• 1
  • 2
2018-08-18, 00:51
Medlem
När jag var liten så var ett av mina absolut högsta mål att "bli rik". Ha mycket pengar. Kunna resa utomlands som mina kompisar gjorde med sina familjer. Kunna köpa en speldator varannat år. Osv.

När jag blev runt 20 började jag jobba stenhårt för att slippa ta itu med en del problem som plötsligt dök upp. Gjorde det till och från i ca 6 års tid. Var nära på att gå in i väggen vid ett par tillfällen, men efter några veckors lugnare tempo så drog man igång med jobbandet igen.

Har idag över en miljon på banken. Inte tillgångar låsa i bostad eller aktier, utan pengar som kan användas här och nu. Drömmen är uppnådd...

Problemet är bara att alla dessa pengar ger mig fruktansvärd ångest. Att spendera dem gör på sätt och vis ont, då det ligger 6 års hårt arbete bakom. Att bara "spara" är idiotiskt pga inflation + att svenska kronan håller på att bli en skräpvaluta. Man skulle absolut kunna investera, men det känns totalt värdelöst idag med tanke på att vi befinner oss i det absoluta slutskedet innan en stor ekonomisk kris (brukar ske ca var 7e-10e år). Investera i andra valutor känns också som en enorm gamble då dollarn + euro troligtvis kommer kollapsa inom snar framtid. Köpa hus i Sverige är att fetglömma just nu, pga skyhöga priser + ev fastighetsskatter i framtiden + vill inte riskera att behöva bo i närheten av ett flyktingboende.

Jag trodde att pengar skulle göra mig lycklig, men faktum är att det ger mig en massa bekymmer som jag absolut skulle vilja slippa. Oro inför framtiden, oro för inflation, oro inför valutakurser, oro för ekonomiska kriser.

Någon annan som suttit i samma sits? Jag vet att det "bara är pengar", men samtidigt så är det 6 år av min ackumulerade livsenergi som man helst inte bara vill pissa bort. Hur fan går man vidare? Skulle helst vilja spendera 80% på något vettigt, men vet fan inte vad. Hade känts bättre om man gjort som alla andra och shoppat upp allt direkt istället, levt för dagen.

Obs, kommentarer som "ge mig lite" undanbedes. Du är varken orginell eller rolig.
Citera
2018-08-18, 01:00
Medlem
Mia-Rovys avatar
Lås tillgångarna?
Citera
2018-08-18, 01:00
Medlem
Byt in mot Euro? Köp något fancy som aldrig tappar värde och sälj den dagen du vill ha tillbaka valutan?
Citera
2018-08-18, 01:01
Medlem
"More money, more problems."

Pengar kommer aldrig göra dig lycklig, inget annat föremål heller. Lycka är strävan i sig och vägen mot något, inte målet som sådant. Lycka kan aldrig vara ett mål, det är en biprodukt av att leva enligt sina värderingar och förmågan till frihet. Lycka kan bara komma inifrån.

Vidare vänjer människor sig väldigt snabbt av lycka och kräver allt mer för att få sin fix. Oavsettt hur mycket pengar man samlar på sig så vänjer sig kroppen och man når ett stadie av jämvikt (equilibrium). Hade du tex blivit av med alla pengar nu och blivit hemlös så hade du varit lika lycklig efter 6mån på gatan som du är nu med 1 miljon på banken.

Det bästa du kan göra nu är att investera dem (vilket du redan gjort utgår jag ifrån) och skaffa andra mål och ambitioner vid sidan av penning-hoarding. Att riskera sin hälsa för pengar är aldrig värt det, du kan byta hälsa mot pengar men kan sällan göra tvärtom. Din egen hälsa och välmående ska vara prio 1.
Citera
2018-08-18, 01:04
Medlem
Du har en sund inställning till pengar. Det är relativt lite pengar du har. De kommer inte räcka särskilt länge. Det är ett bra tillskott och du vill ha nått. Använd pengarna för inköp av kapitalvaror som du önskar dig. En grej här och där. Unna dig pch var glad över vad du åstadkommit. I ett större sammanhang är det småpengar. Grus. En avbetalning här, en bostadsinsats där. En ovälkommen räkning och så vidare. Skulle du sluts jobba så är du pank black fattog utan att du äger nptt om några månader såvida du inte bor i Indien.

