• 1
  • 2
2018-08-19, 18:11
Medlem
Hej,

Jag använder Swedbank och tanken är att ha ett konto som jag sparar pengar i. Pengarna som jag lägger i där är inte tänkt att användas förrän 5-10 år. Om detta är syftet, vad vore bäst att göra?
Citera
2018-08-19, 18:12
Medlem
Deckard-Cains avatar
Autogiro till ett investeringssparkonto.

Där väljer du hur mycket som ska ryka varje månad, så sätts det in smidigt där du önskar placera dem. Varesig du är modig eller feg.
Citera
2018-08-19, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Autogiro till ett investeringssparkonto.

Där väljer du hur mycket som ska ryka varje månad, så sätts det in smidigt där du önskar placera dem. Varesig du är modig eller feg.

Tänkte mer sätta in pengar sporadiskt och inte per månad. Går det bra att göra så?
Citera
2018-08-19, 18:14
Medlem
Biggedys avatar
Det finns säkerligen tiotusen trådar som har exakt samma frågeställning. Tror du att Swedbank med en ränta på 0% är det bästa sättet att spara pengar på?

Ta och lägg lite tid att leta igenom detta delforum och läs, läs, läs!
Citera
2018-08-19, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Det finns säkerligen tiotusen trådar som har exakt samma frågeställning. Tror du att Swedbank med en ränta på 0% är det bästa sättet att spara pengar på?

Ta och lägg lite tid att leta igenom detta delforum och läs, läs, läs!

Att jag använder Swedbank är bakgrundsinformation. Borde nog ha formulerat mig lite mer klart, men finns andra bättre metoder så vill jag ju använda dem.

Jag sparar sporadiskt och vill lägga i pengarna någonstans utan att röra dem under minst 5 år.
Citera
2018-08-19, 18:21
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Tänkte mer sätta in pengar sporadiskt och inte per månad. Går det bra att göra så?

Det går.. men du frågar om ett bra sätt att spara på. Det är verkligen inte att ”sporadiskt” dunka in pengar.
Sätt ett autogiro på en slant, behöver inte vara en större om du inte har råd med. Men sätt en summa som du har råd att avhålla VARJE månad.

Du ska se ditt sparande som en utgift och aldrig ta bort den.

Sen kan du slaska in pengar sporadiskt utöver det.

Men ett autogiro är ett måste om du verkligen vill spara
Citera
2018-08-19, 18:23
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Att jag använder Swedbank är bakgrundsinformation. Borde nog ha formulerat mig lite mer klart, men finns andra bättre metoder så vill jag ju använda dem.

Jag sparar sporadiskt och vill lägga i pengarna någonstans utan att röra dem under minst 5 år.

Det finns väl sparfonder där man låser pengarna under ett antal år och då får högre ränta men det är ju ändå så lite ränta vi pratar om att det liksom inte är värt det såvida man inte har mångmiljonbelopp att lägga undan.
Citera
2018-08-19, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Det går.. men du frågar om ett bra sätt att spara på. Det är verkligen inte att ”sporadiskt” dunka in pengar.
Sätt ett autogiro på en slant, behöver inte vara en större om du inte har råd med. Men sätt en summa som du har råd att avhålla VARJE månad.

Du ska se ditt sparande som en utgift och aldrig ta bort den.

Sen kan du slaska in pengar sporadiskt utöver det.

Men ett autogiro är ett måste om du verkligen vill spara

Ursäkta min okunnighet, men vad menar du med autogiro? Det är inget val i Swedbank som jag kan se. Däremot står "Om du också vill spara i aktier eller andra värdepapper väljer du det nedan". Nu är det väl nej på det sistnämnda?
Citera
2018-08-19, 19:58
Medlem
Man kan ju föra över pengar isk helt sporadiskt oxå.

Allt beror på vilken risk du vill ta, lägst risk är det på sparkonto hos en aktör med insättningsgaranti. Sen har du sparkonton utan insättningsgaranti, då kan du ju få ett par procent mer. Sen har du ränte- eller index-fonder med eller utan isk. Nackdelen med isk är att du betalar skatt löpande, men slipper reavinstskatt när du säljer.
Citera
2018-08-19, 20:29
Medlem
Grabakas avatar
Citat:
Ursäkta min okunnighet, men vad menar du med autogiro? Det är inget val i Swedbank som jag kan se. Däremot står "Om du också vill spara i aktier eller andra värdepapper väljer du det nedan". Nu är det väl nej på det sistnämnda?

Det är ja på det sistnämnda, skapa ett ISK och gör en månatlig autogiro överföring som tidigare skribent föreslagit.

Nu är vi nog ganska sent i konjukturcykeln, börsen har gått upp i många år så om du redan sparat ihop en respektabel summa skulle jag inte råda dig till att trycka in en jäkla massa pengar för tillfället. Spara istället X % av lönen varje månad i väl valda fonder, så mycket som du har råd att undvara VARJE månad
Citera
2018-08-19, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grabaka
Det är ja på det sistnämnda, skapa ett ISK och gör en månatlig autogiro överföring som tidigare skribent föreslagit.

Nu är vi nog ganska sent i konjukturcykeln, börsen har gått upp i många år så om du redan sparat ihop en respektabel summa skulle jag inte råda dig till att trycka in en jäkla massa pengar för tillfället. Spara istället X % av lönen varje månad i väl valda fonder, så mycket som du har råd att undvara VARJE månad

Jo, men är inte fonder associerat med högrisk?
Citera
2018-08-19, 22:31
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Jo, men är inte fonder associerat med högrisk?

Nej...

Varför tar du inte rådet jag gav dig tidigare att läsa på lite?
Om du verkligen är intresserad så förstår jag inte vad problemet är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in