2006-02-08, 08:58
Medlem
Så här ser personuppgiftsregeln ut... Ganska enkelt kan tyckas.
Citat:
Regel 1.06.
Var försiktig med personuppgifter
Att publicera personnummer och påståenden som inte kan styrkas är förbjudet. Personnamn och andra uppgifter som hör till trådens topic och kan styrkas med någon källhänvisning är tillåtet.
Anonymiteten garanteras på Flashback. Därför är det inte tillåtet att publicera enskilda användares personuppgifter eller IP-nummer. Det kan finnas godtagbara orsaker att en användare har flera konton, så detta är acceptabelt så länge man inte missbrukar det. Endast vid missbruk ska detta avslöjas.
Flashbacks användare har alltså ett större skydd än andra personer.
En användares personuppgift kan t.ex. vara:
* Namn
* Telefonnummer
* IP-adress
* Portkod
* Fotografi

Om jag bemöter ett inlägg och länkar detta inlägg till en annan sida där namnet anges har jag alltså brutit mot denna regel.

Om jag gör samma sak men länkar till en bild på personen så verkar det vara okej. I vart fall verkar det så när man läser bildtråden i loungen.

Förutsatt att personen ifråga själv publicerat uppgiften (namn eller bild) så är de båda exemplen jämförbara men de behandlas olika.

Varför?
Citera
2006-02-08, 11:00
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Om jag gör samma sak men länkar till en bild på personen så verkar det vara okej. I vart fall verkar det så när man läser bildtråden i loungen.

Kan du ge något exempel på detta?

Var har en någon länkat till en annan användares bilder utan deras tillåtelse?
Citera
2006-02-08, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Kan du ge något exempel på detta?

Var har en någon länkat till en annan användares bilder utan deras tillåtelse?
http://www.flashback.org/showthread.php?t=270192 (bildtråden).

Nu förde du in ett nytt begrepp som inte finns nämnd i regeln...
Är det okej att publicera bilder på andra användare om man har deras tillåtelse?
Hur ska en sådan "tillåtelse" se ut?
Citera
2006-02-08, 11:59
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag vet inte hur folk gör nu, men när jag modererade där så raderade jag länken på någon när denne önskade det. Jag förmodar att nuvarande mods gör samma sak.

Jag är ju - som kanske bekant - väldigt mån om att folk skall ha sitt privatliv i fred när de skriver på ett forum som det här. Men, om man som jag t ex skriver att jag bor i Rissne, så får jag acceptera att folk skriver om det i andra inlägg. Samma sak gäller bilder. Har man publicerat själv en bild på sej - så bör det vara ok för andra att hänvisa till denna bild.

Men, jo, en bild ÄR en personuppgift - och bör hanteras väldigt försiktigt.
Citera
2006-02-08, 12:00
Moderator
tobess avatar
Citat:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=270192 (bildtråden).

Nu förde du in ett nytt begrepp som inte finns nämnd i regeln...
Är det okej att publicera bilder på andra användare om man har deras tillåtelse?
Hur ska en sådan "tillåtelse" se ut?

För att ta ett konkret exempel iom tråden du nämnde, så sammanställde CharlieR länkar som användarna själva hade postat. Med andra ord får man, enligt mig, räkna det som en tillåtelse om man själv har postat sin bild på forumet genom att man då anser att man vill visa sin nuna.

Skillnaden är med andra ord inte direkt stor om t.ex CharlieR i det fallet skulle länkat till inlägget där en användare själv lagt ut länken, eller om hon sammanställt alla länkar direkt. Hade hon däremot letat upp någon användare och lagt dit bilden utan att han önskat att bilden ska finnas på FB så hade det varit en annan sak.

Det är iaf min syn på saken.

Och precis som RB säger, om det sedan framkommer att en användare vill att bilderna ska tas bort bör det givetvis respekteras.
Citera
2006-02-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Har man publicerat själv en bild på sej - så bör det vara ok för andra att hänvisa till denna bild.

Men, jo, en bild ÄR en personuppgift - och bör hanteras väldigt försiktigt.
Jag är mest ute efter jämförelsen namn-bild.

Båda sakerna är personuppgifter. Hur blir det då om man publicerat sitt eget namn och någon annan hänvisar till detta?

(Hoppas ni förstår jämförelsen)
Citera
2006-02-08, 12:06
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Jag är mest ute efter jämförelsen namn-bild.

Båda sakerna är personuppgifter. Hur blir det då om man publicerat sitt eget namn och någon annan hänvisar till detta?