Forstsätt jobba försöka att trivas med dig själv och unna dig roliga prylar . En penisring vibrator från teknikmagasinet? En kaffemaskin?
Citera
2018-08-18, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chazardkapi

Pengar kommer aldrig göra dig lycklig, inget annat föremål heller. Lycka är strävan i sig och vägen mot något, inte målet som sådant. Lycka kan aldrig vara ett mål, det är en biprodukt av att leva enligt sina värderingar och förmågan till frihet. Lycka kan bara komma inifrån.

Vidare vänjer människor sig väldigt snabbt av lycka och kräver allt mer för att få sin fix. Oavsettt hur mycket pengar man samlar på sig så vänjer sig kroppen och man når ett stadie av jämvikt (equilibrium). Hade du tex blivit av med alla pengar nu och blivit hemlös så hade du varit lika lycklig efter 6mån på gatan som du är nu med 1 miljon på banken.

Det bästa du kan göra nu är att investera dem (vilket du redan gjort utgår jag ifrån) och skaffa andra mål och ambitioner vid sidan av penning-hoarding. Att riskera sin hälsa för pengar är aldrig värt det, du kan byta hälsa mot pengar men kan sällan göra tvärtom. Din egen hälsa och välmående ska vara prio 1.
Så sant. Jag har insett att för mycket pengar, mer än vad det behövs för överlevnad kan t.om var ett hinder för min lycka.

Ett tips är att lägga undan pengar på sparkonto eller donera
Senast redigerad av Babyspenat 2018-08-18 kl. 01:09.
Citera
2018-08-18, 01:17
Medlem
frasselitos avatar
Du kanske ska börja plugga och läsa något som intresserar dig?
Citera
2018-08-18, 01:26
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkhulken

Jag trodde att pengar skulle göra mig lycklig, men faktum är att det ger mig en massa bekymmer som jag absolut skulle vilja slippa. Oro inför framtiden, oro för inflation, oro inför valutakurser, oro för ekonomiska kriser.

Skulle du ha färre bekymmer om du var fattig? Då skulle du snarare ha önskat att du haft en stor reserv så att du sluppit ha ångest.

I din sits hade jag inte rört en enda krona av kapitalet. Risken finns att du gör bort dig med tanke på att du verkar vara lite lost. Ut och res lite, sök nya intressen, passioner osv och ta tag i kapitalfrågan vid ett annat skede i livet. Sprid dom på olika banker under tiden.
Citera
2018-08-18, 01:29
Medlem
Hej bullkuken! Ett tips är att sluta vara så extremt paranoid och stänga alla dörrar för dig själv, det gör sällan en människa glad. Att placera majoriteten av sina tillgångar i en indexfond med låg förvaltningsavgift har historiskt sett visat sig lönsamt.

Vill du diversifiera dig så köp en lägenhet, indexfonder och några av de större valutorna, så lär du prestera över inflationstakten så du inte skiter i brallan av 1-2 % reellt avdrag på dina tillgångar per år.
Citera
2018-08-18, 01:35
Medlem
Nej, det är säkert sant, pengar gör dig inte lycklig..
Men det beror på att man behöver fantasi och engagemang för att göra något med dom som gör en lycklig. Tror att man tappar sina mål när man har nått "målet". Pengar är bara ett hjälpmedel, inte en faktum för att bli lycklig. Vekar som att många inte förstår det utan förväntar sig att man ska bli lycklig bara för att man har pengar. Själv har jag knappt några pengar alls att räkna. Men tycker inte synd om dom som klagar över att pengar inte gör en lycklig när man har massor med pengar!
Är det så synd om dom så ge bort 15% till dom första 5 du möter som ser ut att vara i behov utav det då! Men dom som har borde verkligen sluta klaga!

Du ts som har pengar, varför lägger du inte 100K på att resa och finna dig roliga och bra grejer att investera i? Sluta klaga!
Citera
2018-08-18, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Lås tillgångarna?

Hur menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Byt in mot Euro? Köp något fancy som aldrig tappar värde och sälj den dagen du vill ha tillbaka valutan?

Som sagt, Eurons dagar är räknade.

Vad skulle detta "fancy" vara? Guld? Det mesta tappar värde.
Citera
2018-08-18, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chazardkapi

Du har absolut rätt.

Att pengar inte kan köpa lycka visste jag redan, däremot att de skulle skapa massa extra problem och oro var jag inte beredd på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in