• 1
  • 2
2018-08-21, 07:16
Medlem
mjps avatar
Jag upplever att många människor inte kan be om ursäkt när dom gjort fel, varför?
När man ber om ursäkt så läker ju situationen med den andra??
Citera
2018-08-21, 07:46
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Jag upplever att många människor inte kan be om ursäkt när dom gjort fel, varför?

Man har för stort ego och klarar alltså inte av att be om ursäkt pga stolthet, trots att det ofta är nyckeln till att ha en bra relation med någon.
Citera
2018-08-21, 08:09
Medlem
En psykolog sa till mig en gång att människor tycker det är viktigare att ha rätt, än att må bra.
Citera
2018-08-21, 08:10
Medlem
mjps avatar
Jaja egot men hur minskar man egot på nån som inte vet om att det är så?
Citera
2018-08-21, 08:14
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Jaja egot men hur minskar man egot på nån som inte vet om att det är så?

Säg som det är, om du inte har mage att kunna be om ursäkt och för att ditt ego är för stort så vill jag inte ha med dig att göra. Låt inte din stolthet komma emellan oss.

Man ska helt enkelt försöka dumpa negativ energi och människor med narcissistiska beteenden.
Citera
2018-08-21, 08:54
Medlem
Citat:

Har också märkt detta.

Det handlar antagligen om stolthet. Det tar emot för väldigt många att erkänna att dom gjort fel, för då blir dom operfekta inför andra.
Citera
2018-08-21, 09:00
Medlem
mjps avatar
Jamen vi är ju operfekta så det är ju som det är, blir bara så less på alla som inte kan säga förlåt☔️
Citera
2018-08-21, 09:04
Medlem
Citat:
Jamen vi är ju operfekta så det är ju som det är, blir bara så less på alla som inte kan säga förlåt☔️

Precis.

Ja, samma här. Dom som kommer med massa förklaringar och skit istället är dom värsta!
Citera
2018-08-21, 09:19
Medlem
Folk har generellt sett svårt att se sina egna fel och brister och det är ju en förutsättning för att en ursäkt skall vara värd något. Eller så får man formulera sig lite smart och ändå hävda att man har rätt men att man kanske kunde uttryckt sig något annorlunda eller gjort annorlunda som inte sårade.

En ursäkt som hasplas ur sig åtföljd av bortförklaringar och inte indikerar att personen verkligen har kommit till någon form av insikt är helt värdelös och förolämpande.

Sedan tror jag att ego-klimatet idag gör att folk generellt sett bryr sig mindre om de sårar andra människor. Lite häftigt har det blivit att vara en drummel som kör över andra. Då passar inte en ursäkt så bra in i sammanhanget.
Citera
2018-08-21, 09:27
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:

Jag tycker att några ber om ursäkt om det kan gynna dem eller om det är rätt person för dem, som de ber om ursäkt. Utan nån större ånger eller vilja att förstå ens del i det hela. Självklart är det så. Sån har man kunnat va, under "rätt" setting.
Citera
2018-08-21, 11:55
Medlem
QuisCustodiets avatar
Jag tror att många fått för sig att de förlorar anseende om de ber om ursäkt. Det handlar om prestige alltså, och att be om ursäkt gör dig "svag". Det är så klart precis tvärtom.

Det sjuka tycker jag är när man själv ber om ursäkt, hur förvånade folk ofta blir.
Citera
2018-08-21, 12:03
Medlem
Det handlar om hybris, stolthet och att man inte vill vara den som vänder andra kinden till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in