• 1
  • 2
2018-08-18, 01:58
Medlem
Hej!

Köpte ett spel via tradera (fast pris, 450sek +29kr frakt) tidigare ikväll som jag betalade direkt via traderas hemsida och fick även orderbekräftelse via mailen.

Fick sedan ett mail från säljaren där han säger att det blivit fel, och att det inte alls skulle ha vart ett fastpris på 450kr utan budgivning som skulle börja på söndag natten. Han skyller även detta på att det är tradera som gjort fel, och ursäktar sig sedan att det blivit fel.

Kan jag kräva att han skickar varan iallafall? Bad honom direkt att kontakta Tradera istället för mig och att jag förväntar mig varan då vi ingått i ett köpekontrakt, och om det skulle vara så att Tradera gjort fel (vilket jag förmodar INTE är fallet) så får väl Tradera isåfall kompensera säljaren för förlorad förtjänst?

Vem har rätt o vem har fel? Kan köparen bara ursäkta sig och sedan häva köpet?!

Mvh Nooben
Citera
2018-08-18, 02:05
Medlem
Pallestroms avatar
Sånt går väl Tradera in och löser?
Citera
2018-08-18, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Sånt går väl Tradera in och löser?
Jag vet faktiskt inte, köper så sällan saker från tradera och jag själv har aldrig vart med om att en säljare ändrat sig efter ett köp genomförts...
Citera
2018-08-18, 02:50
Medlem
Var ett tag sedan jag hängde på Tradera men tidigare åtminstone så kunde man inte egentligen tvinga nån att slutföra en försäljning eller köp. Kundtjänsten kunde möjligtvis skicka ett mail och råda säljare/köpare att slutföra köpet/försäljningen för att undvika ett negativt omdöme.

Om spelet egentligen skulle kosta mycket mer än 450kr så tror jag säljaren skiter samman i ett negativt omdöme. Speciellt om den säljer mycket.

Kan dessutom givetvis ha skett fel från Traderas sida, speciellt om säljaren använder nåt säljverktyg som kan vara buggigt eller svårt att förstå.

Köp eller försäljning är typ aldrig bindande om det sker mellan privatpersoner. Om det är ett företag som säljer så kan du åtminstone kolla med Konsumentverket och se vad de säger.
Citera
2018-08-18, 03:27
Medlem
De säger på sin höjd till ägaren, men kommer skicka ett "tyvärr men , vi kan inte göra något" svar till dig.
Däremot om du inte vill betala Traderas faktura, ja då jäklar
Citera
2018-08-18, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Containerdykare
Köp eller försäljning är typ aldrig bindande om det sker mellan privatpersoner.
Ursäkta?
Citera
2018-08-18, 08:17
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Ursäkta?

Precis, avtal ska följas, så är det alltid. Däremot har man väl inte samma konsumentskydd, typ ångerrätt/öppet köp osv. Helt enkelt har ni avtalat om en försäljning och den ska ju som regel genomföras då avtal ska hedras.
Citera
2018-08-18, 09:40
Medlem
Har sålt och köpt en hel del på tradera, har inte ett negativt omdöme sedan jag började använda sidan 2005. Tyvärr så är deras stöd mot kunder som vägrar betala vunna auktioner eller vägrar leverera då de tycker auktionen slutat "för billigt" minst sagt 0 och inget. Men en försenad betalning den jagar de som f*n!

Så tyvärr får du nog föra striden utan hjälp av tradera.
Citera
2018-08-18, 11:41
Medlem
Turbomachines avatar
Knappast fel från Tradera, det finns tydliga instruktioner när man skapar en annons om man vill ha budgivning samt ett "köp nu pris" och ett reservations pris alltså lägsta man är villig att sälja för.
Säljaren har nog satt det han vill ha som reservations pris i "köp nu" fältet.
Antingen får han stå sitt kast och skicka den till TS eller motta ett negativt betyg från TS.
Citera
2018-08-18, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Ursäkta?
Sa ju typ. Jag är inte helt säker på min sak men jag är helt säker på att om man vinner en sak på Tradera så är det inte juridiskt bindande på nåt vis.
Citera
2018-08-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Containerdykare
Sa ju typ. Jag är inte helt säker på min sak men jag är helt säker på att om man vinner en sak på Tradera så är det inte juridiskt bindande på nåt vis.
Du har helt fel.

Köp mellan privatpersoner är "typ alltid" bindande och en auktion på Tradera är bindande.
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2018-08-18 kl. 21:01.
Citera
2018-08-19, 04:43
Medlem
Hej,

Det stod även på Traderas FAQ att köp var bindande, trots att jag tror att det är säljaren som gjort fel och inte tradera i sig... Men enligt era erfarenheter känns det som att han på nått sätt kommer hitta ett sätt att häva köpet, rip.

Ajja, negativt betyg lär han få isåfall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in