2006-02-08, 09:33
Medlem
Hlsningar upplysta!

Jag undrar om ngon av er knner till en bra klla dr man kan lsa ngon sorts sammanfattningar av olika stora tnkare? I mitt fall rr det sig om Habermas. Man har ju lst mycket av och om denne filosof och samhllsteoretiker under ren men glmt en del.
Nu sitter jag och ska skriva en text i vilken jag ska frska belysa skillnader mellan Habermas och Giddens. Kort deadline - drav denna trd

Hoppas p svar!
Citera
2006-02-08, 09:39
Medlem
Frank Webster har skrivit den hr: http://bookshop.blackwell.com/bobus/scripts/home.jsp?action=search&source=3246694795&type=isbn &term=0415105730
som tar upp precis det du r ute efter - frhllandet mellan olika teoretiker p omrdet.
Citera
2006-02-08, 09:44
Medlem
den verkar utmrkt, dock tillter min deadline inte bokinkp. Hade hoppats p ngon internetbaserad klla i form av ett essarkiv eller liknande.
Tack nd!
Citera
2006-02-08, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalker81
den verkar utmrkt, dock tillter min deadline inte bokinkp. Hade hoppats p ngon internetbaserad klla i form av ett essarkiv eller liknande.
Tack nd!
Ja den r nog exakt vad du behver misstnker jag. Tyvrr kan jag inte hjlpa dig mer n s.
Citera
2006-02-08, 09:57
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Kanske Habermas Forum kan ge lite tips (fast du kanske redan har tagit upp saken dr?)
Citera
2006-02-08, 12:26
Medlem
puuh nu har jag pljt igenom mina gamla Habermasbcker i rekordtakt hr.
Hade glmt hur intressant hans tankar om systemets kolonisering av livsvrlden var. Det r vldigt aktuella ideer han framfr. Dags fr lunch och reflektion!
Citera
2006-02-08, 17:27
Medlem
KnHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalker81
Hade glmt hur intressant hans tankar om systemets kolonisering av livsvrlden var. Det r vldigt aktuella ideer han framfr. Dags fr lunch och reflektion!

Ack ja, alltfr aktuella betraktelser i vrt regleringshysteriska samhlle. Svitt jag vet tillhr Habermas frankfurtskolan, vilken grundandes av Horkheimer och Adorno (Har inte litteratur nrvarande, och var lnge sedan jag lste, s om jag har fel blir jag grna tillrttavisad). Lste en lnk dr Frankfurtskolan beskylldes fr att vara en marxistisk skola, dr teoretiserandet vergtt frn att rra sig frn klassiskt marxistiska betraktelser av produktionsfrhllanden till att mer handla om kulturell-marxism.

Givetvis kan varje filosof som kritiserar det samtida enkelt inlmmas i en marxistisk sfr utifrn en obildad marknadsliberals synvinkel. Men ligger det ngot i detta? Var gr grnsen mellan att fra fram en kritik och att fra fram frndringsansprk vilka mer hr samman med politik? En frga vars aktualitet sorgligt nog blivit uppenbar med F!:s vldtkt p teorier framfrda av filosofer.

Grna diskussion tack!
Citera
2020-01-23, 14:32
Medlem
Aktuell som 90-ring med en bok i filosofihistoria. 1700 sidor.
https://www.suhrkamp.de/buecher/auch...mas_58734.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in