det är av stor vikt att känna på kampen oavsett om det är boxning, brottning, bjj eller judo.
Men sparring behöver inte vara stenhård MMA-sparring ala 1995. Det finns massor av kampsporter och klubbar som sparras på ett klokt och bra sätt.
Men det viktigaste tycker jag är att du tränar något du tycker är roligt. Tycker du inte att det är roligt kommer du inte fortsätta och då lär du dig ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brottargalning
Kör på kampstilen, som jag utgår från är Sport ju jutsu. Sport ju jutsun kommer ursprungligen från den traditionella ju jutsun fast de tog alla de effektiva teknikerna och skapade tävlingar för att slipa de teknikerna. I självförsvars ju jutsun saknas också mycket, ingen direkt sparring där du får testa på teknikerna utan istället får du köra en mjuk form av randori där motståndaren följer med.
För många användare har rekommenderat samma sak. Jag tror i sådan fall att jag då väljer kamp varianten!
Tack för er svar!
Problemet utestår bara att jag är en mes och är nervös inför sparring, men det är någonting man kanske smälter in senare och slutar vara rädd och nervös för det?
Tror ni det spelar någon roll att man förvarnar tränaren att man är en mes?
Så han liksom inte blir förvånad när han får se mig sparras och så. Jag frågar inte efter att bli särbehandlad, utan snarare känner jag bara att jag vill förvarna honom att jag just är en mes och är nervös. Det skulle kännas skönt att berätta det till tränaren. Kanske inte inför gruppen men till tränaren känns det som en bra idé. Vad tror ni?
Känns lite som om att man inte behöver skämmas så mycket då och pressen blir inte så stor, tänker jag. När jag redan har förvarnat honom.