• 1
  • 2
2006-03-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy_USA
Jag har svensk civilingenjörs examen (elektroteknik), jobbat 5 år och får ut cirka 50.000 SEK efter skatt. Kan nämna att jag är underbetald om man jämför med vad några av mina amerikanska bekanta tjänar.
vad heter ditt ditt yrke på engelska?
Citera
2006-03-07, 22:12
Medlem
Japan har högst löner i världen för motsvarande civilingenjörer.

Lönerna är generellt ganska låga i mellanöstern. Det är inget ställe man blir rik på.

Edit: lade till en rad
Citera
2006-03-08, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av __Sailor
vad heter ditt ditt yrke på engelska?

Systems Engineer
Citera
2006-03-08, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belbo
Strökollade lite på jobb där men fattar inte riktigt lönenivån.
Vissa jobb där de ville ha folk med minimum BSc kunde lönerna ligga på
5-6000 AED.

Vad innebär ett sådant jobb mer än månadslön isåfall? För har jag fattat helt fel om AED står i lite drygt dubbelt av SEK? Så att lönen skulle bli 10-12000 SEK per månad.

Det skulle ju räknas som en inte särskilt lockande nettolön i Sverige.
Lite goa randombilder på dubai - http://www.forum.uz/showpost.php?p=308417&postcount=6 , frågan är om man skulle vilja arbeta och bo där?

5-6000 CAD kanske det stod, eftersom jobsindubai.com är en kanadensisk förmedlarsajt.. 5-6k cad motsvarar runt 35-40k/månaden och det är skattefritt i UAE. Men det beror på vad det är för jobb. Tror fan att arkitekter och byggnadsingenjörer etc, tjänar bäst där nere.

Lönerna i mellanöstern (uae, saudi arabien, oljestaterna) är väl högre än i Sverige.

En av fars gamla studiekamrater arbetade i Abu Dhabi för flera år sedan och han drog in en 11k USD / månaden taxfree, men det är undantagsfall. Han är arkitekt och de är eftertraktade där nere. Däremot vet jag inte hur det är med socialt skyddsnät, vård osv.

En engineer kan tjäna runt 35-40 000 KWD / året i Kuwait. Det motsvarar cirka 800 000kr/året.

Lite exempel på löner för olika jobb som kräver olika mycket erfarenhet:

Salary: ( $16,300 USD) tax free negotiable (Settled for $12,000) (monthly)
Benefits: Accommodation, annual 5 weeks paid vacation.

Job Description
Civil Engineer with Site Preparation experience in Industrial or Commercial construction. 10 to 15 years experience required.
-----------------------------------------------------------------------
Job Type: Electronic Engineer- Digital Position Filled
Job Category: Engineering
Year(s) of Experience: 2
Salary: ( $6,300 USD) tax free
------------------------------------------------
Job Type: Full Time
Job Category: Science, Pharmaceutical
Industry: Pharmaceutical
Number Of Positions: 16

Salary: $9500 CAD tax free + accommodation and transportation vehicle provided.

..motsvarar 65 000kr/mån.

----------------------------------------------------------------------
Job Type: Market Research Analyst
Job Category: Marketing
Year(s) of Experience: 3

Position Title: (5 positions available)
Employment Type: 3 Year contract
Salary: ( $9,300 USD) tax free
Benefits: Accommodation, annual 5 weeks paid vacation.
-------------------------------------------------------------------
Technical Services
Job Type: Full - Time
Job Category: Sales
Year(s) of Experience: 2-3
Salary:$7,500 CAD per month tax free.
..........laboratory management experience, ability to apply chemistry troubleshooting skills and strong organizational skills. Must have Medical Technology degree and/or license.
--------------------------------------------------------------------
Number of Positions Open: 3
Job Type: Electrician
Job Category: Electrician
Year(s) of Experience: 2-3 Years
Salary $6,300 U.S. Per Month
---------------------------------------------------------------------

Engineer 3
Job Type: Engineer
Industry : Telecommunication.
Company URL: Confidential
Year(s) of Experience: 4

Terms: Permanent
Salary : $10,500 to per month Tax Free + Accommodation, Car, 5 weeks paid vacation.
-----------------------------------------------------------------------------------
Senior Technical Support Engineer
Job Type: Engineer

Salary : $9,500 to per month Tax Free + Accommodation, Car, 5 weeks paid vacation.
---------------------------------------------------------------------------------
Solutions Architect
Job Type: Analyst
Year(s) of Experience: 4

Salary : $11,500 to per month Tax Free + Accommodation, Car, 5 weeks paid vacation.
Citera
2006-03-08, 21:40
Medlem
fördelen med jobb i arabländerna är väl att det oftast är lön+ all inclusive, d v s hyra mm är betalt så de utgifter man har är för privat bruk.

Däremot kan det kanske vara lite sunkigt att bo i ett land där man anses vara måltavla för inhemska terrorister och man inte kan dricka alkohol...
även om jag hört historier om grillparties långt ute i öknen...

jag har haft funderingar på att ge mig in i oljebranchen, då jag är kemiingenjör.
det är ett bra sätt att spara ihop pengar till pensionen, gör några år och sedan kan man strunta i ett fallerande svenskt pensionssystem.

/rickard
Citera
2006-03-08, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikkitikkitavi
fördelen med jobb i arabländerna är väl att det oftast är lön+ all inclusive, d v s hyra mm är betalt så de utgifter man har är för privat bruk.

Däremot kan det kanske vara lite sunkigt att bo i ett land där man anses vara måltavla för inhemska terrorister och man inte kan dricka alkohol...
även om jag hört historier om grillparties långt ute i öknen...

jag har haft funderingar på att ge mig in i oljebranchen, då jag är kemiingenjör.
det är ett bra sätt att spara ihop pengar till pensionen, gör några år och sedan kan man strunta i ett fallerande svenskt pensionssystem.

/rickard
Jo, men ställen som dubai är tämligen lugnt, och där kan man dricka alkohol och parta loss på hotell/nattklubbar med expatsen.
Citera
2006-03-09, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikkitikkitavi
/rickard

Precis vad man ska göra! Varför bo kvar i Sverige när man kan tjäna stora pengar utomlands. Tillsammans kan jag och min fru lägga undan nästan 1 mille SEK per år. När vi bodde i Sverige kunde vi knappt spara ett korvöre. Sen har jag turen att mitt företag också pensionsparar åt mig vilket är ganska ovanligt. Mitt råd: flytta från Sverige om du inte redan har gjort det!
Citera
2012-12-28, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qlx123
Det var någon som skrev på forumet att ingångslönen för civilingenjörer i Norge är 37 000, kan det verkligen stämma?

Är det någon som kan ge en uppdaterad bild över löneläget för en civilare i Norge, gärna som nyexad?
Citera
2012-12-29, 00:50
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy_USA
Precis vad man ska göra! Varför bo kvar i Sverige när man kan tjäna stora pengar utomlands. Tillsammans kan jag och min fru lägga undan nästan 1 mille SEK per år. När vi bodde i Sverige kunde vi knappt spara ett korvöre. Sen har jag turen att mitt företag också pensionsparar åt mig vilket är ganska ovanligt. Mitt råd: flytta från Sverige om du inte redan har gjort det!

Tjänar din fru långt mycket bättre än dig eller hur kan ni spara 1 Mkr om året när du får ut 50 K efter skatt per månad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in