Citat:
Ursprungligen postat av MrWalker81
Hade glmt hur intressant hans tankar om systemets kolonisering av livsvrlden var. Det r vldigt aktuella ideer han framfr. Dags fr lunch och reflektion!
Ack ja, alltfr aktuella betraktelser i vrt regleringshysteriska samhlle. Svitt jag vet tillhr Habermas frankfurtskolan, vilken grundandes av Horkheimer och Adorno (Har inte litteratur nrvarande, och var lnge sedan jag lste, s om jag har fel blir jag grna tillrttavisad). Lste en lnk dr Frankfurtskolan beskylldes fr att vara en marxistisk skola, dr teoretiserandet vergtt frn att rra sig frn klassiskt marxistiska betraktelser av produktionsfrhllanden till att mer handla om kulturell-marxism.
Givetvis kan varje filosof som kritiserar det samtida enkelt inlmmas i en marxistisk sfr utifrn en obildad marknadsliberals synvinkel. Men ligger det ngot i detta? Var gr grnsen mellan att fra fram en kritik och att fra fram frndringsansprk vilka mer hr samman med politik? En frga vars aktualitet sorgligt nog blivit uppenbar med F!:s vldtkt p teorier framfrda av filosofer.
Grna diskussion tack!