2018-08-20, 05:14
Medlem
kakelpannas avatar
Om man har ett kontrakt på 30 timmar/v som gäller några månader framåt, vilka rättigheter och skyldigheter gäller då om man vill byta jobb?

Måste man jobba ut kontraktet?
Kan man inte sparkas under normala omständigheter och vad blir annars konsekvenserna av att sätta sig ner och skita på golvet utöver sparken?
Kan man komma överens med arbetsgivaren om att riva kontraktet?
Citera
2018-08-20, 05:21
Medlem
En tillsvidareanställning kan normalt inte avbrytas med mindre än att det finns villkor i kontraktet som medger det.

Citat:
Måste man jobba ut kontraktet?
Normalt ja

Citat:
Kan man inte sparkas under normala omständigheter och vad blir annars konsekvenserna av att sätta sig ner och skita på golvet utöver sparken?
Det går ju alltid att få sparken om man bara vill. Att få det utan konsekvenser är dock svårare. Om du inte bryr dig det allra minsta om referenser så kan du ju bara göra klart för chefen att du kommer missköta dig något så in i helvete.

Citat:
Kan man komma överens med arbetsgivaren om att riva kontraktet?
Om ni båda är överens om att riva kontraktet så kan ni självklart göra det. Vore väl rätt jäkla märkligt annars?
Citera
2018-08-20, 07:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
En tillsvidareanställning kan normalt inte avbrytas med mindre än att det finns villkor i kontraktet som medger det.

Nu var det ju inte en tillsvidareanställning det handlar om utan en visstidsanställning. Men det du skriver är fel i båda fallen. Tycker du att det är kul att ljuga på anonyma forum?

Givetvis kan man säga upp sig. Normalt sett gäller en månads uppsägningstid från den anställdes sida (kollektivavtal kan ha andra villkor, men det är ovanligt). Självklart kan man som anställd skita i den där månaden och bara dra på dagen - inte så mycket en arbetsgivare kan göra om det sker. Men då kan man räkna med rätt så negativa referenser såklart.
Citera
2018-08-20, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nu var det ju inte en tillsvidareanställning det handlar om utan en visstidsanställning. Men det du skriver är fel i båda fallen. Tycker du att det är kul att ljuga på anonyma forum?

Givetvis kan man säga upp sig. Normalt sett gäller en månads uppsägningstid från den anställdes sida (kollektivavtal kan ha andra villkor, men det är ovanligt). Självklart kan man som anställd skita i den där månaden och bara dra på dagen - inte så mycket en arbetsgivare kan göra om det sker. Men då kan man räkna med rätt så negativa referenser såklart.
Helt sant. Jag menade visstidsanställning.

Men du har helt fel i övrigt. Visstidsanställning kan du normalt inte bara säga upp.

Citat:
Vanligtvis är därmed en allmän visstidsanställning inte uppsägningsbar. Det vill säga att arbetstagaren förbinder sig att arbeta samtidigt som arbetsgivaren förpliktar sig att ha kvar den anställde under hela den avtalade perioden. Arbetsgivaren och arbetstagaren kan dock, som ovan nämns, avtala om att anställningen skall kunna sägas upp i förtid och att en uppsägningstid skall gälla. Uppsägningen måste följaktligen vara ömsesidig, vilket innebär att det saknas möjlighet att ensidigt säga upp anställningsavtalet i förtid.
https://lawline.se/answers/15044

Och jo, du kan råka värre ut än negativa referenser om du går innan uppsägningstiden går ut. Arbetsgivaren kan stämma dig på skadestånd.
Citera
2018-08-20, 07:37
Medlem
SkunkenIsBacks avatar
Om du pratar med arbetsgivaren så kan denna tänka som så att "jag vill inte ha någon här som inte vill vara här".
Prata med din arbetsgivare och se vad den säger!

Detta förutsätter dock att arbetsgivaren bryr sig om moralen på arbetsplatsen.
Citera
2018-08-20, 07:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Helt sant. Jag menade visstidsanställning.

Men du har helt fel i övrigt. Visstidsanställning kan du normalt inte bara säga upp.

https://lawline.se/answers/15044

Och jo, du kan råka värre ut än negativa referenser om du går innan uppsägningstiden går ut. Arbetsgivaren kan stämma dig på skadestånd.

Kumbayah, min vän! Vi har båda rätt.

Det normala är att kollektivavtal och anställningsavtal är utformade så att uppsägning kan ske från båda parter. Men om så inte är fallet så gäller det du skriver.

