2018-08-17, 13:24
Medlem
Efter diverse skulder har nu allt gått till Kronofogden som påbörjat processen med löneutmätning.

1) Personen jag pratat med hos KFM tyckte att jag skulle släppa alla avbetalningsplaner etc och låta allt gå till dem. Vilket jag har gjort. Det hela har gjort att jag nu endast har hyra och någon övrig utgift att betala tills löneutmätningen är igångsatt. Är man oetisk ifall man köper saker man vill nu, innan pengarna begränsas, eller ska man pumpa in allt till KFM? Skulden är på totalt 250.000:- och har kanske 15.000:- i lön efter skatt.

2) Jag bor med min flickvän sedan en tid tillbaka, men hon är ej skriven här. Är det bäst att det förblir så tills detta är ur världen? Så får vi generellt mer pengar över, eftersom att dom annars också räknar in hennes inkomst, vilket gör att jag får mindre pengar ”att leva för” per månad. Eller tänker jag helt fel där?

3) Tänker man något steg längre på denna skuld, så lär KFM ta kanske 5-6000:- av min lön varje månad, vilket gör att det lär ta kanske 3-4 år innan man nått upp till 250.000:-. Frågan här är ifall man ska ta en lån med dålig ränta (20-25%) och betala tillbaka mer samt under längre tid, men få mer pengar att leva på varje månad, eller är löneutmätningen mest ekonomisk?
Citera
2018-08-17, 13:32
Medlem
skulder som går till kronofogden brukar dubbleras..
Så antingen ljuger du eller så ljuger kronofogden, du ska alltid betala av skulder innan dom går till KFM.

finns ett bra program som kallas lyxfällan, väldigt underhållande och lärorikt.
Citera
2018-08-17, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
skulder som går till kronofogden brukar dubbleras..
Så antingen ljuger du eller så ljuger kronofogden, du ska alltid betala av skulder innan dom går till KFM.

finns ett bra program som kallas lyxfällan, väldigt underhållande och lärorikt.

Folk som inte vet nått brukar titta på just såna program.

Skulder som går till kfm dubblas inte alls. Det som händer att det läggs på avgifter och sen tickar ju räntan på.

Dock känns det som du hittar på lite har svårt att tro att nån på kfm skulle säga att du skall släppa allt och låta det gå dit.
Hade vart bättre att hört av dig till dom du har skuld hos och förklarat läget.
Citera
2018-08-17, 13:54
Medlem
Om KFM har antytt att du skall låta allt gå dit så är det förmodligen skuldsanering de tänker på. I annat fall tror jag inte de skulle anse att allt ska gå dit.

Tar du något nytt lån nu så förstör du chansen att få skuldsanering då endast gamla skulder kan gå dit.

Beror på vilken inkomst din flickvän har. När KFM beslutar hur mycket de skall ta från din lön tar de hänsyn till er sammanlagda inkomst, era boendekostnader samt någon shablon för övrigt. I princip får du existensminimum kvar. Har hon dålig inkomst så tjänar du förmodligen på att ta med henne i beräkningen för då får ni existensminimum x2 kvar. I annat fall skall du inte dra in henne.

Ta lån med usel ränta är aldrig ett smart val. KFM ränta är inte så hög.
Citera
2018-08-17, 14:46
Medlem
Jag har 150.000:- hos KFM idag, men har 250.000:- totalt och resten kostar mig säkerligen runt 6-7000:- i månaden. Så, därför tyckte han att: släpper du allt till oss, så får blir det en gemensam summa i månaden och en enda, än att dom ska dra på löneutmätningen och sen ska jag på det också lyckas betala alla avbetalningar jag har varje månad.
Citera
2018-08-17, 14:54
Medlem
Ringt och pratat med dom nu igen. Den jag pratade med sa att jag skulle avvakta tills KFM kommit fram till att dom kan dra pengar från lön eller ej, men det kommer dom att kunna göra. Och då sa hon att efter det beskedet så ska man kontakta olika inkassobolag och förklara att jag ej kan betala för mig mer pga utmätningen.

Angående min sambos inkomst, så tjänar hon och jag snarlikt. Just därför känns det smartare att lämna henne utanför
Citera
2018-08-17, 14:56
Medlem
Någon nämnde skuldsanering. Enligt KFM så är inte det aktuellt då skulden är relativt låg och jag ej är över 30, så då anser man att jag kan betala av den inom en överskådlig framtid.
Citera
2018-08-17, 15:05
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Är man oetisk ifall man köper saker man vill nu, innan pengarna begränsas,

Det har du ingenting för. Beroende på hur stor skulden är så kan KFM gå igenom alla dina inköp 3-4 månader bak i tiden från dagen då utmätningen börjar och begära hävning av köpen och beslagta pengarna alt beslagta sakerna du köpt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in