2018-08-21, 14:01
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Tyvärr funkar det inte så. De flesta är villiga att gå på slavlöner oavsett vad facket och andra tycker, detta för att få en chans.

När jag fick min första chans inom HR/rekrytering så rekomenderade facket en ingångslön på 25-27 000kr. Jag fick visserligen inte en heltidstjänst men min lön blev 14 000kr och där min timlön låg på ca 100kr, alltså sämre än donken.

Jag var givetvis missnöjd med den lönen men eftersom det är så hård konkurrans på arbetsmarknaden vad gäller dessa tjänster så tackade jag ja och fick min en erfarenhet/referens till framtida sökande.

Att stå på sig och kräva sin rätt hade bara gjort att någon annan tagit jobbet och jag blivit utan erfarenhet. Däremot så kommer ju de allra flesta att fly skeppet när tillfälle ges med en så dålig ingångslön.

Så första jobbet efter examen är för de flesta enbart för att få en referens och sen söka sig vidare, åtminstone i de redan fulla branscherna, måhända är det annorlunda för it personer och andra som har en bättre arbetsmarknad.
Känns inte riktigt så idag då det snarare verkar som att de flesta förväntar sig topplöner från dag 1. Sen är väl slavlön ett ganska relativt begrepp, att som nyexad gå in på 27-30k idag anses väl vara ganska halvdant men rent krasst så är ju det en ganska bra lön fortfarande och knappast något man kan kalla en slavlön. Börjar man komma nedåt 18-22k efter en vettig utbildning kan man ju börja känna att man kanske har ett ganska trist läge.
Citera
2018-08-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Nej, ingångslönen är inte alltid viktig.

Det beror lite på företaget. Jag gick in lågt när jag började i branschen, men såg till att öka min lön markant varje lönerevision i enlighet med vad jag tyckte var rimligt utifrån min egen utveckling. Nyutexade kan INTE ETT SKIT i regel. Efter ett år är de igång, efter 3-4 år går det att slappna av lite. Det är så mycket att lära sig efter skolbänken så det är inte rimligt med löner på 30'.

Jag hade under mina första år en löneutveckling på 10-20% årligen. Vid minst ett tillfälle har jag fått chefen att gå högre upp i organisationen för att skaka fram pengar. Nu på senare tid har det lugnat ner sig till "märket". Men byter jag arbetsgivare så kan jag säkert klämma till med en 10% på ett bräde. Det får vi se när jag kommer dit.

Ingångslön är inte allt, men jag stör mig som fan på de som har en lön som inte motsvarar deras prestation.
Inte alltid, men min bedömning är att det på de flesta större företag, samt inom det offentliga, är helt avgörande.

Ibland säger den rekryterande chefen strunt som att det är bra att gå in lite lägre för att man då kan få större höjningar senare. Gå inte i den fällan.

Dessutom är inte din uppfattning om nyexades kompetens allmängiltig. Jag har sett många nyexade prestera bättre än sina seniora kollegor efter bara någon månad, men till halva lönen.
Citera
2018-08-21, 20:44
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Känns inte riktigt så idag då det snarare verkar som att de flesta förväntar sig topplöner från dag 1. Sen är väl slavlön ett ganska relativt begrepp, att som nyexad gå in på 27-30k idag anses väl vara ganska halvdant men rent krasst så är ju det en ganska bra lön fortfarande och knappast något man kan kalla en slavlön. Börjar man komma nedåt 18-22k efter en vettig utbildning kan man ju börja känna att man kanske har ett ganska trist läge.

Du missförstod nog mitt inlägg. Slavlön var den jag fick inte vad facket rekommenderade. 27 000 kr som ingångslön hade jag varit nöjd med.

Vet om folk som varit kaxiga på sina intervjuer och sedan fått jobba på donken istället.
Citera
2018-08-21, 20:47
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Du missförstod nog mitt inlägg. Slavlön var den jag fick inte vad facket rekommenderade. 27 000 kr som ingångslön hade jag varit nöjd med.

Vet om folk som varit kaxiga på sina intervjuer och sedan fått jobba på donken istället.

Man kan ju vara ödmjuk och ändå se sitt eget värde.

Har själv gjort misstaget att gå in på för låg lön. Men jag löste det med utbildning, vilket är enda sättet nästan att fixa problemet om man inte har tur.
Citera
2018-08-21, 20:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Nej, ingångslönen är inte alltid viktig.

Det beror lite på företaget. Jag gick in lågt när jag började i branschen, men såg till att öka min lön markant varje lönerevision i enlighet med vad jag tyckte var rimligt utifrån min egen utveckling. Nyutexade kan INTE ETT SKIT i regel. Efter ett år är de igång, efter 3-4 år går det att slappna av lite. Det är så mycket att lära sig efter skolbänken så det är inte rimligt med löner på 30'.

Det är dock långt ifrån alla företag som erbjuder en årlig löneökning. Inom typiska "karriärbranscher" såsom banking, juridik, IT, data, konsulttjänster, etc. får man i regel en god löneökning varje år, men inom många andra typer av jobb är det lätt hänt att köra fast och ha ungefär samma lön år efter år. Framförallt om man jobbar statligt. Om man väljer en bransch med små lönetrappor ökar behovet av att gå in på en bra lön direkt.

Sedan tycker jag inte att en lön över 30 är orimligt om man har en utbildning på t.ex. 5 år. Under förutsättning att man är duktig förstås och inte slappat sig igenom utbildningen genom att gå på det obligatoriska och plugga lite en dag innan tentan.
Citera
2018-08-21, 20:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Tyvärr funkar det inte så. De flesta är villiga att gå på slavlöner oavsett vad facket och andra tycker, detta för att få en chans.

Ja. Givetvis vill man alltid ha så hög lön som möjligt men om man har svaga meriter (t.ex. dåliga betyg samt noll jobberfarenhet parallellt med sina studier) när man tar examen är prio ett att ens få ett jobb. Att ha en lucka i CV:et kan snabbt bli en rävsax, i synnerhet för en nyexad.
Citera
2018-08-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Eller så byter man tjänst inom eller utanför företaget. Jag gick in med en fruktansvärt dålig lön för nästan 5 år sedan när jag var färsk från universitetet, som jag accepterade av samma anledning som din IT-kompis. Sedan dess har jag fått upp den med nästan 30k (nära en dubblering) genom jobbyten internt.

Samma här, ett externt jobbyte och sedan interna. Har mer än fördubblat lönen (men då på 10år).
Citera
2018-08-22, 15:54
Medlem
Ingångslönen spelar ungefär 0 roll egentligen, det är inte som att efterkommande arbetens lön baserar sig på vad du hade från början. Vad som däremot spelar stor roll är om man rör på sig några gånger de första 7-8 åren om man inte får den löneökning man bör få.
Citera
2018-08-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är ju bara att byta arbetsgivare? Du ökar lönen med minst 10% varje gång du byter.

Ingångslönen är bara viktig om du tänkt stanna på samma arbetsplats en längre tid.

Håller helt med om detta. Ingångslönen spelar ingen roll. Det är erfarenheten du får de första 3-5 åren efter examen som är viktigast. Själv började jag på 23 tusen GBP per år och är nu uppe i 47 tkr per månad cirka 4 år senare.

Skulle hellre jobba gratis i början för rätt erfarenhet än bra lön men dålig utveckling. Kom ihåg att en karriär är 30-45 år lång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in