Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Kumbayah, min vän! Vi har båda rätt.
Så gott som det enda som var helt rätt i din ursprungliga post var att jag hade råkat skriva fel på tillsvidare och visstid. Det mesta annat var fel.
Citat:
Det normala är att kollektivavtal och anställningsavtal är utformade så att uppsägning kan ske från båda parter. Men om så inte är fallet så gäller det du skriver.
Se, t ex:
https://st.org/arbetsliv/anstallningsvillkor/anstallningsformer/allman-visstidsanstallning
Jag vet inte hur vanligt det är att vanliga anställningsavtal har uppsägningsklausuler beträffande visstid, och det är heller inte speciellt relevant hur vanligt det är. Det som betyder något är om TS avtal innehåller något om det. Med andra ord precis som jag skrev i mitt första inlägg:
En tillsvidareanställning kan normalt inte avbrytas med mindre än att det finns villkor i kontraktet som medger det.
Citat:
Få arbetsgivare skulle orka bry sig om att stämma någon slashas som drar i förtid. Men visst om det handlar om ett jätteviktigt projekt med nån jätteviktig person och jättemycket pengar inblandade så stämmer det du skriver.
Du hakar upp dig för mycket på någon lagtext. Jag talar om verkligheten där ute.
Exakt hur vanligt det är vågar jag inte sia om, men det här är juridikdelen och uppenbarligen kan du inte ett jävla jota om juridik, så om du nödvändigtvis ska ge råd här så klargör i alla fall att du saknar kunskaper och att dina råd handlar om "verkligheten".
Vi tar och dissekerar ditt ursprungliga inlägg:
Citat:
Givetvis kan man säga upp sig.
Inget givetvis alls. Är det visstid och det inte står något i kontraktet så kan du inte säga upp dig.
Citat:
Normalt sett gäller en månads uppsägningstid från den anställdes sida (kollektivavtal kan ha andra villkor, men det är ovanligt).
För tillsvidare så stämmer detta. Inte för någon annan anställningsform.
Citat:
Självklart kan man som anställd skita i den där månaden och bara dra på dagen - inte så mycket en arbetsgivare kan göra om det sker. Men då kan man räkna med rätt så negativa referenser såklart.
Det är absolut en massa som arbetsgivaren
kan göra. Om det är sannolikt att arbetsgivaren gör det är en helt annan fråga. Som sagt så diskuterar du i ett forum som heter juridik. Om du är *provanställd* kan du dock gå för dagen utan att arbetsgivaren kan göra ett skit.
Tycker du att det är kul att ljuga på anonyma forum?