• 1
  • 2
2006-02-08, 02:40
Medlem
Se topic. Det måste väl finnas några länder som värderar de med naturvetenskaplig/matematisk/ingejörs- utbildning högt?
Citera
2006-02-08, 02:41
Bannlyst
luxemburg
Citera
2006-02-08, 17:39
Medlem
Vad jag har hört så ska man tjäna mycket bättre som ingenjör i Tyskland. Även Frankrike(?)
Citera
2006-02-08, 18:25
Medlem
qlx123s avatar
Det var någon som skrev på forumet att ingångslönen för civilingenjörer i Norge är 37 000, kan det verkligen stämma?
Citera
2006-02-08, 22:56
Medlem
Arabländerna? UAE?
Citera
2006-02-09, 00:41
Medlem
ayanamiis avatar
Det är väl inte så intressant egentligen hur MYCKET man får i lön tycker jag, utan snarare hur mycket man får "över" jämfört med Sverige. Om man upplever om man är rikare helt enkelt.
Citera
2006-02-09, 15:58
Medlem
MunchenCallings avatar
har svårt att tänka mig att något annat land kan betala bättre än USA. I så fall bör det vara Tyskland eller motsvarande.
Citera
2006-02-12, 14:22
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
har svårt att tänka mig att något annat land kan betala bättre än USA. I så fall bör det vara Tyskland eller motsvarande.
Staterna har en stor spridning för sina ingenjörer. Är du master inom rätt skrå så kan du ha en ingångslön på runt 900.000 SEK i månaden. (i just det fall jag känner till var det en kille som arbetade med produktionsdesign av microelektronik) Problemet med staterna är att det i teorin inte finns en övre gräns för vad du kan få betalt men att det i praktiken är väldigt ovanligt med personer som ligger långt över den normala ingångslönen.

Det är även lite svårt att tala om nyexaminerade då många inte vill ha dem. De betalar för erfarenheten som en person har och t ex UAE brukar skriva att de vill ha en person med 5 till 10 års erfarenhet i de annonser jag sett bolag därifrån ha...
Citera
2006-02-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
t ex UAE brukar skriva att de vill ha en person med 5 till 10 års erfarenhet i de annonser jag sett bolag därifrån ha...
beror väl på.. http://www.jobsindubai.com/job_list.asp?job_cat_id=12 etc - men det brukar ofta vara så för civ.ingenjörer ja.
Citera
2006-03-07, 04:49
Medlem
Min USA lön (Kalifonien)

Jag har svensk civilingenjörs examen (elektroteknik), jobbat 5 år och får ut cirka 50.000 SEK efter skatt. Kan nämna att jag är underbetald om man jämför med vad några av mina amerikanska bekanta tjänar.
Citera
2006-03-07, 12:13
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qlx123
Det var någon som skrev på forumet att ingångslönen för civilingenjörer i Norge är 37 000, kan det verkligen stämma?

Antagligen. Jag tjänar drygt 30k, och då är jag bara vanlig elektriker
Citera
2006-03-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scar
beror väl på.. http://www.jobsindubai.com/job_list.asp?job_cat_id=12 etc - men det brukar ofta vara så för civ.ingenjörer ja.

Strökollade lite på jobb där men fattar inte riktigt lönenivån.
Vissa jobb där de ville ha folk med minimum BSc kunde lönerna ligga på
5-6000 AED.

Vad innebär ett sådant jobb mer än månadslön isåfall? För har jag fattat helt fel om AED står i lite drygt dubbelt av SEK? Så att lönen skulle bli 10-12000 SEK per månad.

Det skulle ju räknas som en inte särskilt lockande nettolön i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in