Se, t ex:
https://st.org/arbetsliv/anstallningsvillkor/anstallningsformer/allman-visstidsanstallning
Citat:
Om anställningsavtalet exemplevis är formulerat som ”tillsvidare dock längst t o m …….(datum)” så är avtalet uppsägningsbart och uppsägningstid gäller enligt anställningsavtalet, kollektivavtal eller LAS, oftast en månad. Kom ihåg att om det handlar om uppsägning från arbetsgivarens sida så ska det finnas en saklig grund för uppsägningen precis som vid en tillsvidareanställning.

Anställningen kan också avslutas i förtid om arbetsgivare och arbetstagare kommer överens om detta.

Få arbetsgivare skulle orka bry sig om att stämma någon slashas som drar i förtid. Men visst om det handlar om ett jätteviktigt projekt med nån jätteviktig person och jättemycket pengar inblandade så stämmer det du skriver.

Du hakar upp dig för mycket på någon lagtext. Jag talar om verkligheten där ute.
Citera
2018-08-20, 16:22
Medlem
Citat:
Kumbayah, min vän! Vi har båda rätt.
Så gott som det enda som var helt rätt i din ursprungliga post var att jag hade råkat skriva fel på tillsvidare och visstid. Det mesta annat var fel.

Citat:
Det normala är att kollektivavtal och anställningsavtal är utformade så att uppsägning kan ske från båda parter. Men om så inte är fallet så gäller det du skriver.

Se, t ex:
https://st.org/arbetsliv/anstallningsvillkor/anstallningsformer/allman-visstidsanstallning
Jag vet inte hur vanligt det är att vanliga anställningsavtal har uppsägningsklausuler beträffande visstid, och det är heller inte speciellt relevant hur vanligt det är. Det som betyder något är om TS avtal innehåller något om det. Med andra ord precis som jag skrev i mitt första inlägg: En tillsvidareanställning kan normalt inte avbrytas med mindre än att det finns villkor i kontraktet som medger det.

Citat:
Få arbetsgivare skulle orka bry sig om att stämma någon slashas som drar i förtid. Men visst om det handlar om ett jätteviktigt projekt med nån jätteviktig person och jättemycket pengar inblandade så stämmer det du skriver.

Du hakar upp dig för mycket på någon lagtext. Jag talar om verkligheten där ute.
Exakt hur vanligt det är vågar jag inte sia om, men det här är juridikdelen och uppenbarligen kan du inte ett jävla jota om juridik, så om du nödvändigtvis ska ge råd här så klargör i alla fall att du saknar kunskaper och att dina råd handlar om "verkligheten".

Vi tar och dissekerar ditt ursprungliga inlägg:

Citat:
Givetvis kan man säga upp sig.
Inget givetvis alls. Är det visstid och det inte står något i kontraktet så kan du inte säga upp dig.
Citat:
Normalt sett gäller en månads uppsägningstid från den anställdes sida (kollektivavtal kan ha andra villkor, men det är ovanligt).
För tillsvidare så stämmer detta. Inte för någon annan anställningsform.
Citat:
Självklart kan man som anställd skita i den där månaden och bara dra på dagen - inte så mycket en arbetsgivare kan göra om det sker. Men då kan man räkna med rätt så negativa referenser såklart.
Det är absolut en massa som arbetsgivaren kan göra. Om det är sannolikt att arbetsgivaren gör det är en helt annan fråga. Som sagt så diskuterar du i ett forum som heter juridik. Om du är *provanställd* kan du dock gå för dagen utan att arbetsgivaren kan göra ett skit.

Tycker du att det är kul att ljuga på anonyma forum?
Citera
2018-08-20, 16:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Exakt hur vanligt det är vågar jag inte sia om, men det här är juridikdelen och uppenbarligen kan du inte ett jävla jota om juridik, så om du nödvändigtvis ska ge råd här så klargör i alla fall att du saknar kunskaper och att dina råd handlar om "verkligheten".
[...]
Om det är sannolikt att arbetsgivaren gör det är en helt annan fråga. Som sagt så diskuterar du i ett forum som heter juridik.

Nej. Denna forumdel heter "Arbetsliv och arbetsmarknad". Känns som att verkligheten är det relevanta att diskutera här.
Citera
2018-08-20, 16:59
Medlem
Citat:
Nej. Denna forumdel heter "Arbetsliv och arbetsmarknad". Känns som att verkligheten är det relevanta att diskutera här.
Ouch fan. Vilken fadäs från min sida. Läste helt och hållet fel.

Aja, då är det juridiska klargjort iaf.
Citera
2018-08-20, 21:27
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Citat:
Ouch fan. Vilken fadäs från min sida. Läste helt och hållet fel.

Aja, då är det juridiska klargjort iaf.
Att ni orkar...givetvis är båda aspekterna relevanta, både vad arbetsgivaren kan göra och vad det är mest troligt att arbetsgivaren gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in