Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieHallstrom
Inom de flesta sektorer idag så är det ingen vidare löneutveckling. Det vanliga är att man får en standardpåökning på 2-3% per år. Detta innebär att ingångslönen är extremt viktig för att få till en okej löneutveckling.
Själv tog jag examen inom IT nyligen och gick på ett antal intervjuer. Jag fick ganska tidigt ett bud från ett företag, men när jag såg deras förslag på lön bad jag dem mer eller mindre att dra åt helvete. Någon dag senare återkom de med ett betydligt bättre, och acceptabelt bud (en ökning med nästan 15%).
En IT-kompis till mig var inte lika taktisk. Han sade sig vilja ha 28-32 000 i månaden. Självklart erbjöd de honom 28 vilket han tackade ja till direkt. Han ville "bara in på arbetsmarknaden" var hans förklaring.
Nyexade i samma situation,
Fattar ni att ni ska fajtas för en så hög ingångslön som möjligt för att få en schysst löneutveckling? Stå på er! Det är er marknad just nu inom många yrkesområden.
Tyvärr funkar det inte så. De flesta är villiga att gå på slavlöner oavsett vad facket och andra tycker, detta för att få en chans.
När jag fick min första chans inom HR/rekrytering så rekomenderade facket en ingångslön på 25-27 000kr. Jag fick visserligen inte en heltidstjänst men min lön blev 14 000kr och där min timlön låg på ca 100kr, alltså sämre än donken.
Jag var givetvis missnöjd med den lönen men eftersom det är så hård konkurrans på arbetsmarknaden vad gäller dessa tjänster så tackade jag ja och fick min en erfarenhet/referens till framtida sökande.
Att stå på sig och kräva sin rätt hade bara gjort att någon annan tagit jobbet och jag blivit utan erfarenhet. Däremot så kommer ju de allra flesta att fly skeppet när tillfälle ges med en så dålig ingångslön.
Så första jobbet efter examen är för de flesta enbart för att få en referens och sen söka sig vidare, åtminstone i de redan fulla branscherna, måhända är det annorlunda för it personer och andra som har en bättre arbetsmarknad.