(Hoppas ni förstår jämförelsen)

Ja, skulle jag hävda att jag heter Tibertius Suurfoht - så är det väl fritt fram för andra att kalla mej för Tibbe.
Citera
2006-02-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
För att ta ett konkret exempel iom tråden du nämnde, så sammanställde CharlieR länkar som användarna själva hade postat. Med andra ord får man, enligt mig, räkna det som en tillåtelse om man själv har postat sin bild på forumet genom att man då anser att man vill visa sin nuna.

Skillnaden är med andra ord inte direkt stor om t.ex CharlieR i det fallet skulle länkat till inlägget där en användare själv lagt ut länken, eller om hon sammanställt alla länkar direkt. Hade hon däremot letat upp någon användare och lagt dit bilden utan att han önskat att bilden ska finnas på FB så hade det varit en annan sak.

Det är iaf min syn på saken.
Är det skillnad om personuppgiften (namnet / bilden) publicerats på Flashback eller gäller samma resonemang om t.ex. Ruskigbuss lägger ut sitt telefonnummer på sitt eget forum och att detta sedan länkas i ett flashbackinlägg?

Citat:
Och precis som RB säger, om det sedan framkommer att en användare vill att bilderna ska tas bort bör det givetvis respekteras.
Självklart!
Citera
2006-02-08, 12:10
Moderator
tobess avatar
Citat:
Är det skillnad om personuppgiften (namnet / bilden) publicerats på Flashback eller gäller samma resonemang om t.ex. Ruskigbuss lägger ut sitt telefonnummer på sitt eget forum och att detta sedan länkas i ett flashbackinlägg?

Ja, jag tycker det är en väsentlig skillnad. Om man publicerat det på ett ställe men inte här så tyder det på att man inte vill att personuppgifterna ska ligga här. Hitta.se har säkert de flestas personuppgifter, men det betyder inte för den delen att det är OK att länka dit och säga att detta är "användare x:s" personuppgifter.
Citera
2006-02-08, 12:11
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:

DÄR tycker jag det finns en skillnad. Nu har det t ex i bildtråden förekommit en länk till ett inlägg jag skrivit på Engelska FB, vilket jag godkänt.

Men - i princip - vilket nyligen bevisades ganska tydligt - så kan ju vem som helst regga sej med mitt FB-nick på ett annat forum, och hävda att det är jag. Detta går ju inte att bevisa annat genom att jämföra IP, eller om jag säger här att jag är den som är på det andra forumet.

Skulle jag vara så sinneslö att jag skrev mitt telefonnr där - så får man väl länka dit - om det är bevisat att jag är jag - däremot inte skrivas här.

Anser jag i alla fall.
Citera
2006-02-08, 12:30
Medlem
Men hypotetiskt nu...

Flashbackanvändaren Ruskigbuss och admin på RB-forum är samma person. Det kan anses bevisat eller hur?

Om du skrev en personuppgift på RB-forumet måste det väl anses som att du har godkänt att uppgiften blir offentlig. (t.ex. boendeort som anges på din blog).

Då bör det ju vara okej att länka denna uppgift i ett flashbackinlägg???

...eller

(Däremot spekulationer med hitta.se-länkar / stayfriends / eniro osv. är naturligtvis inte tillåtet eftersom det bara är spekulationer och en sorts internetstalking. Det är ju inte det diskussionen handlar om... utan just styrkta uppgifter på internet som sedan länkas på Flashback).
Citera
2006-02-08, 12:36
Moderator
tobess avatar
Citat:
Men hypotetiskt nu...

Flashbackanvändaren Ruskigbuss och admin på RB-forum är samma person. Det kan anses bevisat eller hur?

Om du skrev en personuppgift på RB-forumet måste det väl anses som att du har godkänt att uppgiften blir offentlig. (t.ex. boendeort som anges på din blog).

Då bör det ju vara okej att länka denna uppgift i ett flashbackinlägg???

...eller

(Däremot spekulationer med hitta.se-länkar / stayfriends / eniro osv. är naturligtvis inte tillåtet eftersom det bara är spekulationer och en sorts internetstalking. Det är ju inte det diskussionen handlar om... utan just styrkta uppgifter på internet som sedan länkas på Flashback).

Jag tycker inte det är OK, användare ska få vara anonyma på FB, och då är det i mina ögon ingen skillnad om man publicerat dom på ett annat ställe, skulle man vilja att de var offentliga på FB skulle man väl posta dem här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in